Tijd voor wat Americano op Klassiekerrally. Zoals we allemaal weten, maken ze daar volledig andere auto’s, in de goede en de slechte zin van het woord. Laten we die slechte kant even vergeten, laten we het hebben over ‘The American Dream’, laten we het hebben over…
De Cadillac Eldorado
Eldorado. Het woord is al van menig klassiekerliefhebber zijn/haar tong gerold. De Spaanse naam staat voor ’the golden one’. Dat zegt waarschijnlijk al genoeg. Voor wie dit niet genoeg zegt: deze ‘personal luxury car’ is het langst in productie geweest van alle Amerikaanse ‘personal luxury cars’,Β 8 generaties van 1953 tot 2002. Ondanks die titel is dit niet Cadillac’s chicste. Dat is een titel die enkel de grootste maffiosibak krijgt: de Series 75/Fleetwood.
Desalniettemin is het een uitstekend staaltje Amerikaanse lifestyle. In dit geval gaat het om een Eldorado van de 6e generatie, toen de Eldorado kleiner en zuiniger werd. Met een hele dikke Amerikaanse knipoog, V8’en alom dus: een 4.0, een 4.5, een 5.7 en een 6.0 liter. Nu zullen jullie zwaar geschokt worden door een woord in de zin die jullie nu lezen, want in de 6th gen Eldorado lag ook een diesel. Maar de Amerikanen doen die dingen zo heerlijk en fantastisch anders, die diesel V8 is namelijk zo maar eventjes 5.7 liter groot! Even googelen op ‘350 diesel’ levert zo veel op over een motor die maar van 1978 tot 1985 gebouwd werd, zo bekend was die motor!
Maar het zou geen Amerikaan zijn als hij niet zijn akkefietjes had. Zo waren de auto’s af fabriek uitgerust met een groot, zwaar stuk plaatstaal onder de bestuurdersstoel omdat de auto om onverklaarbare reden anders overhelde naar de passagierskant. Deze plaat staal werd bekend in de film Casino, want daar redde hij Robert DeNiro van een bom onder de auto. En hoewel de motoren naar Amerikaanse gewoonte bulletproof was, was de electronica dat niet, een bron van veel problemen. Doch is 6th gen Eldorado de best verkochte Eldorado, bijna 100.000 stuks zijn verkocht.
Deze Eldorado heeft, bij wijze van uitsluiting, ofwel een 4.1 V8 of een 4.5 V8 voorin, aangezien de andere V8’en geen brandstofinspuiting hebben. Gespot in mijn hometown, Sint-Kruis in Brugge. Voor wie het precies wil weten, hij staat altijd ergens geparkeerd langs de Moerkerksesteenweg, deze auto is al heel lang in het bezit van de eigenaar (minstens 17 jaar). πΒ Er is nog één ding dat ik verwacht van jullie; voor je de foto’s bekijkt, open dit in een ander tabblad en laat de Amerikaanse spirit je hoofd binnen sijpelen.Β π
Ik reed de 4 liter een jaar of wat geleden: m’n 1.3 is sneller! Wel een gave pimpmobiel.
Geen idee waar het aan ligt. Ik ga zoeken en meld wanneer ik het probleem heb opgelost…
Lol. Niks, niks en niks. De spaties na/voor de haakjes werkten ook niet om te voorkomen dat hij er een plaatje van ging maken.
Haha! Maar moeten die aanhalingstekens echt? Ik doe het op autoblog ook nooit, en daar werkt het wel altijd… π
Laat me even jouw hoofd proberen.
(zonder aanhalingstekens)
(met aanhalingstekens)
Dit dus
Hey… Nu werkt het bij mij ook niet…
Nee…
Ik maak de code even af:
Dus
< img src="https://new.klassiekerrally.nl/wp-content/uploads/2009/06/s5001793-1024Γ768.jpg" width="250" >
Waarbij de spatie achter het eerste en voor het laatste haakje weggehaald dient te worden.
Een plaatje van deze site dan.
Dit is wat ik intyp zonder haakjes.
img src=https://new.klassiekerrally.nl/wp-content/uploads/2009/06/s5001793-1024×768.jpg width=250
Zie je fouten? π
Wat vreemd… Ik zie je code ook niet verschijnen.
Ik probeer het ook even:
Ik dacht het even gevonden te hebben. Ik gebruik namelijk nooit aanhalingstekens op autoblog, hier ook niet. Maar ook met aanhalingstekens werkt het dus niet… π‘
Ander plaatje dan:
(Zo’n Lincoln stond ook in Woerden) Continental 48 als hij niet verschijnt.
NΓ³g een keer dan.
Het zou gewoon moeten werken…
[img src=”http://www.blablabla.bla/image.jpg” width=”450″]
Waarbij je de blokhaakjes vervangt door de gebruikelijke haakjes…
Dit is echt vreemd. β
Excuses, ik ga het nog een keer proberen. Ik gebruikte dezelfde code… π
Correct, da’s idd de 5de generatie. Dakloos staat hem beter vind ik, past meer bij het karakter en de Amerikaanse spirit. Zo stond er onlangs nog een tijdje een LeBaron (Chrysler, 1989, V6 π ) Convertible bij ons thuis, en dat rijdt wel erg… Euh… Amerikaans! π Niet direct mijn smaak, maar ik zeg geen nee om mee te gaan! π
Bleurgh, het werkt niet. Waarom mislukte mijn plaatje? Nog een keer.
Edit: geen idee, ik zie helemaal geen code in je vorige reactie. Gebruik dezelfde code als op autoblog.nl, dat zou goed moeten gaan:
En nu nog een Convertible spotten! π
Vandaag was de Oldtimerdag Woerden. Even langsgegaan, toen mijn moeder toch die kant op ging om haar moeder te bezoeken. Ik geloof dat deze van de generatie voor de auto uit het artikel is.
Wat een afschuwelijke bakken zijn de Amerikanen uit die tijd toch.
“Zo waren de autoβs af fabriek uitgerust met een groot, zwaar stuk plaatstaal onder de bestuurdersstoel omdat de auto om onverklaarbare reden anders overhelde naar de passagierskant.”
π Fantastisch! Dat zijn de anekdotes waar we het om doen. π
Kijk, Amerikaans staal op Klassiekerrally.nl! Komt niet vaak voor, ben blij dat je dit toevoegt π
Zelf heb ik al eens in een Seville gereden (foto’s moeten op het moment van schrijven van deze reactie nog opnieuw worden toegevoegd…)