Ja, het was vroeger nogal een elitair clubje, daar op Brooklands. De racerij -actief en passief- was onbetaalbaar voor ‘John with the hat’ en dat wilden de welgestelde coureurs eigenlijk ook graag zo houden. Zondag 13 juli werd op Brooklands wederom een feestje voor de elite gevierd. In tegenstelling tot de situatie in het begin van de vorige eeuw, kon de gewone man daar ook deel van uitmaken. Maar als liefhebber van Brooklands en zijn rijke geschiedenis behoor je automatisch tot een select gezelschap. ‘The right crowd’, zogezegd. En die herdacht dat het in 2014 75 jaar geleden is dat op Brooklands voor het laatst geraced werd.
Voor wie nog nooit van Brooklands gehoord heeft: Het is het eerste circuit ter wereld met kombochten. In 1907 werd het in gebruik genomen. Door enorme overschrijdingen van het budget ging Hugh Locke-King, de initiatiefnemer en eigenaar van het land waarop het circuit gebouwd werd, financieel en lichamelijk bijna aan het project ten onder. Het circuit is verder zo belangrijk omdat er diverse snelheidsrecords gevestigd werden, waaronder door John Cobb met de fantastische Napier Railton. Lang hoopte ik deze auto ooit eens in het echt te mogen zien, en op 13 juli 2014 gebeurde dat eindelijk. Maar dat niet alleen: Ik heb ‘m ook zien (en horen) rijden én heb er zelfs in mogen zitten. Niet dat de snelheid van de auto ook maar in de buurt kwam van de ruim 230 km/u waarmee Cobb op Brooklands het nooit meer te verbeteren baanrecord vestigde, maar het bleef indrukwekkend.
Veel van de gebouwen en locaties zijn nog intact, maar helaas zijn op diverse plaatsen ‘gaten’ in de kombaan geslagen. De eerste sloopwerkzaamheden werden uitgevoerd door de op Brooklands gevestigde vliegtuigfabrikant Vickers, om het landen en opstijgen van vliegtuigen veiliger te maken. Daarna doorsneden wegen en bedrijfsgebouwen de baan. Toch is het nog goed mogelijk om op heel veel plaatsen de sfeer van vroeger op te snuiven. Brooklandskenner en -liefhebber Marc Vorgers van ClassicarGarage nam me mee en maakte me wegwijs in dit Britse autosport-Mekka waarvan de rondetijden voor de auto- en motorfabrikanten ooit net zo belangrijk waren als die op de Nürburgring dat tegenwoordig zijn.
Het was geweldig om heel even deel uit te maken van ‘The right crowd’. Wil je ook deel uitmaken van dit illustere gezelschap? Dat kan door Brooklands Trust Member te worden. Je steunt daarmee het behoud en de verdere ontwikkeling van dit geweldige stuk autogeschiedenis.