Eindelijk weer verse spots voor Klassiekerrally! En ik begin onmiddellijk met de meest speciale, deze glimmend zwarte…

S5002586
Lotus Esprit S2 John Player Special # 79

Dat wij hier bij KR van Esprits houden, mag duidelijk zijn. Dat de Esprit een kanjer van een wagen is, is ook duidelijk (hint voor de volgende spot anyone? 😉 ). Toch is een Esprit in Knokke een zeldzame verschijning. De eerste die langskwam, vloog natuurlijk onmiddellijk op de foto. En laat het dan nog eens een John Player Special zijn, een Lotus gemaakt ter ere van hun F1 sponsor, John Player & Sons.

S5002575

De door Guigiaro ontworpen Esprit werd in oktober 1975 aan het publiek van de Parijse autoshow getoond en verving de Europa.
En vanaf het begin was het een briljante rijdersauto, met z’n fiberglass body, slant four 160 pk “Torqueless Wonder” motor, stalen ruggengraat chassis en middenmotor opstelling was het alles wat Lotus ambieerde, performance through light weight. En met z’n gewicht van minder dan een ton was hij dat ook, 0 naar honderd in een 6.8 seconden. De realiteit leerde echter dat niet iedereen Lotus testpiloot-kwaliteiten had en hoewel geprijsd voor z’n handling, werd de S1 ervaren als traag.

S5002582

Daarom werd dus in 1980 de S2 uitgebracht, met als uiterlijke kenmerken de luchtsleuven achter de ramen, een geïntegreerde spoiler vooraan, special voor Lotus ontworpen Speedline 14 inchers in plaats van de Wolfrace exemplaren en de Fiat X1/9 achterlichten werden vervangen door die van de Rover SD1.
Om het kracht-probleem te tackelen, werd een 2.2 versie bestelbaar. Ironisch genoeg was deze met 217 Nm (ipv de originele 190 Nm) trager omdat de auto 200 kg zwaarder werd.
Rond deze tijd werden de eerste JPS’en beschikbaar, 8 jaar na het winnen van het wereldkampioenschap met de 24 jarige Braziliaan Emerson Fittipaldi achter het stuur van een Lotus 72 in John Player & Sons uitvoering. (hier te zien in de handen van de Stig)
Er werden ongeveer 149 Esprits gebouwd in deze uitvoering, dit is nummer 79. En laat dit nou ook meteen een Turbo blijken te zijn, wat me naadloos brengt naar de volgende evolutie voor de Esprit.
In 1980 werd de 2.2 motor namelijk gezegend met een Garett T3 Turbo en verscheidene luchtinlaatjes, een versterkt chassis, aangepaste bumpers, spoilers en carrosserieonderdelen en als velgen 15″ Compomotive exemplaren maakten de auto exclusief genoeg om de naam Essex Esprit te krijgen, zoals er 2 geleverd werden voor de James Bond-film ‘For Your Eyes Only’.
Om terug te komen op dit exemplaar, je hoeft geen 0-100 te proberen in 5.4 seconden om te weten dat het hem niet zal lukken, er bestaat namelijk geen JPS met turbo.

S5002576

Er volgden nog veel versies van de Esprit, te veel om op te noemen eigenlijk. De Esprit bleef nog in productie tot 2004 en er kwamen nog veel modellen bij, zoals de V8 versies, de HC/HCi versies en de ultieme Sport 350 versie. Maar om hier geen saaie lap tekst van te maken, schakel ik over op de foto’s. 🙂 Voor de liefhebbers van de Esprit (dus iedereen eigenlijk) is er nog interessant videomateriaal om te checken, zoals de Wheeler Dealers aflevering.

