Zoals onze trouwe lezers weten heb ik afgelopen maandag een donorauto aangeschaft. De Austin 1300 GT was niet meer te redden. Maar de Austin redt wel de Morris 1300 Super de Luxe! Helaas gaat dat niet vanzelf, dus moesten de armen uit de mouwen worden gestoken. Er moest gesleuteld, geslepen, afgetapt en gezaagd worden. Maar dan heb je ook wat: een hele grote berg onderdelen en een wat kleinere berg afval. Plus de resten van wat ooit -op de MG na- het meest sportieve model uit de ADO16 reeks was…

Austin 1300 GT
Austin 1300 GT

We hadden woensdag al een begin gemaakt met de demontage, maar het lastigste werk moest nog gedaan worden. De motor en het achtersubframe moesten nog gescheiden worden van de carrosserie. Na vier uur noeste arbeid was het dan zover: de motor, compleet met subframe was los en de carrosserie kon er overheen getild worden. Dat ging goed! De keuze om de motor met subframe en al over te zetten is gemaakt vanwege een aantal voordelen ten opzichte van het originele Morris subframe. Zo heeft het Austin 1300 GT subframe dikkere spoorstangen (scheelt ongeveer 5 mm). Maar wat ik belangrijker vindt is de aanwezigheid van een ‘engine steady’ die al te grote bewegingen van het motorblok tegen gaat. Het subframe is versterkt op het punt waar de bevestigingsbeugel van die engine steady gemonteerd is. Ik moet nog wel de schijfremmen en remklauwen van de Morris overzetten, want die van de Austin zijn niet echt super…

Austin 1300 GT motor
Austin 1300 GT motor

Heel even speelde ik met de gedachte om het achtersubframe ook over te zetten, tot ik zag dat ook bij dat subframe een van de hulpveren gebroken was. Een bekende kwaal die eigenlijk niet goed te voorkomen is. Een hulpveer kost ongeveer net zoveel als een nier, dus ik heb ze destijds niet meer gemonteerd. Nadeel is wel dat de auto achter wat hoog staat wanneer hij niet beladen is. Jammer dan…

Austin 1300 GT
Austin 1300 GT

Ook het plan om de originele uitlaat te monteren heb ik laten varen: deze was helemaal kapot. Dus komt mijn eigenbouw uitlaat onder de Morris terug. Ook het aangepaste Mini LCB-spruitstuk (in de volksmond ‘spaghetti uitlaat’) en het inlaatspruitstuk voor sportieve toepassingen in Austin Healey Sprites en MG Midgets komen terug onder de motorkap.

Morris 1300 Super de Luxe
Morris 1300 Super de Luxe

Maar jeetje, wat kost het allemaal veel tijd. En ik heb nog maar 1 week vakantie! Ga ik het redden om de auto op tijd helemaal klaar te krijgen voor de rit naar Spa?
Hou Klassiekerrally.nl in de gaten en lees regelmatig de vervolgafleveringen van dit spannende feuilleton!

[mappress]

8 reacties

  1. haha ik vond het echt leuk om er ook aan te sleutelen 😀

  2. @ de sjonnies
    Heb het voorgesteld, en hij ziet het ook wel zitten, maar hij gaat alsnog eerst ff proberen met het Lucas exemplaar. Bedankt! 🙂

  3. @ christophe !
    Tip van Sjonnie – De Lucas wisselstroom generator en de Bosch generator van de ouwe trouwe Ford Taunus hebben een identieke bouwlengte en aansluiting. Dat komt omdat de Cortina in Engeland en de Taunus in Duitsland werden gebouwd als broer en zus. Ik heb er ooit eentje aangeschaft en die in 5 verschillende British Leyland auto’s meeverhuisd.
    Aangezien jouw Rootes product waarschijnlijk ook voorzien is van Lucas onderdelen kun je zo’n Bosch generator vrij gemakkelijk inbouwen.

  4. @ Klassiekerrally
    Dat zeg ik ook, en hij zou dat mss doen, maar hij wil eerst ff rijden met de oude dynamo en ‘zien wat ’t zegt’! 😉 Maar dat dynamootje is ook niet meer wat hij geweest is (veel gas en er komt mss 3-4 volt uit… We moeten eens kijken of hij wel goed werkt door het circuit om te keren en dus te zien of hij draait).
    Wat mij ook goed lijkt, is een tip van Jay Leno; in z’n video over één van zijn Lotus (Loti 😉 ) Elan zei hij dat je gemakkelijk een goedkope, kleine alternator van een Chevrolet op de kop kan tikken en ergens uit het zicht stoppen. Maar vader zegt dat hij liever een zo’n dynamo-lookalike zou hebben.

  5. De wisselstroomdynamo had ik ook al op de motor van de Morris geschroefd. Toch veel fijner wanneer je er veel mee wil rijden. Ik geloof dat er tegenwoordig ook alternators zijn die de looks van een gelijkstroomdynamo hebben. Dat is misschien een optie voor de Hillman?

  6. Oh en hij is idd onredbaar: wat een knal, heel het onderstel heeft een klap gekregen…

  7. Heb het nog niet gelezen maar ff naar de afbeeldingen gekeken: 1) toffe zoon heb je! 😉 2) Alternator: + 1! 🙂 Ik zou niet weten waarom mijn vader die dynamo wil houden…

Comments are closed.