Als je je een beetje interesseert voor autosport-historie heb je vast wel eens gehoord van het circuit in het Zuid-Londense Crystal Palace park. Het circuit wat al in 1899 wedstrijden organiseerde was 1 van de eerste van zijn soort doordat het totaal gericht was op gemotoriseerde sporten. Het circuit bloeide in de jaren vijftig en zestig maar aan het begin van de jaren zeventig kwam hier abrupt een einde aan.

[mappress]

Dit kwam vooral omdat het circuit niet veilig genoeg was, logisch natuurlijk want met 160km/h gemiddeld door een park scheuren is natuurlijk een stukje anders als een rondje joggen. Natuurlijk hadden omwonenden (het circuit lag op een gegeven moment eigenlijk gewoon in een woonwijk) hier ook problemen mee, ze vonden dat de auto’s teveel lawaai maakten ondanks het feit dat het circuit er al was voordat zij er kwamen wonen. Waar kennen we dit verschijnsel toch van…

Na kleinere revivals in de jaren negentig is het racegebulder in 2010 toch terug (tenminste als er genoeg investeerds worden gevonden), in het weekend van 30 en 31 Mei. Op het programma zullen sprints staan voor historische en moderne racewagens maar ook voor elektrische en voertuigen op alternatieve brandstoffen.

Dan gaan we nog even terug in de tijd met een een toerwagen-race op Crystal Palace met een paar engelsen als Gerry Marshall, Mike Crabtree e.a. Gelukkig becommentarieërd door de legendarische Murray Walker (waar is de ‘go go go’?) in twee delen:

Crystal palace 1971 deel 1 (helaas niet als filmpje in te voegen)

En Crystal Palace 1971 deel 2:

3 reacties

  1. Het is triest, maar doorgaans kan je ‘het milieu’ vervangen door ‘de staatskas’.

    Als in: De slurptax is goed voor het milieu de staatskas.

  2. …ze vonden dat de auto’s teveel lawaai maakten ondanks het feit dat het circuit er al was voordat zij er kwamen wonen. Waar kennen we dit verschijnsel toch van…
    – Frusterend idd, erg frustrerend zelfs. Ruimte voor de ander, is dat er nog? 😐

    Op het programma zullen sprints staan voor historische en moderne racewagens maar ook voor elektrische en voertuigen op alternatieve brandstoffen.
    Want we weten allemaal dat auto’s voornamelijk verantwoordelijk zijn voor de klimaatsverandering (dus niet opwarming). Tsss, nog geen 15% van alle CO2 komt van auto’s, en toch al die hypocrisie om ons nieuwe auto’s te doen kopen. Laat staan de hypocrisie in de regering of gewoon op straat (opgefokte jongeren denken dat ze goed doen door de banden van een SUV leeg te maken opdat die de volgende dag zijn eigenaar niet vervoert naar het ziekenhuis bijvoorbeeld. Want al die CO2’tjes die hij uitpoept, maken de wereld helemaal kapot. Meer zelfs dan, oh, een boot, een vliegtuig, de zware industrie…). Ik kan me er eindeloos in opjagen!

  3. Ai, genoeg investeerders vinden is in deze tijd niet echt eenvoudig. Hopelijk gaat het ze lukken! Groot Brittannië is natuurlijk wel een autoland bij uitstek. Dat stemt hoopvol.

Comments are closed.