Denk je aan de Techno Classica, dan denk je aan Porsches. In elke hal struikel je over tientallen 911’jes. Zóveel dat ik er niet eens foto’s van gemaakt heb. De in massa geproduceerde sportwagen uit Zuffenhausen is slachtoffer geworden van de investeringswaanzin die al jaren in klassiekerland woedt. Natuurlijk is het prettig wanneer je klassieker waardevast is of zelfs in waarde stijgt, maar mogen wij u er even aan herinneren dat auto’s in eerste instantie gemaakt zijn om in te rijden?
En hoe duurder de auto, hoe minder waarschijnlijk dat deze gebruikt gaat worden voor dat doeleind. Geen door rijplezier veroorzaakte grijns van oor tot oor, maar dollartekens in de ogen van de koel calculerende investeerder die inziet dat geld op de bank geen rendement oplevert. Alleen échte helden blijven dan nog rijden in de peperdure auto’s.
Bij exoten waar de gebouwde aantallen met maximaal drie cijfers weer te geven zijn kan ik me daar iets bij voorstellen. Enkele 911-uitvoeringen zouden daar onder kunnen vallen. Maar de andere versies worden voor veel te veel geld aangeboden. Ondertussen wordt de tijd verspild met het wachten op prijsstijging van de Volkswagen Golf onder de sportwagens… Ik schrijf bewust PRIJSstijging, want van WAARDEstijging is in mijn ogen geen sprake. Daarvoor is de 911 in veel te grote aantallen gebouwd.
Hoog tijd dat het gezond verstand weer gaat overheersen: Omlaag met de prijzen, omhoog met de kilometerstanden!