Het was weer zover. Het eerste weekend van mei, oftewel CitroMobile. Een van de grootste Citroën-beurzen die er is. En dat op slechts anderhalve kilometer van mijn huis. Elk jaar is het weer mooi om er naartoe te fietsen en de file van Citroëns voor de ingang te zien, die al op de aanliggende snelweg begint.
Ik zal jullie mijn persoonlijke perikelen van die dag besparen, laten we beginnen bij de aankomst om zo’n 11u. Inderdaad, dat is niet vroeg. Ik had geen zin om door de regen te fietsen en mijn vader was met de auto al voor openingstijd vertrokken omdat hij ’s ochtends de TAN-stand mocht bemannen. Goed, nadat ik mijn vader even had bezocht en daar voor €2 een heuse TAN-muismat had aangeschaft ging ik naar het themagedeelte van de beurs. Elk jaar richt een groot deel van de clubs een plek in die zowel te maken heeft met de auto’s van de club als met het beursthema van dat jaar. Dit jaar was het thema, heel actueel, Citroën en milieu.
De clubs hadden daar, verschillend als de auto’s tenslotte zijn, een heel verschillende invulling aan gegeven. Bij binnenkomst viel gelijk de Visa-themastand in het oog, waar een appeltjesgroene Visa van de eerste generatie stond met heerlijke appeltjes er omheen. Appeltjes, natuur, milieu, iedereen ziet het verband wel, toch? Qua sfeervolle en opvallende uitwerking was dit naar mijn bescheiden mening de mooiste themastand van dit jaar. Eenzelfde soort idee was aangehangen door de 2CV-club, hoewel wat bescheidener qua attributen. Enkele tulpen en knuffelbeesten moesten eenzelfde natuurlijk sfeertje uitstralen.
De XM-club had, heel creatief, een XM bestickerd met beelden van gras en bloemen en op de motorkap een heus zonnepaneel om daar energie te winnen. De Ami-club pakte het heel anders aan. Omdat het natuurlijk milieu volgens hen niet al te blij is met die oude Ami’s hebben ze zich bij de themastand gefocust op het culturele milieu. De Ami heeft een wat barok design, en zo kwamen ze tot de Ami als koets met drie paarden (3CV) ervoor, uit het barokke tijdperk. Erg leuk gedaan.
De Enige Echte Eenden Club had volgens mij het meeste werk in het themavoorwerp gestoken, mocht deze hier speciaal voor gemaakt zijn. Hier was namelijk een half uitgewerkte milieuvriendelijke interpretatie van een moderne 2CV neergezet met lichtgewicht materialen en veel prachtige ideeën over het recyclen van onderdelen (interieur van afgedankte C1’s) die hier omwille van kosten niet uitgewerkt waren. De ophanging was wel mooi gedaan. De SM-club pakte uit met een motorisch wat aangepaste SM waardoor deze bij 100 km/h een nette 1:19 zou lopen. Geen onzin ditmaal, deze aanpassingen zijn echt gedaan en werken volgens de eigenaar.
De AX-club had ook een bestaande auto, maar deze had niets met het thema te maken. Omdat iedereen volgens hen al op de hoogte was van de milieuvriendelijke eigenschappen van de lichte AX hadden ze voor een ‘anti-aanpak’ gekozen: Ze zetten een AX SUV neer. Veel meer dan wat uiterlijke opsmuk om de auto meer terreinwaardig te laten ogen hield dit niet in, maar het was goed opgepakt. De auto staat/stond overigens te koop. De C15-club had eigenlijk meer een oproep aan de bezoeker, en verpakte deze in het thema. De tentoongestelde tractor op Citroën-basis heeft natuurlijk ook met boerderijen, dus planten, dus natuur, dus milieu te maken, maar de grote vraag was eigenlijk: Wie weet er meer over deze in kleine serie geproduceerde tractor? Mocht iemand hier het alsnog weten, een mail naar de C15-club zal vast goed terecht komen.
