Ergens diep in de bossen van Midden Zweden is een ex- Safari 404 opgedoken. Nu zal dit voor de gemiddelde klassiekerrally fanaat misschien niet zo’n herejee zijn maar voor mijzelf is het van groot historisch belang. Zo groot zelfs,dat ik er enigszins prettig opgewonden van ben geraakt. Zoiets dat je een meisje na lange tijd pas durft mee uit te vragen en ze Ja heeft gezegd…

Waarom?
Nou als kind van de zestiger jaren waren er eigenlijk maar een paar wagens die tot de verbeelding spraken, de ene was ongetwijfeld de Mini Cooper en de andere de 404. En de 404 nou juist door het feit dat er zo in April berichten Europa binnen druppelden wie de Safari Rally had gewonnen. Het winnen van de 404’s was van onvoorstelbaar belang tegenover je vriendjes wiens Vaders in grote getale Kevers, Taunussen of Cortina’s hadden, wij dus niet, wij hadden zo’n Franse Roestbak.  En aangezien de Kever brigade verregaand in de meerderheid was, was enig tegengas hard nodig.

'Nick’ Nowicki, Paddy Cliff en kroost. Dit doet 3 dagen Safari dus voor een showroom nieuwe 404!
'Nick’ Nowicki, Paddy Cliff en kroost. Dit doet 3 dagen Safari dus voor een showroom nieuwe 404!

Dat vond ik in bij Nick Nowiecki en Bert Shankland. Nowiecki, die eigenlijk van voren Zbignew heette ( Spiesjek), was van Poolse origine en Bert Shankland was een geëmigreerde Schot. Shankland werkte voor de Peugeot Importeur en dealer in Tanzania Marshall Motors en reed dus reclame makend voor zijn eigen product, hij wist in 65 en 66 te winnen, wat ervoor zorgde dat de 404 het statussymbool werd  voor de Afrikaan!

Nick Nowicki won in ’63 en ’68, deze twee Safari’s waren de zwaarste ooit geweest, ieder slechts 7 auto’s aan de finish brengend, dit omdat de Moesson regens zich 6 weken te vroeg hadden aangediend. De finishers kregen dan ook de bijnaam “The unsinkable seven“

Bert Shankland ging, na nog een paar Safari’s met de 504 te hebben gedaan weer terug naar Midlothian in Schotland en er is nooit meer iets van hem vernomen. De eerste Safari 404 is in bezit van de Engelse penningmeester van de Peugeot club, terwijl TDN-5 , een van de Shankland 404’s staat te leunen in het Peugeot museum in Sochaux.

Een DAF 55 in 1971 in actie met de Fransman Claude Laurent achter het stuur.
Een DAF 55 in 1971 in actie met de Fransman Claude Laurent achter het stuur.

De hamvraag is echter deze: De 404 in het filmpje, zou het een echte Safari deelnemer geweest zijn? Het is best mogelijk,  want na de successen van de 404 werd de 404 populair onder de Safari deelnemers. Ik heb zelf twee problemen met deze wagen:
– Hij is linksgestuurd
– Hij heeft een schuifdak.

Voor de rest waren de 404’s zwaar standaard, voor Afrika zat er een iets zwaardere wielophanging onder en rolkooien, tripmasters en brandblussers kende men niet bij de Safari. Alleen maar veel extra lampen en je wagen goed waterdicht maken om door rivieren te kunnen waden.

Dat de Safari niet meer wordt gereden heeft te maken met de huidige politieke situatie in Oost Afrika, de middenklasse, die merendeels uit immigranten bestond van werkelijk allerlei pluimage (zo is de grootste der grote Safari winnaar Jorgen Singh een Sikh) bestaat niet meer, evenals de welvaart die men daar heeft gekend.

Speciaal voor jou, Citrofiel!
Speciaal voor jou, Citrofiel!
Het oude ‘huismerk‘ van Turbo Joop!
Het oude ‘huismerk‘ van Turbo Joop!

