Of ik het laatste stuk naar Zandvoort in de 928 wilde rijden in plaats van in de Mercedes Vito. Dat hoefde ik niet. Zo’n zescilinder turbo-diesel Vito rijdt namelijk verdraaid lekker, en op de snelweg in Nederland komt de 928 toch niet helemaal tot z’n recht. Ik ging dan ook vooral mee om een aantal ronden over het circuit gereden te worden door de eigenaar van de Porsche 928 GTS.
Wanneer je een aanbod eenmaal afslaat, krijg je doorgaans niet snel een tweede kans. Hoe anders ging het op 26 december 2009. Juist, tweede kerstdag. Traditioneel organiseert de Porsche Club Nederland dan de ‘Anti Kerst Verveling’. Een middagje rijden op het circuit van Zandvoort. Porsche only, dat spreekt voor zich. Kees -de eigenaar van de 928 GTS- moest zich aanmelden in Mickey’s, de bar aan het eind van de pitstraat. ‘Wil jij ook rijden?’ Daar moest ik even over nadenken… Mijn circuitervaring beperkte zich tot een Marlboro Experience op Zandvoort, waar de snelste ronden gedraaid werden in een Renault Clio, en de Formule Renaultjes achter een Renault 5 aan moesten rijden. Niet echt iets om in je CV te zetten. Maar ik durfde het toch aan en vulde m’n naam in op de vrijwaring. Er was nu geen weg meer terug: Ik ging rijden in een auto met een nieuwwaarde van een dikke twee ton (in guldens), 350 pk en 400 Nm. Een auto van iemand anders. Op een circuit, tussen oude, maar ook splinternieuwe Porsches die bestuurd werden door liefhebbers met hoogstwaarschijnlijk veel meer circuit-ervaring dan ik. Jippie… Goed idee Wim…
Eerst dus maar een paar rondjes acclimatiseren. Even de kunst afkijken. Probleem 1 is direct duidelijk: Met een helm op pas je niet in een 928 als je langer bent dan -pak-m-beet- 1 meter 75. Dus de stoel moet -uiteraard volledig elektrisch- in de ‘sjonnie-stand’ (sorry John, daar bedoel ik jou dus niet mee). Helemaal plat dus. Als passagier zit dat al belabberd, maar als bestuurder is het helemaal waardeloos. Je bent het gevoel met de auto kwijt en om alles nog even erger te maken heb je je armen volledig gestrekt, omdat je anders niet meer bij het stuur kan. Verre van optimaal voor snelle ronden dus. En het gaat vrij piano in het begin. Maar Kees heeft er zin in en stoeit met de auto. Verkent de grenzen. En overschrijdt ze af en toe. Dat geeft vertrouwen, want de auto reageert niet onvoorspelbaar. Maar ga je echt te ver, schopt ‘ie je in je kont en sta je achterstevoren. Vreemd genoeg gebeurt dat in een soort slow-motion, het lijkt vrij lang te duren eer je de mede-circuitgebruikers recht in de ogen kijkt. En dan geeft Kees weer gas, om ronde na ronde harder door de bochten te gaan.
En dan is het mijn beurt. Nu met Kees als passagier. Ik rij de eerste ronde als een oud wijf in een brommobiel, maar de GTS geeft ook mij snel het gevoel harder te kunnen. En telkens wanneer ik denk dat ik niet meer harder kan of durf, blijkt dat beeld in de volgende ronde weer bijgesteld te moeten worden. Wat een auto zeg… Maar de beperkingen van deze Grand Tourer of Gran Turismo worden na een paar ronden hoor- en ruikbaar: De remmen moeten de dikke 1600 kilo plus twee inzittenden vertragen, en dat is vooral na het lange start-finish stuk voor de Tarzanbocht een hele opgave. De snelheid die we daar bereikten lag tussen de 180 en 190 kilometer per uur, waarbij de auto een heel eigen(aardig) geluid produceerde: Hij klonk als een krachtige windstroom die onder een deur door huilt. Een betere omschrijving kan ik er niet aan geven. Wellicht komt het door de niet-standaard uitlaat. In de video is het goed te horen wanneer de 928 na de Hugenholtzbocht op z’n staart getrapt wordt, en wanneer hij op het start-finish stuk voorbij vliegt.