S5002588

S5002591

S5002583

S5002589

S5002592

S5002577

S5002579

S5002584

S5002581

57 reacties

  1. oops 1 commentje te veel gezet 😳 😳

  2. Deze is ingeruild voor een evora……

  3. deze is verkocht!!! W 😛 e hebben nu een evora

  4. Hallo Ruud, bedankt voor je reactie! Een Turbo uit 1984 in het wit… Veel mooier kan bijna niet. Naast de Countach vind ik de Esprit een van de weinige auto’s die in het wit gewoon echt mooi (zo niet het mooist) zijn.
    Kan je ons wat foto’s laten zien?

  5. Leuk,

    Misschien oude link, maar er zijn nogal wat Lotus Esprit rijders dus…
    Prachtig dat er ook nog JPS versies rondrijden!

    Ben druk doende met de restauratie van een witte Turbo Esprit uit 1984.
    Zelfde uitvoering als in de James Bond Film “for your eyes only”.

    Uiteraard hou ik hem in ere, dus blijft origineel Monaco wit, draagt hij de originele Turbo badges en rode striping en staat hij op de goud/zilveren BBS velgen.

    Hier in een straal van 10 km rond mijn woning (Zuid-Limburg) in de zomer een markante verschijning, er rijden er een stuk of 5

    1 rode Turbo (commemorative 87er HC Turbo)
    1 rode S3
    1 rode Turbo SE
    1 marine kleurige/ blauwe Turbo uit 1985
    En mijn witte geval…over hopelijk maandje weer helemaal op de weg, na een zeer intensieve revisie van onderstel, motor, versnellingsbak en “prachtige” lucas electronics/ kabelboom

    Groeten, Ruud

  6. @Mike: Proficiat, plaats gerust wat plaatjes! 8)

  7. Ik heb vandaag een lotus Esprit S3 1985 gekocht Via Ebay
    Echt geweldig! de kleur is Britsh Racing Green met goud!

  8. Author

    @ Maxime van Sumere
    Ah, je kan er alleen wijzer door worden! 😉

  9. @Christophe: Ik was begonnen met lezen maar halverwege ben ik gestopt wegens tijdgebrek. (al heel wat reacties ondertussen :D)

    @Koen Van Sumere: Ik ben ook wel geïnteresseerd in een rit met deze prachtbak. Klonk erg goed aan het justitiepaleis. Daar kan ik dan een rit in mn GT Junior t.o.v. stellen 😉

  10. @christof:het is gebroken bij het er af te halen 😳

  11. Author

    @ PieterA
    Bovenstaande reacties gelezen? 😉

    @ Maxime van Sumere
    Very cool! 😉 Wel bewaren! 😛 Zo’n kleinigheidjes zijn altijd fijn als herinnering of gewoon als hebbeding voor in een miniatuurkast! 🙂

  12. Dat is toeval, heb deze vorige week in Gent zien rijden.

  13. ik heb als zoon van koen van sumere heb ik te zeggen dat we de turbo erafgehaald hebben.

  14. Author

    Als vrijgezel een Espada kunnen gebruiken. Heerlijk gewoon! Toen was het eigenlijk gewoon een hete Lambo! 😮

  15. Is lang geleden: ik was nog vrijgezel 😉
    Maar het had ook niet uitgemaakt: ze had het begrepen 🙂

  16. Author

    @ Koen Van Sumere
    Gekocht via Coys toevallig? En je zoontje verdient een pluim! 😉 😛

    @ Koen & Klassiekerrally
    Over die Saab Sonett 3: ken ik eerlijk gezegd enkel van een artikeltje op Wikipedia. 😳 Wat ik onderhand wel doorheb, is dat het de kleur is die hem maakt of kraakt. Dus wat voor kleurtje? 🙂
    Trouwens: damn’, met de Espada gewoon gaan kamperen. Dat is pas cool! Maar hoe leg je dan uit aan je vrouw dat je gaat kamperen met een Lambo? 😆 😉

  17. @ Koen Van Sumere:
    Een Saab Sonett 3 herinner ik me van de camping bij de Nürburgring. We reden daar met de Espada naartoe. Tentje achterin, ik achterin (ja, dat past). Enige veldje waar nog een plekje vrij was, was een veldje met een aantal Sonetts. Leuk!