Trouwens, eind zestiger/begin zeventiger jaren is het uit met de romantiek, de fabrieksteams onder leiding van Nissan (dan nog Datsun geheten) ontdekken de Safari, na een aantal jaren als semi-fabrieks teams geopereerd te hebben en wordt de Safari een ordinaire wereldkampioenschap rally; de goedwillende amateurs ten spijt.

Ik zou eraan toe willen voegen, kijk en geniet van mannen van staal en auto’s van eeeeuuuuuhhh…

36 reacties

  1. Hello again

    The car is now for sale. I’m asking for €500. Feel free to contact me if anyone are interested in a quite special Peugeot 404 that needs a lot of love and care…

  2. Hartstikke leuk om dit te lezen over mijn fel begeerde Peugeot 404. Ik bezit al 40 jaar peugeot 404 en heb diverse rally gereden. Nooit de moterkap open of enige schade. Alleen banden verrot gereden.Ben er nooit zuinig op geweest en alleen het nodige onderhoud verricht.
    Sublime auto met de beste vering en stoelen die je maar bedenken kan.Daarom is het de woestijn reus bij uitstek en zal het altijd blijven.

  3. a cheap-ass scam .. that won,t harm any one at all ..
    and bring antention to a happening from the past .. forgotten by everybody ..

    dude .. you,re a source of inspiration .. double thumbs up ..

  4. @Norrhyttan: It must be really cool to have your car show up in the news every once in a while, certainly when you consider the low investments. 😉 But it’s worth it, your story and video are really great and deserve to be read and seen. 🙂

  5. @PieterA: The 404 and the raging elephant? What 404? Try again… The text under the picture will give you a hint… 😛

  6. Hocks – Like i said before, i will keep it that way. 🙂

  7. Never heard of this before, great story though. Great little movie you’ve made there. My compliments. And the picture of the 404 Safari avoiding the raging elephant is epic!

  8. Partille, near Gotenburg, where my company was founded some 25 years ago !

  9. Norrhyttan: nice 504!, do you keep it in that shape?

  10. de sjonnies – My e-mail is gunnar@ljungstedt.com (that is also my real name).
    Thank you for your effort!

    I’m not a Peugeot-fan, i love everything that’s fun and has a soul in it.

    The 504 was ordered in Partille, Sweden, but delivered to Monaco were it’s first owner worked for Onassi. He drove it until he was 95 years old, then a friend of the family took over. The first owner lived to be 101 years old, and from what i’ve been told he was a remarkable man.

  11. @Norrhyttan – Owah ! Very healthy man when I see your tongue 🙂
    Your 504 looks like a real gem, never knew that |Sedes are such Peugeot fans !
    Please give me your e-mail address, I’ll ask Wim (Klassiekerrally) to make the article in the same lay-out so I can mail it to you.
    I’ll be in France tomorrow and the day after, so end of next week I’ll have it ready.

  12. Hocks – I’ve seen clips on Youtube and pictures of flying 504’s. Thats a really awsome rallycar! When i visited the Peugeot museum the staff kindly let me sit in Ove “Påven” Anderssons winning 504. Here’s a pic of me in the car.
    http://www.ljungstedt.com/peugeotmuseum.jpg

  13. Klassiekerrally goes international ! Welcome to this site.
    I like the story…and your filming is great.
    So now you have a 504! I have one also. ( 504 TI 1978, color: Pierre de lune)
    I have a DVD with the story of the cape to cape rally,s of the seventees.
    In the film there ar a several 504’s in action , somethimes even flying!!!

  14. Hello Norrhyttan, welcome at Klassiekerrally.nl! I love what you did with the Peugeot. Thanks for sharing it with us.

  15. de sjonnies – The film crew? Thats just me. 🙂
    Most of the clips were filmed with the camera standing on a tripod. In some clips my girlfriend drives the car while i hold the camera.
    Thank you very much for your compliments!