De CX-club had een te koop staande CX in stickers van bladeren gehuld en laten zwemmen in oogballen. Wat hiervan de precieze betekenis was ontgaat me, hulp gevraagd! De club van achterwielaangedreven (pre-Traction Avant) Citroëns PATAN had een mooie C4 in taxikleuren staan die sinds de restauratie in 2000 zo’n 15.000 kilometer heeft gereden. Het lang gebruiken van voorwerpen is natuurlijk altijd milieuvriendelijk. Tot slot van de rondgang langs de themastands is Citroën Club Frylân aan de beurt. CCF had net als de EEEC een eigen creatie op basis van een 2CV staan. Deze was namelijk elektrisch aangedreven. Ze hadden zelfs een revolutie in de autowereld gecreeërd! Ik quote: “Zijn alle andere elektrische auto’s beperkt in actieradius door accucapaciteit, is deze wagen volledig acculoos en kan dus een onbeperkte afstand afleggen. Enig nadeel is nog de langs de weg te installeren voedingspalen, maar dit probleem zal binnen nu en vijf jaar zijn opgelost.” Prachtig toch, waar zo’n beurs al niet goed voor is. 😉
Voor de rest stonden in het binnengedeelte van de beurs natuurlijk vele marktlui. Leuk om even langs te lopen, veel tezoeken heb ik er verder niet. Behalve dan om een miniatuur te kopen. Elke CitroMobile loop ik met een miniatuurauto weg, dat is traditie geworden. Onderdelen waren er ook volop, hoewel ik van veel kanten hoor dat dit slechts voor enkele modellen geldt. Onderdelen van minder aanwezige modellen zijn er natuurlijk ook minder. De kwaliteit van de onderdelen verschilt natuurlijk sterk, evenals de prijzen. Waar sommigen deals maken waarmee ze flink besparen op de reguliere aankoopwegen, gaan anderen helaas het schip in. Goed opletten is het devies, maar dat weten alle kenners hier natuurlijk wel. Een prachtige verschijning is keer op keer een Fransman met zijn hond (die in zijn eentje de hele beurs door struint), die schijnbaar alle zooi van zijn zolder hier neergooit. (foto hierboven) Het is ouderwets op zijn Frans grabbelen in de verroeste onderdelen en zien wat je tegenkomt. Sommigen vinden het heerlijk, anderen hebben liever overzicht. Kitcarbouwers zijn altijd goed vertegenwoordigd, van een ander kaliber was de DS23 Injection die bijna geheel was opgebouwd uit nieuwe onderdelen!
Het qua tijd meest omvangrijke onderdeel van het CitroMobile-bezoek bestaat voor mij uit het lopen over het parkeerterrein. Gelukkig blijven veel bezoekers komen met hun geliefde klassieker dan wel youngtimer, want dat is vaak erg de moeite waard. Dit jaar was het wel wat minder dan voorgaande jaren, wat waarschijnlijk te wijten is aan het weer. Ik hoef jullie natuurlijk niets te vertellen over de hoeveelheid regen van dit weekend, jullie hebben het zelf gezien (en gevoeld?). Vele nationaliteiten waren vertegenwoordigd, tot Litouwen, en Servië aan toe. De Franse Tractionclub was bijvoorbeeld vertegenwoordigd met een delegatie van drie Tractions, bijzonder genoeg alle zescilinders.
De variatie aan modellen en de staat waarin ze verkeerden was bijzonder groot. Een sfeervolle Traction Avant ‘dans son jus’ stond tegenover een uitmuntend gerestaureerde zescilinder (!) Traction Avant Cabriolet. Gerestaureerde DS’en naast exemplaren die met tape bij elkaar gehouden worden. Originele en ‘gepimpte’ DS’en en 2CV’s waren er ook genoeg. Erg bijzonder blijft de D-Crosser, een flink aangepaste DS-carrosserie op een technische basis van een Toyota Land Cruiser. Een beunhaas-ombouw naar een DS pickup mag ook niet vergeten worden. Dat de achterkant van het passagierscompartiment er apart uitziet is heel zwak uitgedrukt. Ook deze auto stond overigens te koop.
Andere creaties vind ik leuker om te zien. Vaste gast is de ‘bHYzonder’, een kampeerauto gebaseerd op type-H mechaniek. Het exterieur van deze auto heeft echter niets meer met dit model te maken. Of we deze auto de komende jaren ook nog mogen verwelkomen is helaas maar de vraag, want deze leuke camper stond voor een goed bod te koop… De Duitse aanhanger gebaseerd op de carrosserie van een 2CV is geen eenling. Dit specifieke, mooi uitgewerkte exemplaar had ik niet eerder gezien.