  18. @ Christophe,
    Je vroeg naar het nummer van de JPS , wel dat is 79 . Mijn zoontje Maxime is gek van auto’s en kent de sites waarop gezocht en gevonden kan worden…Mocht het je interesseren , wij hebben ook nog een Saab Sonett 3 van 1973 in onze garage staan , ken je dat???

  19. Ik zat in een Countach – zie verslag op Klassiekerrally alhier – en in een turbo Esprit. Van binnen is ’t heel vergelijkbaar: 80s hard chic.

    Hele gave auto die een beetje aanvoelt als een Elise . . . it’s all in the genes.

  20. Author

    @ Klassiekerrally
    Goh, je wordt het idd snel gewoon, maar bepaald comfortabel is het niet. Maakt inderdaad niet uit, dat dan weer wel. 😛
    Je vorige reactie: cool, ik kan het wel appreciëren als iemand graag tegen de stroom in gaat. 😛 Van de Jag XJ vind ik de XJC de mooiste, dus wss ook de Series II aangezien die daarop gebaseerd is. Van de Series I kan je trouwens nauwelijks een model terugvinden die niet weggeroest is! 😆 Ik geloof trouwens niet dat ik zo’n gewoontes heb… Auto’s zijn mooi of ze zijn dat niet! 🙂 Maar zoals lincoln eens zei: elke auto is mooi, als je de schoonheid ervan maar weet in te zien!

  21. @ Koen van Sumere: Welkom op Klassiekerrally.nl!
    Je bezit een van mijn favoriete auto’s. Wat betreft het uiterlijk zou ik de Esprit niet met de Miura vergelijken omdat het zulke verschillende auto’s zijn. Beide modellen hebben hun geheel eigen charme. De vergelijking met de Countach kan ik me wat beter voorstellen.

    @ Christophe: niet alle auto’s ‘passen’, maar bij sommige auto’s maakt dat niet uit. Mij hoor je niet klagen over de beroerde zitpositie in een Jaguar E-type of TVR 2500M 😉

  22. Author

    @ Koen Van Sumere
    Dat zou fantastisch zijn! 😀 Heb alleen niet altijd de tijd, en aangezien er slechts twee mensen kunnen in de Esprit, zal je reisgenoot even moeten uitstappen. 😛 Dat is als ik er überhaupt al in pas… Maar dat zien we wel, wat ik het interessantste vind: hoe ben je op de site terechtgekomen? 😛 Meestal zoekt een Belgische eigenaar niet op een Nederlandse site die al wat onbekend is. Of zag je je auto op Autojunk.nl?
    Of de lijn kan concurreren met de Miura is natuurlijk persoonlijk. 😉
    Ps welk nummer van de JPS editie is dit eigenlijk?

  23. Dag beste spotter,

    Als eigenaar van deze Lotus moet ik je feliciteren met je verslag. Het is inderdaad geen turbo (maar ik heb hem met dat plaatje zo gekocht en heb nog geen tijd gehad om het te verwijderen). Ga ik zeker nog doen!! De auto zelf rijdt fantastisch en de lijn kan evenaren met de Lamborghini Miura… Als het je interesseert, mag je eens meerijden. Wij wonen in Gent maar gaan er af en toe eens mee naar zee. Laat maar iets weten.

    -edit: even die caps aanpassen 😉 –

  24. @ lincoln:
    The Unions… The Iron Lady wist daar wel raad mee :mrgreen:

    @ Christophe:
    Ik vind vaak de eerste series van een model het mooist. Uitzondering: de Jag XJ. Daarvan vind ik stiekem de tweede serie het mooist.
    De eerste serie van de Esprit is het meest puur. Zonder luchthappers en dergelijke. Vandaar mijn voorkeur voor dat model.

