Niet alleen de wereldberoemde uit het Lago Maggiore opgedoken Bugatti wordt op 23 januari in Parijs geveild, maar ook nog heel veel andere fraaie automobilia en automobielen. We lichten er de komende dagen een aantal uit, al is het alleen maar voor de fraaie foto’s… De komende dagen presenteren we meer auto’s van deze veiling die tijdens de Rétromobile plaatsvindt.

Citroën DS 21 ‘Majesty’ Saloon, carrosserie door Chapron (1966)
Kavelnummer: 207

Chassisnummer 4.460.004

In 1955 verbaasde Citroën vriend en vijand met de prachtig gelijnde ‘DS’, net als 21 jaar daarvoor met de revolutionaire Traction Avant. De snoek-achtige aerodynamische carrosserie wordt gedragen door een volledig onafhankelijke, zelf-nivellerende hydro-pneumatische wielophanging. De remmen zijn bekrachtigd, net als de koppeling en besturing. Geen enkele Europese auto evenaarde het rijcomfort, en dat zou jarenlang zo blijven. Dat de hydro-pneumatische vering een perfect systeem is, wordt bewezen door de huidige topmodellen van Citroën, die het nog steeds gebruiken.
De originele 1911 cc langeslag motor van de DS werd in 1966 vervangen door een 1985 cc exemplaar met kortere slag. Deze werd ook leverbaar met 2175 cc en 2347 cc cilinderinhoud. Andere verbeteringen betroffen meedraaiende koplampen, brandstofinjectie en een vijfbak.

Naast de oorspronkelijke DS werden ook andere modellen aangeboden: De ID (een eenvoudigere, goedkopere versie), de waanzinnig ruime Safari stationwagen en de tweedeurs Décapotable (cabriolet). Die laatste met een carrosserie door Henri Chapron. Chapron’s eerste cabriolets werden onafhankelijk van Citroën geproduceerd, maar de fabriek gaf het project uiteindelijk goedkeuring. In totaal zijn tussen 1960 en 1971 1365 ‘usine’ (fabrieks) cabriolets gebouwd met DS 19 of DS 21 motor, terwijl Chapron zelf nog 389 exemplaren bouwde, waarvan de laatste in 1973.

Henri Chapron’s interpretaties van de DS en ID verschilden nogal van de standaard productie versies. Chapron voegde in 1965 vleugels toe aan de achterspatborden en introduceerde onder de naam ‘Majesty’ zijn eigen versie van de DS op de Versailles Salon de l’Auto in oktober 1964. De Majesty had een hogere en meer rechthoekige daklijn dan de standaard DS, waardoor achterin meer hoofdruimte ontstond. Ook werkte het interieur ruimtelijker. Het doel was een exclusievere variant te bieden aan diegenen die de DS Prestige niet exclusief genoeg vonden, hoewel de Prestige ook door Chapron voor Citroën gebouwd werd. De Majesty werd tot 1969 gebouwd in een oplage van slechts 27 stuks, wat bijdroeg aan de exclusiviteit.

Deze Majesty is uitgevoerd met de begeerde semi-automatische versnellingsbak. Net als de meeste creaties van Chapron zijn er aan de buitenzijde extra chroomstrips en gepolijste aluminium dorpelplaten en dito wieldoppen aangebracht. De auto werd in november 1965 door Schlotterbeck Automobile in Basel bij Chapron besteld, en wordt onder andere vergezeld door de orderformulieren en rekeningen (25.768,- Zwitserse franken). De auto is zes jaar geleden door Häfliger und Kunz in Däniken (Zwitserland) gerestaureerd en de motor en versnellingbak zijn in 2008 gereviseerd. Sindsdien heeft de auto slechts 2000 kilometer gereden.

Verwachte opbrengst: €60,000 – 100,000

Citroën SM limousine décapotable (2008)
Het derde exemplaar, gebouwd onder licentie van Chapron
Kavelnummer: 217
Chassisnummer 00SB3210

Nadat Georges Pompidou in 1970 tot president van Frankrijk gekozen was, bestelde hij twee auto’s voor staatsgebruik. Deze auto’s moesten gebaseerd worden op de SM die dat jaar door Citroën gepresenteerd werd. Een van de auto’s zou gebruikt worden voor het staatshoofd met zijn gastheer en de tweede voor de begeleidende partners.

Na het bestuderen van verschillende varianten werd gekozen voor een vol-cabriolet. Deze beslissing werd gemaakt onder leiding van ontwerper Robert Opron en ingenieur Doré. Chapron -die al sinds 1955 auto’s voor de regering ombouwde- kreeg in 1971 de order voor twee exemplaren. Citroën leverde beide basisauto’s, samen met de projectplannen. Ook begeleidden ze het complete productieproces in de werkplaats van de coachbuilder aan 114 Rue Aristide-Briand in Levallois-Perret. Er werd afgesproken dat de auto’s op tijd geleverd zouden worden voor het bezoek van de Britse koningin in mei 1972.

Citroën’s ontwerpbureau ging uit van een verlenging van de wielbasis van de SM met 52 cm tot 3,74 m. Ook werd de overhang aan de achterzijde met 19 cm vergroot. Daarmee kwam de totale lengte op 5,60 m. De voorzijde van de auto werd ongewijzigd overgenomen, waarbij echter wel de ronding van de voorruit gewijzigd werd om -wanneer het hydraulisch bedienbare dak open was- achterin voldoende breedte over te houden (1,20 m). De zijdelingse platformbalken werden verlaagd om een makkelijkere instap te verzorgen, en om de voorstoelen verder uit elkaar te kunnen plaatsen, zodat daartussen nog een stoel voor een tolk geplaatst kon worden. De achterste plaatstaaldelen werden 10 cm verbreed. Door alle wijzigingen groeide het gewicht van de voertuigen tot 1780 kg.

Het interieur werd afgewerkt met hoogwaardig handgestikt leer, gemaakt door de lederafdeling bij Chapron. De lak was een metallic antraciet grijs, genaamd ‘Black Tudor’. De werkzaamheden namen drie maanden in beslag en beide auto’s werden afwisselend in de werkplaats van Chapron en die van de Javel fabriek, waar de mechanische onderdelen geïnstalleerd werden, onder handen genomen.

De eerste cabriolet limousine werd eind april 1972 afgeleverd en kreeg al snel goedkeuring van de Franse ‘rijksdienst voor wegverkeer’, die het van registratienummer 2PR75 voorzag. De tweede volgde midden mei van hetzelfde jaar en kreeg registratienummer 3PR75. Beide voertuigen zijn niet meer in gebruik, maar nog steeds in bezit van de Franse regering.

De eigenaar van de auto die bij Bonhams wordt aangeboden besloot in 2006 -vanwege zijn passie voor het model en voor coachbuilder Chapron- een exacte replica te laten maken van de originelen uit 1972. Er werd een contract opgesteld tussen de erfgenamen van Chapron en de huidige eigenaar van de gereedschappen die gebruikt waren om de eerste twee exemplaren te bouwen, waarna de bouw van het voertuig in opdracht gegeven werd aan Garage du Lac in Neuchatel, Zwitserland. De kwaliteit van hun werk staat op eenzaam niveau. Na het doornemen van het project en berekening van de kosten, werd na goedkeuring van de klant een SM aangeschaft in Normandië. Deze auto werd eind 2006 naar Zwitserland gebracht. De ombouwwerkzaamheden werden begin 2007 gestart, terwijl de motor van de auto en alle mechanische componenten van de auto compleet werden gereviseerd.

De ombouwwerkzaamheden geschiedden op exact dezelfde wijze als 35 jaar daarvoor bij Chapron. Terwijl Garage du Lac de mechanische componenten en de carrosserie voor zijn rekening nam, werd het interieur verzorgd door Baron Sellier in Lyons. Zij gebruikten daarvoor hoogwaardig leder en bekleedden het dak met alpaca.

Inclusief de aanschaf van de SM, het contract met de erfgenamen van Chapron en de eigenaar van de gereedschappen, Garage du Lac en Baron Sellier kostte de auto uiteindelijk meer dan € 480.000,-. De auto werd in 2008 aan de nieuwe eigenaar afgeleverd en werd op diverse Citroën-gerelateerde evenementen -waaronder de ICCCR in Rome- gepresenteerd.

De auto bevindt zich in absolute concoursstaat. Met toestemming van de Chapron-erfgenamen is een speciaal carrosserienummer aangebracht dat aansluit op dat van de coachbuilder: 7659. De auto rijdt perfect en wordt via een handgeschakelde 5-bak aangedreven door de 2.7 liter Maserati V6. De topsnelheid bedraagt 180 km per uur.

Verwachte opbrengst: €150,000 – 250,000

Bron: www.bonhams.com


24 reacties

  1. Bonjour le site.
    Très bon billet comme tout le temps. Poursuivez encore c’est un bonheur de vous lire.

  2. Waarom Citroen niet de stap zet de DS naar de huidige stand van de techniek wederom in de markt te zetten is mij al jaren een raadsel.


  3. Ha ha…wat kunnen smaken toch verschillen…De originele SM staat wel erg hoog in mijn favouriete auto top 5

  4. Oh bah, zo niet mijn ding. Ik vind de originele al niet mooi, maar dit al helemaal niet ….

  5. Like I said before, over die DS zijn we het eens. Maar met die SM vind ik echt niets mis…

  6. Ik denk dat ik Lincoln wel begrijp, een gewone DS is al cool genoeg en er wordt eigenlijk eerder afbreuk aan het concept gedaan dan dat het verbeterd wordt, zoiets heb ik ook bij die Chaprons, ze zijn zo snel over de top met te veel aan bling bling (avant-la-lettre) waardoor het pure Citoënisme verdwijnt, een Citroën moet just enough zijn en nooooit over de top….

  7. Prachtige auto’s maar echt mooi vind ik ze niet. Een standaard DS volstaat voor mij dan ook ruimschoots.

  8. @lincoln: Tsja, dan zal ik me er maar in berusten. 😛 Zelf vind ik de SM geniaal, verenigt alles wat ik zou willen van een auto. Zoals ik al zei vind ik deze DS ook niet echt wat hebben, daar zijn we dan toch gelijk. 😉

    @Klassiekerrally: Ik zal iig opletten en kijken of ik in de gelegenheid ben.

  9. @ Citrofiel: Dit jaar staat een evenement in de planning, maar zonder ‘statisch’ gebeuren. Het wordt dus een pure toertocht voor de rijders. Uiteraard ben je wel van harte welkom. Plan was om e.e.a. in mei te doen, maar waarschijnlijk wordt ’t toch later in het jaar.

  10. @Citrofiel ..
    de SM vond ik altijd al een beetje over-rated .. dus geen ooee,s en aaaa,s van mijn kant ..
    de eerste cabrio DS,en doen mij smelten als een verliefd muurbloempje ..
    maar deze out-fit doet mij weinig of nix ..

    geen echte verklaring dus .. tis zoals het is ..

  11. @lincoln; Kun je ook een verklaring bedenken?

    @Hocks; Leuk! Misschien loop ik ooit nog eens rond op een mede door jou georganiseerd evenement. Net zoals ik ooit zal rondlopen op een door klassiekerrally georganiseerd evenement (toch, KR?). 😉

  12. Oeps ik zei Replica, maar het is nummer 3….

    Citrofiel: Ik ben toen gevraagd om mee te organiseren omdat ik veel connecties heb in zowel de Citroen en de Renault clubwereld.
    Zo nu en dan doe ik dat, ik vind het leuk om mijn creativiteit los te laten op meeting’s
    Oa: De GS 2000 meeting ( 30 jaar Citroen GS) heb ik oa ook meegeorganiseerd, en heb daar nog steeds zeer goede herinneringen aan.


  13. wat een rare gewaarwording ..

    zie 2 tekenende/gedateerde auto,s die buitenissig groot zijn ..
    van een merk waar ik veel respect voor heb ..
    en toch maken ze geen indruk op mij ..
    en voel 0,0 begeerte ..

  14. Ik heb geen flauw idee waarom de gallery weg was, maar nu staat ‘ie er weer. Enjoy!

  15. Wilde ik de patina-loze zetels bekijken, is de image-gallery opeens verdwenen?! Via Bonhams lukt het ook wel, maar waarom is de gallery nu weg?

    @Hocks: De Opron-meeting medegeorganiseerd… Hm, met jou moet ik contact houden. 😉 Doe je nog steeds CitroEvenementen of niet meer?

  16. Klassiekerrally : nou wat ik al zei, er staan dingen in waar ik van opkijk. Ik wist niet anders dat 1 van de 2 auto’s was verkocht aan een particulier. Ik vond het leer van de auto ook al wat nieuw lijken ( het had geen patina…) Ik dacht dat ze het gewoon opnieuw bekleed hadden.

  17. @ Hocks: Ik heb ‘slechts’ de teksten van Bonhams vertaald. Zelf weet ik veel te weinig van de Franse automobielindustrie, maar vind dit soort auto’s wel enorm interessant!

  18. Klassiekerrally: je hebt je huiswerk goed gedaan!, je weet zelfs een Citroen Kenner ( Ik heb oa de Opron meeting in Frankrijk “50 ans de Style Opron 2001, mee georganiseerd) , iets nieuws te vertellen.
    Ik dacht dat er maar 2 van waren, dat de auto in Rome een replica was , wist ik niet, ik vond het al raar dat er zoveel mee gereden werd.

    Ik weet wel dat de SM limousine die gebruikt werd voor Chirac, eerst nog is opgeknapt bij een SM specialist en dat daar bewaking ( bewapend) bij was om sabotage van buitenaf te voorkomen

  19. De Majesty is geen 100% schoonheid, maar wel apart.
    En wat de verkoop van de SM betreft: financiële crisis?

  20. Zulke auto’s tegenkomen bij evenementen is altijd een belevenis. Eigenlijk puur omdat het bijzonder is, want de Majesty is imho geen verbetering van het origineel. De SM is buitengewoon fantastisch 😀 , ik vraag me alleen af waarom je de auto zo snel weer met verlies van de hand doet als je er zoveel tijd en geld in hebt geïnvesteerd.

  21. Ik wás Citroën rijder: BX Cannes 1.4 liter. Rammelbak, maar wel ruim, goedkoop en zuinig. Precies wat ik toen nodig had. 🙂

  22. Oef, Klassiekerrally zou in de toekomst heel misschien wel eens Citroënrijder kunnen worden, als ik dit zo allemaal lees.
    Zeer onder de indruk 😯

Comments are closed.