De meeste mensen dromen. Sommigen doen daar niets mee, anderen zetten de dromen om in iets tastbaars. Een van die personen was Norman Timb. Hij werkte bij Tucker en ontwikkelde diverse Indy cars. De Buick Special was bedoeld om in kleine serie gebouwd te worden en te tonen dat aansprekende prestaties en fraaie lijnen mooi samen gaan.

Na het tekenen van diverse chassis werden kleimodellen in schaal 1 op 4 gemaakt. Deze modellen vertaald naar een houten mal waarop Norman de aluminium panelen met de hand vormde. Deze panelen werden vervolgens aan elkaar gelast. Als basis diende een spaceframe van buismateriaal dat normaalgesproken gebruikt werd in de vliegtuigbouw.

Als krachtbron deed een 8-in-lijn Buick motor uit 1948 dienst, die midden in de auto lag, direct achter de bestuurdersstoel. De remmen en stuurinrichting waren afkomstig van een Mercury. Om de motor te kunnen bereiken werd de hele achterzijde scharnierend bevestigd. In het vooronder bevond zich een bagageruimte.

De auto stond jarenlang in de Californische Mojavewoestijn te verpieteren voor hij gevonden werd. In 2000 kreeg de auto een rolletje in de film Gone in 60 Seconds met Nicholas Cage. Twee jaar later werd de auto geveild. Verzamelaar Gary Cerveny verkreeg de auto toen, en begon met de restauratie, die hij door Custom Auto in Colorado af liet maken. Het resultaat is in 2010 op het Amelia Island Concours d’Elegance in Florida te bewonderen.

Bron: Kustomrama

7 reacties

  1. Mooi concept, lijkt op de een of andere manier op een vis, op een schol of een tong zou ik zeggen ๐Ÿ˜†

  2. Haha! Jullie hebben nog gelijk ook: Achterstevoren komt hij bijna beter tot zijn recht! ๐Ÿ˜†

  3. I think it’s kinda cool.

    Mooie vormen en eigenlijk een supercar, het enige wat ik nog mis is een auto-union logo.

  4. @ klassiekerrally:

    Das wel heel toevallig! Kwam laatst hetzelfde stukje tegen ๐Ÿ™‚ Overigens vind ik de voorkant echt niet mooi. Maar zou je de auto omdraaien dan heeft hij eigenlijk wel wat moet ik zeggen ๐Ÿ™‚ Doet me ook een beetje denken aan de autounion racer van net voor WO II. Maar toch: persoonlijk zou ik hier geen geld voor over hebben….

  5. o.k. .. tel eens even mee !! zit er nu echt maar 1 naad in de hele carros ..
    die na lang bestuderen van een naaktslak deze vorm heeft mee gekregen ??

    weet trouwens niet zo goed wat ik er van moet vinden ..
    maar misschien heb ik wel nix te vinden .. zou zomaar kunnen ..

  6. Als je de ‘cockpit’ om zou draaien, zou het nog steeds geloofwaardig zijn. Ik vind het wel een fantastisch lijnenspel.

  7. Je zit wel behoorlijk ver naar voren, lijkt me geen prettige positie. Maar dat is wel bij meer middenmotor-auto’s het geval, hier valt het allen flink op door de bijzondere lijngeving, die ik overigens prachtig vind. Vloeiend tot in het extreme!

Comments are closed.