    En of ‘ie lijkt op … vind ik niet zo interessant: ik vind het gewoon erg mooi. Lekker anders, lekker NIET wat iedereen wel mooi vindt. ‘Die bekleding: getver!’ 😆

  25. Author

    @ Klassiekerrally
    Een Garett turbo, die dingen zijn toch erg prijzig? Het is weliswaar de enige oplossing…
    Die witte S1, bwaah, ik weet het nog zo niet. Eerst en vooral geef ik niets om auto’s die lijken op auto’s die in het bezit zijn van… (Michiel van den Brink deed daar nog eens een interessante column over)
    En ten tweede vind ik die Esprit lelijker als je ze vergelijkt met de wat oudere modellen. Deze zwarte S2 is bijvoorbeeld al veel beter! Wss door de andere achterlichten enzo…

    @ Dinks
    1e reactie: woohoo! Da’s de eerste “Gave spot” die ik krijg! 😉
    2e reactie: Mini-Countach… Ik heb nog nooit met een Countach gereden, maar een turbocharged auto rijdt toch wel helemaal anders?

    @ de sjonnies
    Zoals hierboven: de S1 ligt me iig al niet. 😛 En zoveel geld heb niet, een Esprit staat nog ver van mijn bed… Logisch eigenlijk, want als ik KR niet meereken, werk ik ook nog niet! 😛 Mss daarom dat het voor mij zo interessant is om een Esprit te kopen: heb er de tijd voor. Zo zou ik alle verbindingsstekkers wel zelf vervangen, hoe lastig kan het zijn? hoe lastig het ook is. 😉 Ben zelf trouwens nogal gek van elektronica, toen ik klein was, had ik mijn gocart opgeleukt met allerhande lampjes, een radio, ditjes en datjes… Sindsdien doe ik alles aan onze eigen auto, dus ook de elektronica. Het is natuurlijk geen Esprit, maar elektronica (of is het elektromechanica?) is me wel met de paplepel ingegeven. 😀

  26. Ik ervaarde een Turbo tijdens een London Tunnel run: een mini Countach!

  27. @ cristophe, als je er een per se wilt, zou ik eens met de man van die witte gaan praten, de prijs ligt mijns inziens te hoog, rond de 8 mille lijkt me redelijk voor dit exemplaar.
    Een turbo zou ik zeker niet willen aanraden maar wel de eerste versie met originele Wolfrace wielen. De bak zal waarschijnlijk van de Renault 30 TS afkomstig zijn of de R16TX, die een vijfbak had. Zorg er wel voor dat je een vriend hebt die gek is van electronica, zodat hij alle verbindingsstekkers kan vervangen voor nieuwe exemplaren.

  28. uitvindings-gewijs hadden de hobby-isten het voor het zeggen ..
    uitvoerings-gewijs liep je vanzelf tegen de vakbond aan ..

    een slechtere combinatie is niet voor te stellen ..

  29. Bizar he? Gezien het feit dat een belangrijk deel van de industriële revolutie toch op dat eiland plaatsvond…

  30. tja .. uitgesproken die britse periode tekent zich door ..
    ergens enthousiast aan beginnen ..
    dan gaat het hobby-matige eraf ..
    dan krijgt iedereen ruzie ..
    halverwege loopt de ontwerper weg ..
    dan wordt toch die auto maar in elkaar gezet ..
    en met veel bombarie op de markt gezet ..

    maw .. echt iets afmaken was destijds niet hun favoriete bezigheid ..

  31. De turbo knalt als geen ander: carburateurs!

    Gave spot.

  32. Het fijne weet ik er niet van, maar ik zou niet vies zijn van de turboversie.
    Er vanuit gaande dat de complete auto toch gerestaureerd moet worden… Pak je dat gelijk mee met alle technische verbeteringen die inmiddels beschikbaar zijn.
    En toch gaat de voorkeur nog steeds uit naar een witte S1, net als die waar Bond, James Bond in reed. Compleet met het bizarre interieur.

