Mijn gedachtengang: “Categorieën…Gespot…Even de meeste reacties zoeken…Hé, da’s vreemd. Van alle merken die meermaals gespot zijn, is er maar één die telkens meer dan 10 reacties losmaakt. Dat merk moet nogal veel gevoelens teweeg brengen dan… Denk dat ik maar eens deze doe, de…”
Jaguar XK15O DHC
Allereerst mijn excuses dat ik deze keer de deadline niet haalde, een en ander geraakte in de weg. Maar toch krijgt u nog een verse spot deze week! Alhoewel; vers, deze XK150 uit 1957 is al meer dan een halve eeuw oud. Maar het dingetje rijdt veel en goed, zo te zien aan de nummerplaat (geen O-plaat remember?) en de kilometerteller (waarvan de dagteller al op 500+ staat). De eigenaar reed, na veel rondtouren in Knokke zelf (zoals het een Jaguarrijder betaamt), naar het strand om hem daar te parkeren, een ideale plek voor foto’s dus.
De Jaguar XK150 is de opvolger van de XK140, hoewel ze onderhuids niet onmiddellijk veel verschilden toen deze uitkwam in 1957. Het onderstel was gelijkaardig aan dat van de XK140, zo ook de stuurinrichting. De motor was initieel ook dezelfde 3.4 liter 180 pk straight six met dubbele 1.75 inch SU carburatoren uit de XK140, maar doordat deze meer gewicht meesleurde, was zelfs de Special Equipement met een andere cilinderkop goed voor 210 pk niet sneller dan zijn voorganger. Dit werd gauw opgelost, in de lente van 1958 kreeg de SE (Special Equipement) motor een andere cilinderkop en drie 2 inch SU carburatoren, deze leverde een Jag-waardige 250 pk.
Maar de standaardversies bleven dezelfde. Daar paste Jaguar in 1960 een mouw aan: de motoren van de gewone XK150 en de SE werden opgeboord naar 3.8 liter, wat respectievelijk resulteerde in 220 pk en 265 pk. Hiermee kon het topmodel, de SE wat mettertijd veranderde in S, sprinten als een Jaguar: van 0 naar 100 in een geclaimde 7 seconden en een topsnelheid van 217 km/u. Afremmen was geen probleem, dit was de eerste Jaguar met rondom schijfremmen.
De productie stopte met de teller op 2265 Roadsters, 4445 Fixed Head Coupés en 2672 Drop Head Coupés. Wat het een zeer populaire klassieker maakt.
Interessante weetjes: van de Jaguar XK150 S werden tal van coachbuilds gemaakt, er zijn de Bertone Coupe, de (prachtige) Shooting Brake en de Zagato SE Coupe.
Koop boeken over Jaguar:
[amazonshowcase_428f128998717526333f59c3047a7a16]
@ Anthony
Vreemd, als iemand het zal weten, ben jij het wel, maar die info die ik heb, komt rechtstreeks van oldtimer-eigenaren die rijden met O-plaat…
@ Thibaut
Voor zover ik weet, kan je de O-plaat personaliseren met als voorwaarde dat hij nog steeds begint met ‘O’ en 3 letters & 3 cijfers combineert.
Een andere gepersonaliseerde nummerplaat is een gewone nummerplaat.
@Christophe: Klopt inderdaad, maar dit lijkt mij geen normale nummerplaat. Ik weet niet hoe het zit voor gepersonaliseerde nummerplaten bijvoorbeeld.
@Christophe
Als je nu een oldtimer inschrijft als oldtimer, krijg je een “O”-plaat, maar vroeger was dat niet zo, dan begonnen de nummerplaten van oldtimers niet met “O”, gewone nummerplaten, maar wel oldtimers.
Het is niet 22u,maar tussen zonsopgang en zonsondergang.
@ Klassiekerrally
Spijtig genoeg benadrukt de hogere motorkap die karaktertrek nog eens…
@ Anthony
Zeker? Volgens mij zijn er grote verschillen: om een oldtimer op een normale nummerplaat te krijgen, moet hij aan veel meer regels voldoen, hij moet knipperlichten hebben, grootlichten op de juiste plaats, voldoende zichtbare achterlichten, reflectoren,… Uiteindelijk is het een heel grote aanpassing voor een oudere auto, gelukkig niet voor deze XK150. Bij een O-plaat hoeft dat allemaal niet, maar mag je ook niet zo lang rijden als een normale auto. Ik geloof dat je na 22:00u niet meer de baan op mag.
Het is niet omdat de plaat niet met “O” begint dat de auto niet als oldtimer staat ingeschreven.
Doordat de XK150 niet de sierlijke ‘knik’ bij de heupen heeft als de XK120 en XK140 wordt het vaak als een lompe auto gezien. Dat is het niet! Je moet ze alleen niet met elkaar vergelijken, want dan verliest de XK150 het op het gebied van elegantie. Maar het blijft een mooie auto.