Van 1950 tot 1955 werd in Mexico een van de gevaarlijkste races ter wereld gehouden: La Carrera Panamericana. Net als de Targa Florio en de Mille Miglia werd er op de openbare weg gereden, de Pan American Highway om precies te zijn. Na het vreselijke ongeluk op Le Mans in 1955, waarbij 84 toeschouwers om het leven kwamen, werd de race gestaakt. De officiรซle verklaring van de Mexicaanse president was, dat de snelweg door de race nu voldoende bekendheid genoot, en dat de Carrera Panamericana daarom niet meer georganiseerd hoefde te worden.

In 1988 werd de race nieuw leven ingeblazen, maar het feit dat de coureurs en bijrijders hun bloedgroep op zowel hun helm als hun zijde van het dak moeten weergeven, zegt wel iets over de ‘ernst’ van de wedstrijd.

Binnenkort hoop ik John Tipler’s boek ‘La Carrera Panamericana‘ te ontvangen. Uiteraard verschijnt daarvan dan ook weer een review op Klassiekerrally.nl!

Pan American Highway (Wikipedia)
Pan American Highway (Wikipedia)

La Carrera Panamericana

18 gedachten over “La Carrera Panamericana

  • 16 december 2009 om 11:01
    Permalink

    @ Dinks:

    Zeg hem dan maar dat hij of het carter ondieper moet maken of 1 simpele regel: KEEP AWAY FROM THOSE CURBS! I REPEAT: KEEP AWAY FROM THOSE CURBS! En wat betreft het kijken: Dat staat op de planning ๐Ÿ˜‰

  • 16 december 2009 om 07:59
    Permalink

    Ik praat weer veel te beeldend Kev: ’t carter crackte. Voor de 6 Hrs mag er niet teveel gekietelt worden – alhoewel ik daar hier en daar onder de klep kijkend twijfels over heb. Stangs trekken 425 pk uit de 289 / 302, en de 327 uit Rogers Bizza iets meer: 465. genoeg voor een rap rondje. En wat een geluid.

    De Comet is rond de 1200 kgs, die oranje bak van Marc Devis iets minder: family hack fun!

    Mustang komt ook iets over de ton uit. Vooral de Shelby 350 GT’s klinken megabruut . . . Kom volgend jaar maar kijken.

  • 15 december 2009 om 22:30
    Permalink

    @ Dinks:

    Geloof het of niet, maar ken die motor op mijn duimpje. Ben ertussen opgegroeid ;). Mustang heeft alleen een veel lichter chassis. And to ad speed, ad lightness. Vind het knap dat je het blok in 2en krijgt. Dingen zijn van gietijzer, en is mij niet gelukt ondanks de 551Pk die ik eruit wist te peuteren. Moet serieus aardig gestresst blokje zijn geweest, of een (Bijna) nieuwe waar de stress nog niet uit was….

  • 15 december 2009 om 21:20
    Permalink

    Weet wat je zegt:


    Roger Wills’ Mercury Comet – Ford 289 – ging heel hard – 3:03, de eerste helft van de Spa6. Plaats 12, las ik af . . . voordat de 289 in 2 brak . . . Oud motortje is nu vervangen door een update. Ik gok op een top 15 plek 2010.

  • 15 december 2009 om 20:33
    Permalink

    @Dinks:

    Niet voor mij iig. Als het been yank word id het of een hotrod, of een mustang, camaro of corvair….

  • 15 december 2009 om 12:27
    Permalink

    @Kevski Style; Ik was zo in de veronderstelling dat op ‘Vloeken’ ‘in de kerk’ moest volgen. Hmmm…

  • 15 december 2009 om 09:00
    Permalink

    Hier maakte de 300SL van Mercedes furore !
    De auto’s waren voornamelijk serie productie auto’s die voor die tijd ‘aangepast’ waren, geen rolkooi, geen gordels geen brandblusser.
    Maar wel getuned !
    Alle deelnemers hadden ook een harige borstkas, dampend van het zweet !

  • 15 december 2009 om 00:09
    Permalink

    Overigens heb je ook wel gelijk hoor, maar je hapt lekker ๐Ÿ˜‰

  • 15 december 2009 om 00:06
    Permalink

    Dat verder hou ik mijn mond sloeg ergens anders op :mrgreen: Top Secret 8)

  • 15 december 2009 om 00:01
    Permalink

    @Kevski Style: Jaja, het is goed met je. Als autoblog niet had bestaan, dan hadden een stuk minder mensen van klassiekerrally.nl gehoord. Het zijn toch juist de mensen die actief zijn op autoblog die ook hier actief reageren, en meestal zijn ze begonnen op AB… ๐Ÿ˜›

  • 14 december 2009 om 22:59
    Permalink

    Het schijnt tegenwoordig onderhuids behoorlijk serieus spul te zijn. Ik zal ’t wel lezen in ’t boek, hoop ik ๐Ÿ™‚

  • 14 december 2009 om 22:21
    Permalink

    BRRRR, glad en droog asfalt ๐Ÿ˜ฏ Wordt hier geraced met straatauto’s of is dit circuitwaardig spul eigenlijk? Best een mooie race zo te zien. Doet me een beetje denken aan Kreta kwa omgeving en staat van het wegdek….

  • 14 december 2009 om 21:00
    Permalink

    Ach ja, ik zal de onboard-filmpjes van Autoblog te veel gewend zijn geraakt. ๐Ÿ˜‰

  • 14 december 2009 om 20:48
    Permalink

    Ik vond dat ’t nog aardig opschoot… Ook vond ik ’t geluid van de V8 erg mooi. John Tipler is er helemaal weg van: Hij gaat het liefst komend jaar weer naar Mexico.

  • 14 december 2009 om 20:32
    Permalink

    Veel geblaat maar weinig wol Veel lawaai maar weinig snelheid in het filmpje. De snelheidsbeleving zal wel slecht zijn.

    Maar wat een race lijkt me dat! Racen over gewone wegen is toch altijd van meerwaarde, al is het maar omdat niet tientallen keren hetzelfde stukje wordt gereden. Zo’n race zou ik nog kijken!

Reacties zijn gesloten.