  33. Author

    @ Anthony
    Haha! Heb het gedaan, maar ik denk niet dat het een enorm verschil zal maken, de lens wordt namelijk automatisch afgedekt als de camera uitstaat.

    @ de sjonnies
    Oeioeioei… Vooral dan dat toespoor is wat me deert, da’s praktisch vragen om problemen, niet? De rest: ah, ik sleutel graag! Je zou denken dat ik teveel hooi op mijn vork neem, maar dat soort enorme klussen vind ik echt ongelofelijk uitdagend en leuk! 😀 Kost wel heel erg veel zoals je zegt… Van 2 Esprits één maken zal ook niet veel helpen zeker?

    @ Klassiekerrally
    Oei, een versnellingsbak van Renault. Die zijn nu ook weer niet de minst vage. 😆 Maar ik zou geen turbo willen, dus dat zou best okee zijn zeker? Of kunnen de syncro’s weinig “sportief rijgedrag” aan? 😉
    Liefst zou ik een 2 liter willen, die zijn relatief zuinig in kosten (verzekering, rijtaks, aan de pomp…), nog lekker snel en vooral: geen van die vieze turbo-gerelateerde problemen! Ik weet niet wat jij, maar het lijkt wel alsof van elke sportauto met turbo van meer dan 10-15 jaar die ik ken, de bussen van de turbo doorgesleten/aan het doorslijten zijn, met alle gevolgen van dien…

  34. De versnellingsbak (van Renault) blijkt vooral bij de latere modellen een zwak punt te zijn. De motoren worden dan te krachtig voor de Franse tandwieltjes.

  35. Christophe, de foto’s vind ik zeker wel goed !
    Over de Esprit, leescht en huiver : elektrische installatie, nu ze echt oud zijn de stekkerverbindingen, dynamo’s en elektrische fans van de radiator (nachtmerrie)dan het koelsysteem, de versnellingsbak bediening en de motoren. Probleem van gelijk welke motor ook is de ontoegankelijke motor ruimte. Dan staat een Esprit vooraan op zgn toespoor, je wielen wijzen iets naar elkaar wat meer slijtage geeft aan lagers spoorstangen ed. Grote probleem is dat de meest Esprits nou niet van oude vrouwtjes zijn geweest, maar redelijk stoer zijn bereden. Dat geeft op zich niets, als je de wear and tear maar consequent uit de wagen haalt. helaas is het met de meeste van dit soort auto’s echter, dat de laatste eigenaren de aankoopprijs konden betalen maar in de meeste gevallen, het onderhoud niet. Een Lotus is gewoon duur in onderhoud.

  36. @Christophe
    Je lens als eens afgekuist met een brildoekje. :mrgreen:
    Heb ik onlangs eens gedaan, maakt een wereld van verschil. 😳

  37. Author

    @ de sjonnies
    Dus je zegt dat ik beter de andere richting uitloop als ik met wat geld een Esprit tegenkom? 😛 Maar hoe onbetrouwbaar bedoel je dan? Er kan weinig misgaan als de carrosserie al niet kan roesten… En tijdens wat opzoekwerk kwam ik nu niet meteen gruwelverhalen tegen…

  38. Author

    Trouwens, iets helemaal anders: vinden jullie ook niet dat ik eens een nieuwe camera moet kopen? Ben er de laatste tijd niet echt tevreden van. Okee, gisteren was Knokke echt zonovergoten en dat is slecht in zo’n kleurrijke en drukke stad, vooral dan nog op een zwarte auto. Toch vind ik foto’s niet optimaal, zelfs voor een point & shoot camera.

  39. Probleem met de Esprit is dat ‘ie alles in huis heeft om een Supercar te zijn maar het net niet nooit is geworden, deels doordat de eerdere modellen te zwak gemotoriseerd waren en deels door de legendarische onbetrouwbaarheid. Het is naar mijn mening wel de wagen geweest die de Supercars naar voren heeft geworpen, aerodynamisch, middenmotor, gewichtsverdeling enz. Jammer dat Lotus destijds zo’n beetje dezelfde kwaliteitscontroles en onderdelenleveranciers a la British Leyland hadden.

  40. Author

    @ Anthony
    Ieder z’n smaak natuurlijk. 🙂 Je weet wel wat je mooi vindt, moet ik zeggen! Des te vreemder dat je in een Range rijdt… 😉

  41. Nee niet echt, mocht ik zelf in die tijd een raceauto ontwerpen, de looks zouden ongeveer gelijk zijn. Maar de Nine en Eleven zijn te laag, te breed om mooi te zijn vind ik.

  42. Author

    @ Anthony
    Nee, nee, ik bedoelde of je die andere Lotussen (Loti? 😛 ) niet mooier vond! Want die vind ik toch wel ultiem, hoewel die hoekige Esprit echt zware concurrentie is op vlak van looks…

  43. Lotus Elite.

  44. Author

    @ Anthony
    Als ik je goed genoeg ken, denk ik dat je idd meer te vinden bent voor auto’s met deinende lijnen, een traanvorm of colaflesvorm. 🙂 Ook erg prachtige auto’s natuurlijk. 😛

    @ Klassiekerrally
    Peter Stevens heeft de auto idd een paar keer op de hoeken laten vallen maar ik vind dat hij er daardoor niet bepaald lelijker op geworden is! 🙂 Hij lijkt wel wat dikker, maar ik denk dat dat in het echt best meevalt, als je hem vergelijkt met andere auto’s zie je hoe slank hij nog is.
    http://lotuseliseblog.com/images/Ferrari_and_Lotus_2.jpg

  45. Ben ik met je eens Anthony! Indrukwekkend ook omdat deze auto met slechts een 1200 cc Coventry Climax motor toch ongeveer 200 km/u kon halen!

  46. De S4, da’s toch al de door Peter Stevens afgeronde versie?
    Mooi, maar niet mijn favoriet. Ik hou wel van het pure, het hoekige van de Giugiaro versie.

  47. Ik hoor niet bij de mensen die de Esprit geweldig vinden, maar toch ook niet bij de groep die hem spuuglelijk vinden.
    De auto is heel mooi geproportioneerd, maar het is gewoon not my cup of tea.

  48. Author

    Klein foutje: ik verkies de S4 ipv de S3… Duurder ook, maar hij ziet er echt cool uit!
    Dus je hebt nog niet gereden met de Esprit? Zou fantastisch zijn als ik je de mogelijkheid kon geven natuurlijk! 😛
    Maar worden ze echt duurder? Mss langzaamaan, maar ik zie ze nog stagneren rond €10.000, wat natuurlijk geen koopje is. En specialisten sites vragen soms nog het drievoud! 😮

  49. Ja, er zijn echt mensen die dit niks vinden. Ik snap daar ook niets van natuurlijk…

    Zelf vind ik de S1 ’t allermooist, maar de S2 en S3 zijn om te rijden misschien beter. Ik moet ’t ooit nog eens beleven.

    Ze worden duurder!

  50. Author

    Zijn er echt mensen die dit soort auto’s lelijk vinden? Het wordt niet veel supercar-iger dan popup koplampen en middenmotor opstelling!
    Dit is één van de auto’s die ik wil en kan bezitten! 😛 Later (en als ik het geld heb) koop ik me er zeker één, liefst een S3, ziet er toch nog dat beetje cooler uit als je ’t mij vraagt. De S1/2 zien er eerder klassiek uit, dus het hangt echt af van je persoonlijke voorkeur.

  51. Je vindt ‘m geweldig, of je vindt ‘m spuuglelijk. Ik hoor -zoals bekend- bij de eerste categorie, m’n vrouw helaas bij de tweede.
    Zelf vind ik de Elite 2.2 ook wel een leuk alternatief, maar de Esprit is natuurlijk nét even wat sexier.

Comments are closed.