Geschiedenis,  Klassiekers

2025 – Welke auto’s bereiken dit jaar de klassiekerstatus?

Veertig jaar is de grens die door de overheid is gesteld om een auto als klassieker aan te mogen duiden. Of in elk geval om als eigenaar van zo’n voertuig van bepaalde daarbij behorende voordelen te mogen genieten. Maar welke auto’s werden in 1985 verkocht? Ik pik er hieronder een paar uit.

Veertig jaar geleden waren autojaarboeken nog doorspekt met advertenties voor autoradio’s met cassettespeler en bijbehorende in- en opbouwluidsprekers. Uiteraard aangeprezen met het predikaat HiFi. Ook lichtmetalen velgen werden aangeboden, waarbij de voordelen ten opzichte van de standaard staalvelgen benadrukt werden. Maar ook kentekenplaatpanelen die tussen de achterlichten gemonteerd konden worden of zelfs complete spoilersets vonden nog gretig aftrek. Al dat moois mocht je je eigen noemen zodra je had afgerekend in keiharde guldens. Dat was de tijd waarin de auto’s uit dit artikel rondreden.

Alfa Romeo
De 33 draait al een tijdje mee, maar in 1985 verscheen de 33 Quadrifoglio Verde. Die toevoeging aan de typeaanduiding bestaat nog steeds, al dan niet afgekort tot QV. De 33 in die uitvoering was voorzien van de 105 pk sterke boxermotor. Geroemd werden zijn snelheid (de advertentie op de binnenzijde van de omslag van Auto Test 85 kopt met “Heeft u een vliegbrevet?”), relatieve zuinigheid en het heerlijke uitlaatgeluid. Dat laatste was dan ook weer een minpuntje, want “Vanaf zo’n 165 km/h is het niet meer mogelijk een gesprek te voeren omdat dan het motor- en uitlaatgeluid alles overheersend aanwezig is”.

Audi 90
De hoekige Audi 80 krijgt een sneller familielid in de vorm van de Audi 90 Quattro. Zoals de naam doet vermoeden, worden alle vier de wielen aangedreven. De krachtbron is de geweldig klinkende 2 liter 5 pitter, waarmee de 90 maar liefst 200 km/u snel is. De tijd van 0-100 bedraagt 9 hele seconden. Ja, lach gerust, dat doe ik ook… (die waarden haalt mijn 19 jaar oude MINI Cooper namelijk ook zo ongeveer). De andere twee motoren zijn 2,2 liter vierpitters. Verder lijkt de 90 vooral veel op de 80. In 1985 vond de redacteur van Auto Test “De achterzijde al even imposant als het front”.

BMW
Door stakingen vertraagd, wordt de M535i gepresenteerd. Deze ‘fünfer’ heeft de 218 pk sterke 6-pitter uit de 635 onder de motorkap. Topsnelheid 230 km/u, de honderd wordt bereikt in 7,2 seconden. BMW had nog duidelijk een ‘Vorsprung durch Technik’ op Audi…
Eerder genoemde 6-serie is ook leverbaar als M 635 CSi, waarvan de prijs volgens de schrijver van het testbericht “net als de ‘M’: Mooi, Machtig, Magistraal” is. Om toe te voegen dat in die prijsklasse niemand daar bij stil zal staan. Cijfers? 286 pk, 0-100 km/u in 6,4 seconden. Door de debiele acceleratiecijfers van elektrische auto’s heeft niemand nog een normaal besef van snelheid, maar in minder dan 7 seconden naar 100 is gewoon nog steeds snel. Punt.

Citroën
Weinig nieuws, maar wat vooral opvalt zijn de in vergetelheid geraakte modellen. De in Roemenië gebouwde tweedeurs Visa, die Axel heet, de LNA, en ook de GSA. De al even bekende BX is vanaf 1985 ook als GT, met automaat en als Diesel leverbaar. De Break was er nog niet, maar werd al wel verwacht. De CX is ook nog gewoon in productie. En naar mijn bescheiden mening nog steeds erg fraai…

Daihatsu
Japanners zijn in de klassiekerwereld inmiddels een vast gegeven geworden, maar dat heeft wel lang geduurd. Een van de modellen die dit jaar de klassiekerstatus bereikt is de Daihatsu Rocky. Leverbaar als Wagon met vast dak, en als Rocky Softtop met minder luxe, maar meer luchtigheid.

Ferrari
Toe maar, twee nieuwe Ferrari’s! En een daarvan is de legendarische GTO, wat staat voor Gran Turismo Omologato. Een fotobijschrift luidt “Superbreed, supersterk en supersnel: de GTO met 308 GTB carrosserie”. De andere nieuwkomer is de misschien iets minder legendarische Mondial quattrovalvole Cabriolet. Grappig is dat de afstamming van de GTO in Auto Test duidelijk wordt, doordat de verschillen met de 308i quattrovalvole benoemd worden: “GTO. Als 308i quattrovalvole, behalve”. Mooie cijfers trouwens. 400 pk bij 7000 tpm, 305 km/u topsnelheid, 0-100 in 4,9 seconden. Dat ‘ie daarbij gemiddeld tussen de 15 en 25 liter per 100 km lust was toen een iets minder groot struikelblok dan tegenwoordig… Ter vergelijking nog even de Mondial qv Cabriolet: 240 pk, 0-100 km/u 6,5 seconden, 240 km/u topsnelheid. Toch ook niet echt verkeerd. Al rijdt een moderne Golf GTI je het snot voor de ogen. Maar dat kan je waarschijnlijk niet zo veel schelen als je in een Ferrari zit.