Midden op het parkeerterrein stonden zomaar twee DS coupé’s ‘Le Dandy’ achter elkaar. Leuk genoeg waren ze niet hetzelfde, want waar de ene een langgerekte aflopende achterkant had, was de andere getooid met een korter ogende, rechter afgesneden achterste. Achteraan de parkeerplaats stond een op het oog best mooie DS Cabriolet voor het bedrag van €62.500 te koop. Er moet haast wel iets mee aan de hand zijn, want zulke modellen gaan niet zelden voor minstens het dubbele van de hand.
Voordat ik elke auto die ik op de foto heb gezet ga beschrijven brei ik maar een einde aan dit verhaal, want dat zou de leesbaarheid niet bevorderen. De foto’s die ik hier plaats zijn maar een impressie en ook nog eens alleen van de zaterdag. Zondag was de constante plensbui reden om niet over het parkeerterrein te gaan struinen, en aangezien ik binnen al gezien had ben ik die tweede dag helemaal niet geweest. Gezien de foto’s van enkele bijzondere modellen die er zondag wel waren erg jammer. (SM Cabiolet, SM Opéra en enkele mooie Tissiers bijv.) Voor meer foto’s van zowel de zaterdag als de zondag verwijs ik jullie graag door naar HIER. Dit is een overzicht van gemaakte foto’s van Citroën-Forum.nl. De foto’s van patje74 (zaterdag), Rio97 (zondag) en CitroenAZU (zondag, kijk ook eens verder op zijn site. Veel mooie Citroën-foto’s, o.a. wrakken) zijn groot in aantal en gevarieerd. Waarschijnlijk zijn ze ook beter in kwaliteit dan mijn foto’s. Het weer maakte dat ik weinig geduld had om echt geslaagde foto’s te maken, en waar ik dat wel probeerde was de lichtval vaak verkeerd. Helaas.
Vooruit dan, als toegift is onderaan de gallery wat Citrofielen-humor bij elkaar gezet.
@Hocks laat die kangourous niet uit je handen vallen, ze zijn een klein fortuin waard 🙂
Snelle vijfjes vooral Alpines & Alpine Turbo’s worden rap klassieker land ingetrokken.
@de sjonnies; Op die foto is inderdaad duidelijk een scheiding tussen de delen te zien, al is het maar om de verschillende kleuren van de lampen. (of zeg ik nu weer iets helemaal verkeerd) Het standpunt van mijn foto laat geen weerspiegeling van één van de delen zien en daarom is het gewoon moeilijker… Maar ik ga er voortaan op letten! 😉
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://304.free.fr/pdr/Rubrique_accessoire/fr_fichiers/phare_fichiers/phare204_biiode_cibie.jpg&imgrefurl=http://304.free.fr/pdr/Rubrique_accessoire/fr_fichiers/phare.htm&usg=__opbp2PfsOcAY_6BBZQicPf2w2qI=&h=480&w=640&sz=97&hl=nl&start=1&itbs=1&tbnid=7PkTX_awvC20OM:&tbnh=103&tbnw=137&prev=/images%3Fq%3Dcibie%2Bkangourou%26hl%3Dnl%26sa%3DG%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:1
’t is een mond vol hierboven, maar daar zie je de Kangeroe lampen van Cibie en Marchal
Wij hebben een BX Sport gehad , erg leuke en lekker rijdende auto..
Nee niet alle Gssen hadden kangaroo lampen….. er zijn meer fransozen die ze hebben, ik heb nog exemplaren liggen voor een R5 , waren vroeger optie op de TS
We hebben de auto van dichtbij bekeken ( hij is gefolied, en het wapen op de lv portier is gescanned ) verder hebben we op CitroenStory nog gepraat met de eigenaar.
Heb je de handtekening van Robert Opron nog gezien op de motorkap ? hij was toevallig op de techno Classica in Essen.
@Hocks: En waar zie je dat aan? Of weet je dat gewoon van deze specifieke auto?
@de sjonnies: Juist… Ehm, ik ga maar eens in het echt kijken. 😉 Hadden alle GS’en dat? Voordat ik ga zitten loeren totdat ik er denk een te zien, en dan blijkt die auto er helemaal geen te hebben… Ik denk dat het in het echt wat beter te zien zal zijn dan op zo’n foto vanaf één standpunt.
Nee, da’s het stadslicht, onderin de koplamp zie je een chroom randje zitten -aan de binnenant- da’s de kangeroe effe goed loeren en je ziet het 😉
De vlaggen Gs is een replica , maar ziet er wel erg goed uit
@de sjonnies: Je bedoelt dat vlakje naast het oranje deel van de clignoteur? Dat was me echt nooit opgevallen zeg… Me like!
@citrofiel : een aparte reflector in de grote koplamp, kijk bij die ‘vlaggen GS’ en je ziet voorin de koplamp een rand zitten waar een verstraler in gemonteerd is.
Een latere DS heeft soms in zijn buitenste lampen onderin een klein rond extra reflectortje zitten met lamp, da’s nou een kangeroe lamp, twee in een Tres Tres Francais…..
Jaja, Bertone deed lekker aan recycling. En het werd nog geaccepteerd door Citroën ook! De Reliant FW11 heeft er, naast die Volvo Tundra, ook mee te maken.
Trouwens, geheel off-topic (of misschien een beetje): Gisteren voor het eerst in een ‘echte Citroën’ mogen rijden, met hydraupneumatiek dus. Ik had al twee weken niet gereden, dus gisteren toch nog voordat ik weer naar Enschede vertrok mijn vader overgehaald nog even te mogen rijden op weg naar het station (met een omweg). De Acadiane, waar ik anders wel in reed, staat in de stalling, dus werd het de DSuper5. 😀 Zo, dat was even anders zeg. 😉 Stuurschakeling, heel korte weg van het rempedaal, verschrikkelijk sterke stuurbekrachtiging… Maar wel lekker gewoon zonder te remmen over de drempels heen. 😛 Ik ga maar eens proberen de komende weekends veel te mogen rijden om het goed in de vingers te krijgen. 🙂
En dan te bedenken dat de BX eigenlijk bedoeld was als Volvo!
@Wim: Dat is bij alle (oudere) hydraupneumatisch geveerde Citroëns het geval. Wel is het zo dat eerst de vering uitvalt, dan de stuurbekrachtiging, en dan pas de remmen. Dus als het goed is voel je het aankomen, zo is tenminste de theorie. Maar helemaal veilig klink het niet natuurlijk…
Aan rammeltjes kan ik me ook heel erg storen, maar vaak is dat een kwestie van het onderdeel opzoeken en er iets tussen doen.
@de sjonnies: Mee eens dat de BX de laatste echte aparte Citroën was. Daarom is hij voor mij ook zo aantrekkelijk. Want nog niet veel mensen hebben dat door. Ze zijn nog lekker goedkoop. Als je er een van het eerste type hebt, is/wordt hij nog belastingvrij ook.
Btw, hoe bedoel je ‘kangoeroekoplampen’ van de GS?
Eigenlijk is de Bx de laatste echte Citroën geweest, de eerste dan, die had nog zo’n non-conformistisch tableau de board (dashboard) waar Jan de Burgerman niet aan kon wennen (of mee omgaan)
Toen de Bx ‘gewoon’werd kwam het succes.
Denk dat het de meest succesvolle Citroën is; zeker als je dr productiejaren bekijkt.
Die vlaggen GS lijkt wel een echte.
Mooi he jongens, die kangeroe koplampen.
Zat een stoot licht in zo’n GS door die grote tjetters.
En dan dat gekke Ds handletje voor je koplampen, dat kon je op twee manieren bedienen, deed je het ‘fout’ dan kreeg je never nooit grootlicht. Had iets met stadslichten te maken.
Jammer dat alle auto’s tegenwoordig hun handletjes op dezelfde plekken hebben.
Bx zo’n Tupperware Citroën, reden veel en veel beter dan de lotgenoten van de concurrentie.
Zijn massaal naar de sloop gebracht omdat de Bx uit de mode was, want roesten, dat deden ze niet.
Ken er zat die meer dan drie ton gereden hebben met een Dieseltje.
En toen kwam de Xantia, die kostte veel; maar daarvoor kreeg je wel vormgeving terug. Zeker in de Break versie en die zie je nog genoeg lopen.
