Allereerst moet ik de dame op de foto mijn excuses aanbieden voor de onthoofding. Maar het is haar eigen schuld. Had ze maar niet op de nieuwe Ginetta G40 moeten gaan zitten. Ik zal het hieronder gelijk goedmaken…
De reden dat de schone blonde op de G40 zat, was de onthulling van het nieuwste model van de raceautofabrikant tijdens de Autosport International beurs in Birmingham. De auto werd door Ginetta’s bestuursvoorzitter Lawrence Tomlinson en Autosport’s Henry Hope-Frost voor het eerst aan het grote publiek getoond. De G40 kan als racewagen of als straatauto uitgevoerd worden. Tijdens de Ginetta Junior Championship (onderdeel van het BTCC programma) maakt de G40 zijn debuut op het circuit.
De heer Tomlinson werd vergezeld door Ginetta Junior kampioen Sarah Moore (nee, da’s niet de dame zonder hoofd), die haar titel dit jaar gaat verdedigen, en kart-talent Seb Morris die recentelijk de eerste productie G40 (chassisnummer G40-LT-005) in ontvangst nam.
Volgens Tomlinson is de Ginetta G40 dé auto om in de gaten te houden dit jaar. Of in zijn eigen woorden: “I am absolutely thrilled to see the Ginetta G40 launched at Autosport International here today. We debuted both the G50 and the G50Z at the exhibition and I’m delighted that Autosport visitors have had the first ever glimpse of Ginetta’s stunning new car. The G40 is the most versatile road and race car on the market today – with safety features that exceed all FIA regulations. We have been completely overwhelmed by demand for the G40 and I just can’t wait to see it out on the grid in its first Ginetta Junior race in April. It will kick off the season in style and will be THE car to watch in 2010!”
De Ginetta G40 weegt ongeveer 850 kilo en wordt aangedreven door een verzegelde 1800 cc Ford Zetec motor. Helaas wordt gezwegen over het vermogen dat die krachtbron produceert, maar ik kan me niet voorstellen dat het slechts de standaard 116 pk produceert. Hierover ontvang ik morgen meer informatie.
De kenmerken van de G40 zijn:
- Een veiligheidskooi die 50x sterker is dan voorgeschreven volgens de FIA homologatie-eisen in 2009.
- Kreukelzones voor en achter
- Verbeterde veiligheid bij aanrijdingen van opzij
- Instelbare bedieningselementen voor optimaal comfort
- Comfortabele zitplaats voor twee personen
Na het grote succes van de Ginetta G50 die twee jaar geleden werd geïntroduceerd, bouwt Ginetta in eerste instantie 26 G40’s, die voor £ 24.950,- (ca. € 28.500,-) van eigenaar zullen wisselen.
Cosworth blokje… Ach, wat maakt ’t uit: met zo’n laag gewicht is ’t gewoon hoe dan ook feest! Ik wacht overigens nog steeds op ’t mailtje met specs…
Supercharged 260 PK Toyota d’r in en gaan!
Hij blijft toch het gezicht van een kit car vind ik persoonlijk en wat een kinderachtig motortje,sjonnie hoe is het.
Doet me denken aan een Lotus, maar dan voor een betaalbare (en eerlijke?) prijs.
Heerlijk ding en zo typisch Brits.
Ik wil weer 22 jaar oud zijn en met die lekkere meid een reisje maken, in de Ginetta natuurlijk zodat ze zwaar onder de indruk zal raken van mijn stuurmanskunst 😆
@ Klassiekerrally:
Mijn bron zegt 125pk. Motor is in alle opzichten stock om de kosten laag te houden, op een remap na. Maar goed, morgen weten we met zekerheid meer….
@ kurt: Valt toch wel mee, het is toch geen echte plork? En wat dat kit-car imago betreft: het moet niet al te perfect worden. Dan wordt ’t weer veel te duur, en worden te hoge kwaliteitsniveaus verwacht. Die kunnen dan weer niet waargemaakt worden en gaat ’t bedrijf failliet. Nee, ik denk dat ’t zo precies goed is! Lekker racy. Dan maar wat minder perfect afgewerkt. (’t Is geen Porsche! 😉 )
Had die tweede afbeelding alsjeblieft gelaten, het hoofd van deze mevrouw heeft mij alleen maar teleurgesteld in plaats van opgevrolijkt 8) De rest is prima. Die Ginetta trouwens ook, hoop dat ze ooit nog een los komen van dat kit-car imago 😉
Dat denk ik ook wel: die gaan allemaal racen. Wat lijkt ’t me heerlijk om dat te kunnen betalen!
een complete veilige en snelle auto met een gewicht van 850 kg !!
wat een super-prestatie ..
en wat een charmante verschijning ..
en helemaal geweldig dat ze op voorhand 26 stuks al hebben verkocht ..
want daar kan je wel vanuit gaan ..
Aha, ik had dus gewoon even op autoblog moeten zoeken. 😉
Voor die prijs lijkt het me inderdaad een leuk en uniek autootje.
Da’s slechts een eerste batch. Hopelijk volgen er veel meer. Voor het geld een leuke auto, lijkt me. Zeker gezien het geringe gewicht in combinatie met de motor die -naar ik verwacht, morgen meer info- zo’n 130 pk zal leveren.
Hoeveel er van de G50 gebouwd zijn -en uiteindelijk gebouwd worden- heb ik even niet paraat…
Wat ik dan wel wat vreemd vind, waarom bouwen ze minder van het kleinere, goedkopere model dan van de dure grote? Van de G50 zouden er volgens mij (en wiki) 300 gemaakt worden, van deze maar 26?
Inderdaad 🙂
Het is een kleiner model ‘onder’ de G50. Wat ontwerp betreft is de familieband wel duidelijk, maar in dit geval vind ik dat zeker geen nadeel. (En dat zeg ik niet alleen omdat ik best eens door de fabriek uitgenodigd zou willen worden 😉 )
Gezien de veel kleinere motor (even opgezocht) zal het een model eronder zijn.
Dus dit is de opvolger van de G50? Of een model eronder, gezien de naam? Het is me niet geheel duidelijk, al is het maar omdat ze zo op elkaar lijken. 😕
Zoals te lezen viel, ontvang ik morgen van de vriendelijke pers-dame van Ginetta nog wat ontbrekende technische specificaties. ‘k Zou graag eens in de G40 en G50 rijden. Geweldig dat zo’n merk tegenwoordig weet te overleven en zelfs succesvolle raceklasses in leven houdt.