Voor wie nog niet weet waar WWW voor staat: Dat is onze wekelijkse Werkelijk Waanzinnige Webvondst (Tip: vaker Klassiekerrally.nl bezoeken!). En ditmaal hebben we iets Duits uit Duitsland. Klinkt logisch, maar je kan een Volkswagen natuurlijk ook in België of Nederland kopen. Dit exemplaar -dat wel wat TLC kan gebruiken- staat in Hoyerswerda en dat is een heel eind rijden van waar dan ook in Nederland of België. Wat krijg je na het afleggen van pak ‘m beet 700 km en het overhandigen van de gevraagde € 2450,-?

Sommigen zien in de 412 een 1.7 liter Type 4 blok in wegwerpverpakking (met wat aanpassingen is zo’n motor in een Kever in te bouwen), maar daar rij je geen 700 kilometer voor. Dus de rest van ons ziet hier een tamelijk zeldzame verschijning. De zeldzaamheid is niet echt verwonderlijk: Volkswagen bouwde de auto als 411 van 1968 tot 1972 en als 412 van 1972 tot 1974. Daarmee maakten ze een veel te late entree in het middenklasse segment, waar Opel een vele malen grotere afzet had. Zo werden in zes jaar tijd 367.728 exemplaren gebouwd, terwijl Opel jaarlijks 300.000 Rekords bouwde. De 412 werd overigens opgevolgd door de Passat.

De hier getoonde 412 is niet meer helemaal ‘okselfris’ en kan best een flinke opknapbeurt gebruiken. De adverteerder meldt dat de motor loopt (is daar dan ook alles mee gezegd?), dat er enkele roestplekken te vinden zijn, en dat de bodem voor een auto van dit bouwjaar in goede staat verkeert. De kleur is niet origineel, want in de fabriek kreeg hij een laagje Sumatragrün in plaats van dit postauto-geel. Het interieur lijkt nog in orde te zijn, dus kan je je richten op de remmen en het kopen van nieuwe banden, want dat is wel iets dat noodzakelijk is.

Nog steeds zin in deze ‘Nasenbär’? Klik dan hier voor de advertentie.

15 reacties

  1. Heb 8 jaar geleden een 412 variant automaat uit de VS overgehaald. Motor is al gereviseerd, maar nog niet teruggeplaatst. Project ligt al 7 jaar stil.
    Te koop voor een serieuze bieder.
    Als extra, een garagebox vol met reserve-onderdelen.
    ska2@home.nl


  2. Zo’n standkachel is natuurlijk wel een heel goede zet van Volkswagen. De verwarming in de Kever via de uitlaatwarmte werkte in de praktijk -vond ik- niet goed. Bovendien rook je toch altijd enigszins de uitlaatgassen.

    Ik wist overigens niet dat Jan Lammers hier rally’s in heeft gereden, bedankt voor die informatie!

  3. Elke 411/12 had een benzinekachel en was traploos leverbaar en werkte perfect.
    Smaken verschillen, maar het was een prima auto. Jan Lammers heeft er met prima resultaat rally’s mee gereden..
    Afkraken van een auto is gemakkelijk, vooral als je geen kennis van zaken hebt.
    Ook bij de kever was de verwarming traploos regelbaar.

  4. @Klassiekerrally: Geen idee wat het merk was eigenlijk, het enige wat je er van zag was een piepklein uitlaatje. De tijdklok was indertijd in de VW-412 club een zeer gewild en gezocht accessoire, ze zijn maar weinig geleverd. De tijdklok versie had ook een extra accu onder de rechter voorstoel.

  5. @ Kees: Dat wist ik niet, bedankt voor de extra info. Was het een Eberspächer verwarming?

  6. Ik heb een tijdje een 412 LE (injectie) gereden, jaren terug. De verwarming werkte perfect, VW had de 412 namelijk STANDAARD uitgerust
    met een benzinekachel, die kon je indien nodig apart starten.411/412’s zonder benzinekachel bestaan niet. Als extra kon je vroeger een tijdklok bestellen op de kachel, nooit meer ruitenkrabben! De wegligging was beroerd, ik had altijd een zak zand voorin liggen, maar hij was wel serieus snel, sneller dan bijvoorbeeld een BMW 316, qua acceleratie dan. Er bestaat ook een club van in Nederland. Aparte auto, heb er nog steeds een zwak voor.

  7. Oke hij is mischien lelijk, maar heeft toch wel karakter, hij is toch wel uniek , door zijn vormgeving en motor onder de laadvloer.
    Het lijkt me wel apart rijden….
    Vooral omdat er zo weinig van zijn is het wel een auto die de moeite van het bewaren is ( voor de VW-man wel te verstaan)
    Er zijn te weinig VW mensen die dat inzien denk ik……die hebben veel liever een Kever
    Ook hier heb ik wel jeugd herinneringen aan , mijn oom en tante hadden een witte 411 , en als je dan je ogen dichtdoet zie je dat toch helemaal wel voor je…….+/- 1974

  8. Zegt me helemaal niks. Was ik hem op de weg tegengekomen, dan had ik gedacht dat het een Skoda of Wartburg was…

  9. zo af en toe heb je van die klassiekers die je helemaal nix doen ..
    niet warm / niet koud .. zelfs niet te warm / te koud ..
    en dit is er 1 van .. met zijn fluitketel-geluid boxer ..

  10. @ Klassiekerrally:

    Probleem is simpel te verhelpen en heeft meerdere voordelen:
    – Camping fohn
    – Een trimknop of pot-meter
    – Wat electriciteitskabel.
    Je sloot als eerste het betsaande verwarmingssyteem van je auto af. het scheelt nogal wat gewicht, en daarnaast heb je geen last meer van vergiftigingsverschijnselen als er een pijp gaat lekken. Verder is het systeem instelbaar. Mocht je het toch nog zo willen dat het niet ziet kan het ook, maar dan moet je netjes je verwarmingssyteeem openmaken en de campingfohn verwarmingselement en fan erin plaatsen, en de aanvooerbuizen dichtmaken van binnen. 12v of 6 v op alles aansluiten. Afzekeren voor de zekerheid en als je hem instelbaar wilt hebben een potmeter ertussen zodat hij traploos verstelbaar is. Kind kan de was doen….

  11. Wat betreft de verwarming, die had in de Kever twee standen: Te Warm en Te Koud. Zal bij deze auto’s nog wel een graadje erger geweest zijn, omdat de motor nog verder van de voorste inzittenden verwijderd is.

  12. Echt mooi vind ik ze ook niet. Maar wat verwacht je ook van een auto met de bijnaam ‘Nasenbär’? (ik zie trouwens geen overeenkomsten…)

  13. @ Klassiekerrally & de sjonnies:

    Ik deel die mening van de sjonnies over Foeilelijk, en ook die van jouw over wegwerpverpakking ;)Maar ja, mensen zeiden ook dat ik niet spoorde met een mini, dus wat weet ik nou???? 😉

  14. Volkswagen aan de afgrond en het financiële bankroet gebracht, omdat ze maar vast bleven houden aan een luchtgekoelde boxer en achterwielaandrijving. Buiten de genoemde Rekord was Renault’s R16 de ware killer voor de 411/412: watergekoeld, voorwielaandrijving en een vijfde deur standaard. Daarnaast, als je geen 411 had met de aparte benzinekachel, konden ze je ‘s winters na een rit op een hete kachel zetten om je te laten ontdooien.
    Superbenzine lustten deze dingen ook, maar dan wel met sloten tegelijk!
    Deze ziet er idd op het eerste gezicht wel goed uit, veel van deze wagens worden tegenwoordig licht ge-customized, maar ik blijf het een foeilelijk ding vinden !

Comments are closed.