Enige tijd geleden berichtten we al van Morgan's plannen om de Threewheeler weer nieuw leven in te blazen. Sinds enige dagen is het officieel: De Threewheeler wordt in productie genomen. Niet met een JAP motor, zoals vroeger, maar met een 1800 cc 'Screaming Eagle' motor van Harley Davidson. En geen versnellingen door middel van kettingen, maar een heuse vijfbak van Mazda die ongeveer 100 pk op het achterwiel zal overbrengen.

Dat Morgan de Threewheeler weer in productie neemt, mag gezien worden als een hommage aan het ontwerp van Harry Morgan. De Threewheeler werd een van de meest succesvole lichtgewicht voertuigen uit de begindagen van de automobielindustrie. Tussen 1909 en 1953 werden in Malvern zo'n 30.000 exemplaren gebouwd en werden in Frankrijk nog meer exemplaren onder licentie gebouwd door Darmont Morgan. Eigenaren ervoeren al snel de vlotte accelleratie gecombineerd met het lage verbruik van 50 mijl op 1 gallon. Geen wonder dus dat de Threewheeler ook op het circuit succesvol werd. In 1913 werd zelfs de Franse Grand Prix gewonnen en op de kombaan van Brooklands werden regelmatig gemiddelde snelheden van zo'n 160 km/u bereikt. Stirling Moss bezat er een en noemde de Threewheeler eens een 'Babe Magnet'.

Vreemd genoeg lijkt de introductie van de Threewheeler nu logischer dan ooit. 'Downsizing', 'recycling' en 'milieubewust' zijn de hedendaagse toverwoorden. De lichte, zuinige, maar toch sportieve Morgan Threewheeler lijkt goed in dat plaatje te passen. Door gebruik van de modernste 1800 cc 'Screaming Eagle' motor van Harley Davidson en een vijf versnellingsbak van Mazda, is de Threewheeler niet moeilijk te rijden. Instappen en wegwezen, zogezegd. Een stevi

g buizenframe met twee rolbeugels omsluiten de cockpit en een (volgens Morgan) aerodynamisch gevormde carrosserie beschermt de passagiers tegen de elementen. Volgen Morgan zorgt het ontwerp voor een gevoel van vrijheid en het plezier van het rijden in auto's van de jaren '20 en '30, maar dan zonder de nadelen.

Specificaties

Ondanks het gebruik van moderne technieken en materialen heeft Morgan het DNA van de Threewheeler weten te behouden. Wat de uitvoering betreft heeft de koper de keuze uit acht kleuren met zwarte accenten en een zwart of tan kleurig lederen interieur.

Gewicht: 500 kg (geschat)
Vermogen: 100 bhp aan het wiel (geschat)
Topsnelheid: 185 km/u (geschat)
Accelleratie van 0-96 km/u: 4,5 seconden (geschat)

Motor: 1800 cc 'V Twin'
Versnellingsbak: 5 versnellingen + achteruit

Carrosserie: Super formed aluminium

Toegelaten als motorfiets
Keuze uit 8 sport kleuren
Lederen stoelen, dashboard en zijbekleding
Zwart of tan kleurig leer
Spatborden en lampen uitgevoerd in glanzend zwart
Spaakwielen uitgevoerd in glanzend zwart
Glanzend zwarte rolbeugels
Twee kleine voorruitjes (flyscreens)
Matzwarte uitlaat voorzien van glanzend zwart hitteschild
Vernikkelde radiatorgrill
Zichtbaar zwart buizenframe
Lederen stuurwiel met aluminium naaf
Zwart geanodiseerd instrumentenpaneel
Aluminium wipschakelaars
Interieurpanelen uitgevoerd in carrosseriekleur
Startknop in ‘Bomb release’ stijl

Speciale uitvoeringen zijn mogelijk, zoals bij elke Morgan, maar tegen meerprijs. Deze uitvoeringen zullen geproduceerd worden na de standaard modellen.

zp8497586rq
Definitief: Morgan Threewheeler
Getagd op:

3 gedachten over “Definitief: Morgan Threewheeler

  • 12 november 2010 om 18:03
    Permalink

    Harry Morgan is de meest conservatieve geest uit de auto industrie.
    De man zijn nazaten bouwen nog steeds auto’s met een houten frame voor de carosserie.
    En ik heb nog nooit een meter in een Morgan gereden
    Simpelweg omdat je het stuurwiel moet afzagen wil ik er in passen
    ’t is wel dat de meeste oudere creaties wel smoelen
    Romantische roadsters, vooral als je van lekkages houdt.

  • 8 november 2010 om 15:59
    Permalink

    Ehm… Ieder zijn ding, zeg ik dan maar. Voor mij geen oneven aantal wielen. 😉

    Btw: “Keuze uit 8 sport kleuren” 🙄

  • 7 november 2010 om 13:14
    Permalink

    Geweldige dingen! Hier wil ik ontzettend graag een keer in rijden…

Reacties zijn gesloten.