Honda
Niet zo heel veel nieuws van dit merk, maar het presenteerde in 1985 wel de nieuwe Civic en de kleinere Jazz. Net als de Accord en Prelude een muzikaal getinte naam. De Civic werd in drie varianten geleverd: Driedeurs, vijfdeurs (Civic Shuttle) en als coupé (CRX). Probeer (vooral) zo’n laatste nog maar eens onverknoeid te vinden…

Lancia
De Thema wordt gepresenteerd als vervanger van de Gamma. Het platform wordt gedeeld met Saab, Alfa Romeo en Fiat die er respectievelijk de 9000, 164 en Croma van maken. De Thema is leverbaar met 2 liter motor, al dan niet voorzien van turbo, een 2,8 liter V6 en een 2,5 liter turbodiesel, die “bijzonder snel” is. Al vind ik dat niet terug in de acceleratie van 0-100 in 11,9 seconden.

Mercedes Benz
De Baby-Benz met spierballen wordt dit jaar 40. Al werd de 2.3-16 in 1984 voorgesteld, in februari 1985 kwam dit topmodel van de kleine Mercedessen op de markt. De “snelste 190 loopt vlot 230 km/h”, en bereikt vanuit stilstand de 100 km/u in 7,5 seconden. Daar sta je dus nog steeds niet mee voor schut in het huidige verkeer. Naast de 190 lijkt de W123 -zelfs in 1985- flink gedateerd.

Opel
De nieuwe Kadett werd gelanceerd. De E-versie, waarbij die E gewoon de letter was die op de D volgde. Verder niets ‘spannends’. De carrosserie was voor die tijd wel redelijk opvallend. Afgeronde, duidelijk in de windtunnel gevormde, rondingen en geïntegreerde bumpers, daar waar flink wat anders auto’s nog ’traditionele’ bumpers hadden. Ik heb een paar jaar later nog les gehad in de dieselvariant. Die trok geen worst van tafel, zoals we dat in de Achterhoek zeggen. Maar het maakt wel pijnlijk duidelijk hoe lang ik mijn rijbewijs inmiddels heb…

Peugeot
Het grote nieuws is dat de 104-serie verdwijnt. Maar dat is niet erg, want de 205 serie is sowieso een heel fijn alternatief. En oh, die GTI… Daar word ik nog steeds hebberig van. Inmiddels is de 1.6 GTI dus ook een bonafide klassieker! Grappig dat er gewag wordt gemaakt van een 205 électrique, met “een actieradius van 140 km (200 km bij 40 km/h)”. Range-anxiety was nog niet uitgevonden. Of die elektrische variant er ooit is gekomen weet ik trouwens niet… Opvallend is dat de naast de 205 oud lijkende 305 in 1985 ook als Break uitgebracht werd. Zulke generatieverschillen zie je tegenwoordig niet zo vaak meer in het aanbod van automobielfabrikanten.

Porsche
Het rommelt in Zuffenhausen, want naar verluid heeft de directie aandelen op de beurs verkocht. Op vierwielergebied wordt de 924 Turbo gepresenteerd. Waar de gewone 924 het moet stellen met een tweeliter motor met 125 pk en een topsnelheid van 205 km/u, De cijfers van de Turbo zijn echter nog niet bekend…
Spannender zijn foto’s van een studiomodel voor Groep B. Jawel, de latere 959. Ook hierover is nog niet veel bekend, behalve dat deze 911-variant vierwielaandrijving, twee turboladers en een cilinderinhoud van 2,85 liter krijgt, de motor vloeistofgekoeld is, hydraulische klepspelingsbegrenzing en vier kleppen per cilinder krijgt. Meer dan 400 pk, zes versnellingen, 1115 kg. Mooie cijfers!

Renault
De nieuwe 5 wordt gepresenteerd. Met een meer aerodynamische carrosserie dan het oude model. En als ik de foto’s ervan zie, snap ik wel dat Renault juist dit model opnieuw heeft afgestoft. Leuk ding.

Saab
Het Zweedse merk doopte de ’99’ om in ’90’, waarmee de 9000 (zie ook Lancia) na de 900 een logisch opgebouwde naam leek te hebben. Er werd overigens niet verwacht “dat een nog nieuwer model 90000 zal gaan heten”. De 9000 is de nieuwste en snelste SAAB in 1985. “De 9000 oogt groot, is echter korter dan de 900”. Beetje jammer dat men bij de 9000 is overgestapt naar een gewoon stuurslot. Bij latere modellen moest je je SAAB weer gewoon starten zoals dat hoort: met de sleutel achter de versnellingspook.

Disclaimer
Dit overzicht is bij lange na niet compleet. Dat is ook niet mogelijk in een nog enigszins leesbaar artikeltje. Wel wil ik nog even wat merken noemen die inmiddels ter ziele zijn gegaan, geen personenauto’s meer maken, of op sterven na dood zijn, maar in 1985 nog in de boeken stonden. Merken als AMC, ARO, Austin, Bitter (bestaat nog wel, maar bouwt geen complete auto’s meer), FSO, Isuzu, Panther, Reliant, Ruska (ja, die van de buggy’s, met maar liefst 8 modellen!), SAAB, Talbot, de Tomaso, Triumph TVR, UMM (wat?) en Zastava (al is de Yugo een cult-auto).
Maar wat ook opvalt zijn merken die toen nog in de marge opereerden, maar nu alom bekend zijn. En daarmee bedoel ik Dacia, Hyundai en SEAT.

Conclusie
Het bewaren van autojaarboeken is eigenlijk best leuk en dit soort overzichtjes zijn tamelijk zinloos, want nooit compleet. Wel is 1985 ongeveer een van de laatste jaren dat ‘doorsnee’ auto’s wat mij betreft nog klassiekerwaardig werden. Vandaar ook dat dit vanaf 2025 de bouwjaargrens is bij Klassiekers op de Koffie.

Laat een antwoord achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *