Helaas, het is voorbij, in 2009 is in Frankrijk een nieuwe nummerplaat code ingevoerd die de oude moet vervangen. Hoe zat het dan in Frankrijk; nou helemaal precies weet ik het niet maar wat ik wel weet is dat de Fransen afgestapt zijn van hun departementale cijfer combinaties. De Fransen hadden sinds 1951 een systeem waarbij de laatste twee cijfers, die na de letters op de nummerplaten zaten het departement weergaven waar de auto vandaan kwam.
Nostalgie: Een PL 17 uit departement 31 = Haute Garonne. Rood op de kaart!
Die cijfers gingen gelijk op met de alfabetische volgorde van de begin letters van die departementen. Zo was het Departement Aisne 02, Morbihan 56, Var 83, Seine Maritime 76 en Parijs 75 en ga zo maar door. Waren de Fransen eerder al overgestapt op witte platen voor en achter op de voiture (dit was voordien wit voor en geel achter) of, voor klassiekers ook nog de mogelijkheid om zwarte platen te hebben met witte of zilveren letters, de tijd gaat door. Ook zijn er praktische voordelen om het systeem uit 1951 te vernieuwen, er staan in Frankrijk zo’n 140 miljoen voertuigen geregistreerd, dit omdat de Franse volksaard het niet zo nauw neemt met het afmelden van voertuigen nadat ze of voor de sloop of voor de export zijn afgeleverd. Ik ben zelfs zo oud dat ik me nog weet te herinneren dat de wit-gele nummerplaten werden ingevoerd in Frankrijk, het zal rond 1964 geweest zijn., Iedere auto met die nieuwe platen zag er gelijk een stuk jonger uit.
Oud Frans omstreeks 1969, zwart met zilver departement 94 = Val de Marne, in de Parijse agglomeratie nu vervangen door 75
Frankrijk tot 2007 Frankrijk na 2007 – heden
Verder is de Franse nummerplaat nu opgedeeld in 26 regio’s, inclusief de overzeese gebiedsdelen als Martinique in plaats van de eerder 96 departementen.
De nieuwe nummerplaat voor de hele Parijse regio, fantasieloos logo trouwens, ik had voor de eiffeltoren gekozen!
Om op gepaste wijze de oude platen vaarwel te zeggen, wat foto’s van wat klassiekers jullie mogen de merken raden:
3, 4 en 9 kan ik even niet op de naam komen of ken ik niet. De rest zou ik kunnen noemen, maar daar ben ik te lui voor. 😛
PS. Bah, vanochtend had ik rij-examen. Ging niet door vanwege gladheid. 🙄
Wie noemt nu alle auto’s op in deze kleine quiz?????
@PieterA – Precies, zo bedoel ik het, ik vind het persoonlijk een mooie
reto-touch a la Belge………
@de sjonnies; Gezien de reden van wisseling van kleuren is het dan vreemd dat ik af en toe auto’s heb zien rijden met geel voor en wit achter…
@ de sjonnies: Ik ben niet helemaal zeker dewelke je bedoelt, dit? (zit er bij mij nu op)
Ik schaam me eigenlijk diep dat ik dit artikeltje zo lang ‘op de plank’ heb laten liggen… 😳
@pieter – in België hadden oude Alfa’s vaak onder de plaat achter het logo van Alfa, met de dealer zijn adres ernaast, errug mooi….tres Belge !
@citrofiel- bedankt voor je extra research, leuk trouwens dat ik me nog wist te herinneren dat het omstreeks 64 is geweest, met die geel-witte, zit het zo : omdat het in Frankrijk op het platteland ‘nuit noir’ is ’s nachts (Franse les 🙂 ) vond men dat je aan de nummerplaat moest kunnen zien wat de voor en de achterkant van de geparkeerde auto’s was en waren geparkeerde auto’s op die manier beter zichtbaar.
Aha! Ik heb het cruciale woord gevonden. “facultativement” is vrijwillig, optioneel. Dus vanaf 1963 mócht je wit-gele platen nemen, maar zwart was eigenlijk standaard/gewend. Vanaf 1993 waren de wit-gele pas verplicht. Dank je voor het mij laten zoeken naar het antwoord op de vraag die ik al jaren had. 😉
Iemand nog een idee wat geel-wit kan betekenen? Of is het een foutje dat wordt getolereerd?
*doet nog nader onderzoek*
Gewoon even naar de Franse wikipedia-pagina gaan helpt een boel. 😉 http://fr.wikipedia.org/wiki/Plaque_d%27immatriculation_fran%C3%A7aise Die heeft er dit over te zeggen:
“Depuis 1950, ces plaques étaient composées de caractères blancs ou argentés sur fond noir, puis, facultativement depuis novembre 1963, de caractères noirs sur fonds réflectorisés blanc à l’avant et orangé à l’arrière.