  16. de sjonnies – Thank you for your answer. I really liked your article, but Google translate dont give me the whole picture, so i would be glad if you made a translation.
    For the record i just bought a Peugeot 504, also white. The plan was to make a safaricar out of that one to, but the car is really in mint condition so now i dont want to mess it up. It has a nice owners history and i will keep it that way. But if i find the right 504 – maybe there will be a 504 East African Safari with a made up shady history…

  17. Also please give my compliments to the film crew, the tension built up, the flashing headlight before the car comes alive, the story, the background colur from Peugeot’s intruction manuel, very impressive man !
    And of course the France Gall song 🙂

  18. Well my dear Norrhyttan, it was me he found your 404 on youtube and who wrote this article.
    I see no need for you to apologize, cos I really appreciate what you did to the car. I have a one owner white 404 myself, she’s been sleeping in the garage in my house for over ten years now, same colour scheme as yours, red on white but still first paint and the rear tyres are even from the factory. The cats use the car to sleep in and its covered in dust and cat foot prints.
    If you want me to, I can translate this piece for you in English.
    My compliments on a marvelous job and a real good story, honestly I have to say that I had my doubts, as is written in the article,(the 404 is a left hand drive and fitted with a sunroof) but the story was really a good one and can only say that I appreciate your efforts
    It also gave me a good reason to write something about Peugeots’404 :mrgreen:

  19. Hi everybody.
    I found this great site when i learned that several visitors from here looked att my Peugeot 404 on Youtube. I dont understand your language, but Google Translate gave me a hint about your discussion.

    I’m the owner of the swedish East African Safari-car, and yes – it’s fake. It’s an old rusty and beaten up 404 from 1968, that is to bad to be restored. So i thought that i could do something funny with it a few years ago. It was never ment to be a copy or a replica, the look is only inspired by several pictures from East African Safari-cars.
    When i bought it in 2007 it was all white. In my neighborhood there are three more white 404, and i wanted to stand out a little, so thats why. Including its purchase prize and everything the car has costed my under 1.000 Euro.

    The car was published in a swedish retro car-magazine and then i made up a long story of the cars imaginary history with the rally, the crew, and how it ended up in an old barn in Sweden. In the end of the article we ofcourse told everybody that it just was a ferrytale. But every now and then there are someone that belives in the story. That was never my meaning.
    I made the Youtube-movie in 2009, based on the story in the magazine. The car actually lives in the barn were it’s filmed. All the gravel roads are just outside of my farm.

    I hope this brings some light to your wonderings. If you want to se pictures of the car, both in white and as a rally car, feel free to visit http://www.garaget.org/?car=59520

  20. @de sjonnies ..
    ben alleen mee geweest om te helpen .. voor de fun ..
    ik heb er geen geld in gestoken en ook niet hoeven verkopen ..

    maar daar staan oude schuren genoeg iig ..
    je kent ze wel .. van boeren die niet meer boeren ..
    en nog nooit van http://www.blocket.se hebben gehoort ..
    en onder het mom van “hoe meer ruimte hoe meer rommel” alles opslaan en nooit een grote schoonmaak houden ..
    je zou er eigenlijk met een X-ray bril moeten rond-rijden ..
    daar zijn echt nog genoeg schatten te delven ..

    foto,s heb ik niet .. maar ze waren beide wit/baby-blauw met een beetje roest op de hoogste plekken van het plaatwerk ..
    voor een stukprijs die je op een goede dag zo uit je portomonee trekt ..

  21. Lang leve concurrentie. Als de DS niet had bestaan, dan was Peugeot wellicht een stukje minder comfortabel geworden. Daarom vind ik Peugeot ook wel een leuk merk: Omdat Citroën er invloed op heeft gehad! 😈 😉
    Maar goed, dat van die vering wist ik niet. Jij zit vol interessante weetjes, alleen daarom blijf ik hier al rondhangen. 🙂

  22. Lincoln, heerlijk gewoon je comment !
    en post is foto’s van die Kevers ! 😈

  23. Maar Citrofiel, juist door de problemen die Peugeot ondervond met de DS die technisch niet te verslaan was, is de beroemde Peugeot vering uitgevonden.
    Peugeot wist dat ze de DS alleen maar konden verslaan op het gebied van betrouwbaarheid en prijs. De 404 heeft een idioot lange veerweg op de voorwielophanging, om het Ds comfort te benaderen, door die lange veerweg was de 404 al gauw populair bij Afrikaners. Een ex-vriendin van me, geboren in Mozambique vertelde me dat haar vader alleen met de Land Rover reed tijdens het regenseizoen, de rest van de tijd met de 404.
    Hij was betrouwbaarder, comfortabeler en bijna net zo goed als een LaRo off road op de Savannen……

  24. o,ja .. wie zou zo,n mormel nou gaan vervalsen ??
    als je dan toch bezig bent .. neem dan iets dat serieus centjes opbrengt .. toch ??