In de auto hoor je daar niet veel van. Het is een echte GT, dus behoorlijk comfortabel. Afgezien van de noodgedwongen aangenomen sjonnie-zitpositie dan… Af en toe merk ik dat de auto iets gaat glijden, maar niet zo erg dat m’n adrenalineproductie ineens verveelvoudigt. Nee hoor, ik kan m’n voet op het gas houden en sturen, of iets gas liften. Ik mag zelf kiezen, het gaat in beide gevallen goed. Respect voor de Porsche-ingenieurs is echt op zijn plaats. De meeste bochten kom ik ook door zonder ‘pootje-over’, maar merk wel dat de overbrenging van stuur naar wielen niet zo direct is als in veel modernere sportwagens. Toch komen de bevelen van m’n brein via m’n handen perfect aan bij de beide voorwielen. Even het natte baangedeelte op om plaats te maken voor een snellere speelkameraad is dan ook een kwestie van soepel sturen en daarna weer gas geven om de -volgens mij- ideale lijn te vervolgen. En dan sleurt de V8 je met al z’n Newton-meters weer heerlijk vooruit. Oh, wat is dit verslavend!
Na Kees neem ik Tom nog even mee, om vervolgens mijn zoon Daniël (12 jaar) even over het circuit te koerieren. Gelukkig is hij diep onder de indruk van de stuurmanskunsten van zijn vader. Die weet echter dat de auto veel meer kan dan hij deze dag durfde…
Meer lezen over Porsche? Koop een boek! Klik op een van de onderstaande covers:
[amazonshowcase_26d0b1b00bb246337479468d96459b40]
prachtwagen…maar niet echt een oldtimer. Misschien moet je een keer een ’79-er testen 🙂
Ik vond deze website op google en ik wil even zeggen dat ik je stukje met plezier gelezen heb.
Ik ga volgend jaar ’t setje bulletcams bekijken en als ’t me bevalt kopen. Is tweedehands, dus zou binnen ’t Klassiekerrally-budget moeten vallen… 😉
@ Klassiekerrally:
Ik had het over een inboard cam, geen outboard cam. Jij bedoeld die groothoek lenzen die niet veel groter zijn dan een dikke pen. Ik heb ht over een filmpje van binnenin de auto, inclusief bestuurder. Ik deed dat vroeger al met een prull van een camera aan de rollkooi vastgemonteerd op rubber, omdat stabilisatie er toen nog niet in de camera’s zat.
1 Wijze raad: Haal wat beschermende doorzichtige folie, zoals ruittintfolie of iets dergelijks. Je lens blijft dan beter beschermd tegen steentjes, zand en dergelijke. Wel zo handig als je bedenkt dat je gemiddeld zeker 100km per uur rijdt, en een steenstje een tegengestelde snelheid heeft die wel eens rond de 50 km per uur kan liggen….
Nee, de groothoek is niet voldoende om alles fatsoenlijk in beeld te krijgen. En ik wil ‘m ook niet naast de auto hangen aan een zuignap, daar is ‘ie te zwaar voor. Dus die bulletcams komen er! 🙂
Handige tip: Gewoon een simpele handycam is meer dan voldoende. Enige wat er echt op moet zitten is beeldstabilisatie. Meer niet. Dit ivm de trillingen. Mobiele telefoons zijn vaak al meer dan goed genoeg tegenwoordig. et grootste gedeelte van het beeld staat namelijk stil bij inboard camera’s….
Omdat ik (nog) geen fatsoenlijke onboard cams heb. Komt er aan, volgend jaar!
@ Klassiekerrally:
Dat is ook allemaal wel weer waar. BTW, waarom geen onboard beelden eigenlijk????
Leuk artikeltje weer met een paar mooie uitspraken ‘de sjonnie-zipositie’ gniffel 😆
Mooie brul trouwens van de Porsche V8 en dan ook nog dat huilende geluid, erg apart! 😆
Zoals ik al schreef is ’t een enorm potente auto die tot meer in staat is dan ik na zo’n middagje circuit kan bevroeden. Top-engineering!
En inderdaad rij je met een auto van iemand anders niet op ’t scherpst van de snede, en al helemaal niet tijdens zo’n trackday waar naast de GT3 RS en GT3 ook diverse andere pride-and-joys van liefhebbers rondrijden.
’t Is geen wedstrijd, er valt niks te winnen, alleen een geweldig leuke ervaring. Die moet je niet verprutsen door over je grenzen te gaan.
Denk dat wanneer je werkelijk aan de 928 GTs gewend bent, je nog steeds de meeste moderne wagens het nakijken geeft, vergeetniet wat Porsche heeft bereikt met simpele engineering t.o.v. onze moderne rijdende computers, want dat zijn het waar we in rijden.
Chapeau voor Porsche´s ontwerp, het is nog steeds modern.
En Klassieker, tuurlijk ga je niet op de limit in iemand anders voiture rijden !
Zakenvriend van me in Engeland heeft er zo een, naast de 911, maar de 928 kost werkelijk een vermogen in ondehoud en reparaties, de bandenspanning sensoren van zijn exemplaar waren defect, was iets van 5000 Euries……..
Mwah, brandstofverbruik en flitskasten temperen ’t enthousiasme denk ik vrij snel… 👿
Een moderne GTi laat deze schitterende GT alle hoeken van het circuit zien. Maar WTF!
Met dit stuk Pork moet je eigenlijk een retourtje Parijs maken: ’s nachts even op en neer voor een afzakkertje. Wedden dat je dan niet onder de 190 uit komt!
😉
De top op het rechte eind werd denk ik door twee dingen nadelig beïnvloed:
– Niet voldoende snelheid durven maken in de Arie Luyendijk bocht
– Vroeg moeten remmen, de auto is echt zwaar
Uiteraard speelt (gebrek aan) ervaring ook een rol…
@ Klassiekerrally:
Hmmm, top op het rechte end valt me eigenlijk een beetje tegen. Ik reed met de mini redelijk vergelijkbare snelheden op het rechte end (180). Al moet ik daarbij wel zeggen dat je dan het verschil tussen standaard en circuit spec wel duidelijk gaat zien. Ik wilde ze namelijk nog wel eens voorbij schieten. Vooral onder het remmen en in de bochten.
Welke bocht vond jij eigenlijk het leukste? Bij mij was dat echt de Audi S.
Verbruikcijfers zijn van geen enkele auto leuk. Mini had een verbruik van rond de 1:6,5 voor een 1046cc (standaard 998) op het circuit. Enige probleem was dat er maar 24 liter in kon 😛 Standaard verbruik was gelukkig veel lager (1:18 tot 1:21)
Ik was altijd wel blij dat ik mijn racekuipen veel verder naar achter had geplaats, mijn stuurkolom had verlengt en mijn steoelen veel lager zaten. Helm op had ik nog ruimte zat over 😉
Al met al toch wel verslavend he?
M’n kapsel bleef nog redelijk intact. Althans, was voor de tijd niet veel beter dan na het dragen van de helm 😉
Er werd niet geraced, en dat was maar goed ook, want dan zou ik inderdaad misschien wel een ‘rode waas’ voor de ogen gekregen hebben en meer risico’s genomen hebben…
En inderdaad, het brandstofverbruik is niet echt grappig, helemaal niet op ’t circuit. Ik gok 1 op 2?
@Klassiekerrally ..
ik kan het me helemaal voorstellen ..
en zo,n helm zou mij ook mateloos irriteren .. funest voor je kapsel ook ..
mede omdat ik net zoveel competitie-drang heb als jou .. noppes dus ..
totdat je het spel element gaat begrijpen en je grenzen verleggen ..
en het al heel snel een verslaving gaat worden .. nog een rondje .. aaaa,joh nog eentje .. 1tje nog !!
de auto zelf staat boven elke twijfel verheven .. was en is een statement in alle opzichten ..
zuipt alleen als een bootwerker ..