Le 1er janvier 1993, les plaques réflectorisées deviennent obligatoires pour les numéros émis après cette date, dans les couleurs déjà proposées depuis 1963 (blanches à l’avant et jaunes à l’arrière du véhicule).
Le 1er juillet 2004, le drapeau européen et la lettre « F » qui fait référence à la France (synonyme : eurobande), ont été rendus obligatoires pour les numéros émis après cette date.
Le 10 mai 2007, la réglementation évolua en prévision du prochain système d’immatriculation des véhicules et permit d’appliquer des plaques à fond blanc à l’arrière des véhicules[12].”
Je hebt dus ongeveer gelijk wat dat 1964 betreft. Maar waarom dan die latere auto’s met zwarte platen? 😕 *Leest verder* Aha!
“Résumé des plaques actuellement homologuées en fonction de la date d’émission du numéro :
Du 1er avril 1950 au 31 décembre 1992 : plaques noires ou réflectorisées avec ou sans eurobande (peut être présente à l’arrière ou à l’avant et à l’arrière) ;
Du 1er janvier 1993 au 30 juin 2004 : plaques réflectorisées avec ou sans eurobande (peut être présente à l’arrière ou à l’avant et à l’arrière) ;
Du 1er juillet 2004 au 14 octobre 2009 : plaques réflectorisées avec eurobande (à l’avant et à l’arrière).”
Ik moet echt mijn Frans een gaan updaten (en KR dit verrekte typscherm dat niet blijft staan) maar de zwarte zijn er dus tot 1992 geweest? Zoiets iig. Iemand beter in Frans? 😛
Wit-geel ingevoerd rond 1964? Er rijden anders (nog steeds wel) genoeg auto’s van na dat jaar rond met zwarte platen… 205’jes enzo. Ook rijden er nog aardig wat auto’s rond die vreemd genoeg de gele plaat voor hebben en de witte achter. 🙄 De Fransen nemen het wat dat betreft niet zo nauw. Volgens mij zie je over twintig jaar nog steeds de oude platen rijden.
*doet nader onderzoek*
Oh, maar dat mág ook! Wikipedia zegt dit: “Effective 15 October 2009, all vehicles will obtain license numbers according to the new format (provided, for the vehicles that already have a license number, their registration certificate is to be changed, e.g., the owner moves or the vehicle is sold)”. Dus pas wanneer de auto verkocht wordt of de eigenaar verhuist gaat een oud kenteken over in een nieuwe. Wellicht is dat ook het geval met de zwarte en wit-gele platen. Dat zou een boel verklaren. Behalve dan de zwarte van na 1964 en de geel-witte…
Toch heb ik meer met auto’s waar ze prominent aanwezig zijn en deel uitmaken van het ontwerp, dan auto’s met een gladde achterzijde en een uitsparing in de bumper…
vooral de t/m de jaren 70 verplichte vierkante plaat in italie vind ik erg mooi….
iemand er wel eens over nagedacht hoe de visuele evolutie in de auto-branche had geweest als er uberhaupt geen nummerplaten bestaan hadden ??
die nare dingen zijn altijd zo prominent aanwezig ..
en het ergste van al .. ze zijn altijd a-symetrisch ..
Jammer genoeg kunnen we hier in België geen rechthoekige nummerplaten krijgen. (laat staan kleine) Ik moet er wel nog altijd een kleine vooraan op de Junior zetten. (Tips iemand?)
De nieuwe Franse vind ik trouwens erg verwarrend. Ze lijken te hard op de Italiaanse.
Oh, dat lijstje, beter dat ik het niet doe, ken ze allemaal 🙂
Vind ik ook, ik snap ook niet dat er soms klassiekers van voor 1978 rondrijden met gele platen, maar andersom net zo : “moderne klassiekers”( na 1978) met blauwe platen ziet er nog gekker uit!
Het formaat 18-2 (usa) bestaat eigenlijk ook niet in blauw….
Ik vind het ook erg erg goed lijken dat er op oudere amerikanen ( meestal origineel nederlandse auto’s ) grote vierkante ( vaak dubbelgevouwen) platen op de voor en achterkant gemonteerd zijn.
Vaak ziet de auto er het beste uit met het kenteken uit het land van produktie
Nummerplaten, zeer en zeer belangrijk voor de ‘finishing touch’en een van de redenen waarom de Oude Augusto nog niet van zijn originele plaat is afgehaald : Roma H74787 zwart wit met zo’n klein Maffia plaatje voorop.