    6/7 weken geleden 2 kevers opgehaald uit Zweden .. van 1953 en van 1954 ..
    naar zeggen 40 jaar in de barn gestaan ..
    in perfecte staat op wat vliegroest na dan .. echte tijd machines ..
    1 daarvan kon ook linea-recta richting Japan ..

    dus het bestaat wel ..

  25. Hm, wat zou dan het voordeel van de 404’s zijn geweest tov de andere deelnemers. DS’en (zoals de mooie getoonde actiefoto 🙂 ) lijken me nu juist heerlijk om mee over hobbelige paden te crossen bijvoorbeeld.

  26. Hales deed meer dan Mini’s alleen. En hield daarbij uiteraard zijn mond over de geniaal gepatineerde rallyplaten, stickers, stopwatches, leeslampjes, spatlappen, roestplekken en tot in de puntjes vervalste documenten. Er heerst tot op de dag van vandaag intens geloof in de echtheid van die ‘fabrieksauto’s’ bij de verzamelaars die ze kochten.

  27. Probleem wat ik wel heb en waarom ‘ie wel echt zou kunnen zijn is deze :
    De verweerde matzwarte lak op de motorkap en de spatborden.
    De roestduivel die precies op plaatsen zit waar deze 404 Afrikaanse modderbaden heeft gehad.
    Dan de period- sponsor stickers en de origineel lijkende Safari Rally schilden, zou natuurlijk ook kunnen zijn dat 1 van de rijders voor de wedstrijd heeft bedongen dat’ie de 404 mee terug mocht nemen voor niks.
    En last but not least: Bij Peugeot zelf waren het zulke oenen 👿 , die deden weinig tot niets om delokale rijders te sponsoren, iets waar Datsun in ’68 al volop mee bezig was. ook zijn er foto’s te zien waarop een hele kudde DS’sen te zien zijn kompleet met Service Breaks voor het Afrikaanse evenement.
    Er is trouwens ook ooit een ALpine A 110 in Mombassa (Kenya) opgedoken die als echte works Alpine wordt gekenmerkt maar te duur bevonden was om weer terug naar Frankrijk te verschepen.
    Soms weet je gewoon niet waar je geluk zit !
    Wat zou helpen is een deelnemerslijst uit 68 met de uitvallers.

  28. John had er zijn twijfels ook al over. Maar het is inderdaad een vermakelijk filmpje en een goede aanleiding om wat meer te vertellen over de Safari.

    Greg Hales vervalste Mini’s? Vertelde hij dat er ook bij, of verkocht hij ze als ’the real deal’?

  29. Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het meestal niet waar.

    Deze mannen hebben gewoon veel lol gemaakt om een geinig filmpje in elkaar te zetten – en daarin zijn ze prima geslaagd!

    Ze helpen natuurlijk wel een mythe in de wereld; een jaar of twintig geleden was er ene Greg Hales die niets anders deed dan works auto’s repliceren om ze voor de absolute hoofdprijs, vooral in Japan, te verkopen.

  30. Ik ben zelf nogal een fan van de Triumph op de tweede foto, maar door dit soort verhalen stijgt m’n waardering voor de 404 wel enorm!
    Ik had vroeger een boekje over de 404, getekend. Het was een soort kinderboek, over een vader die een 404 kocht. Als ik me niet vergis is ’t door Peugeot uitgegeven als reclame. Het zou nog ergens moeten zijn, maar het is wel in slechte staat… Hopelijk vind ik ’t ooit nog terug.

    Wat betreft die 404 in het filmpje: Het is geen overgerestaureerd exemplaar. De dorpels lijken wel aangetast door de roest!

Comments are closed.