@ lincoln: Ik denk het ook… Wij hebben de BX weggedaan omdat ‘de spin’ kapot was. Een verdeelstuk van het hydraulische systeem. Geniaal: Wanneer je geen vering meer hebt, werken de remmen ook niet meer. Briljant systeem 🙄
Verder vielen mij de reparaties en het onderhoud wel mee. Helemaal niet zo slecht als ik verwacht had! Alleen dat rammeltje van dat veel te harde plastic… 👿
tuurlijk krijgt de BX een cult-status ..
dat ding was gewoon een gebruiksvoorwerp voor redelijk comfortabel personen vervoer ..
elke KM die je er na 6 jaar mee kon rijden was meegenomen ..
de betreffende nieuwkopers van zo,n ding waren nou niet echt van die luitjes die graag een motorkap opende ..
en dan krijg je complicaties ..
het liefst van die kostbare .. die alleen specialisten konden opknappen ..
de sloop is dan het antwoord ..
(da,s mijn idee dan .. denk dat ik aardig dicht in de buurt van de waarheid zit) ..
Ik denk dat er nog rond de 4000 BX’en rondrijden in Nederland. Dit waren de hoeveelheid auto’s per model per 1 januari 2009: http://farm4.static.flickr.com/3307/4592822473_b2a9d4a079_o.jpg . Toevallig plaatste net iemand op Citroën-Forum een reactie met daarin deze afbeelding. Ik weet dat je dit op kan zoeken (voor alle merken), ik ben alleen sinds de crash van mijn laptop het adres kwijt… 😕
Ik heb ook lange benen hoor, en ik heb nog geen problemen ondervonden met de stoelen in de Acadiane. Toegegeven, ik heb daarin geen ritten gemaakt langer dan anderhalf uur. Bovendien zal de positionering van de stoel tov alle bedieningstoestanden in de Acadiane iets anders zijn dan in de BX, dat zou ook nog invloed kunnen hebben. Of het zijn gewoon andere stoelen inderdaad.
Ik heb nogal lange benen, en de stoelen in onze BX waren daar niet compatibel mee 😉
Maar wellicht zijn er BX’en met betere stoelen gebouwd?
@lincoln: Natuurlijk is de kleur van die Visa origineel. Heerlijk toch, de jaren ’70? 😀 Zo eens in de twee maanden zie ik er een in het wild, maar het is maar waar je op let natuurlijk. (en het helpt dat ik vaak niet zelf hoef te rijden. 😉 )
En die Ami’s worden inderdaad bewust ‘dans son jus’ gehouden (of gemaakt), fantastisch. 😀
@Wim: Klopt, als ik er eens per maand ofzo een zie is het al heel wat. Maar het is wel een echte liefhebbersauto aan het worden. Dat werd maar al te duidelijk op CitroMobile. De BX is dé Citroën in opkomst daar. En het heeft er alles van weg dat ik een BX ga proberen te bemachtigen als eerste auto. Maar goed, dat zal nog even duren. 🙂
En de stoelen vind ik prima hoor. In de Acadiane van mijn vader zitten de stoelen van een BX die mijn vader had (en naar de sloop heeft gebracht). Juist omdat die beter zitten natuurlijk. En dat terwijl van de 2cv-stoelen zo vaak wordt gezegd dat ze heerlijk zitten ondanks de eenvoud. Het helpt natuurlijk ook dat, aangezien de Acadiane eigenlijk vooral in de winter wordt gebruikt, de BX-stoelen gestoffeerd zijn en niet bedekt met dat bar koude kunstspul op de originele stoelen. 😉
Het verbaast me ook hoe weinig BX’en je eigenlijk nog maar ziet, vergeleken met een jaar of 5 geleden.
Heb er zelf een gehad, een 1,4 Cannes. Rammelbak. Maar verder best een goede auto. Roestte niet, woog niet te veel, was lekker ruim, en behoorlijk zuinig. Precies wat ik toen nodig had.
Maar de stoelen… Die waren ronduit waardeloos met hun veel te korte zitting en de stalen stang die in je onderrug porde.
de meest briljante is voor mij de Citroen Visa ..
zo,n ding heb ik al 3 jaar niet meer op de weg gezien ..
en is al minimaal een jaar totaal uit mijn breintje verdwenen ..
is gewoon een verrassing om em nu weer te zien ..
en vooral in die spoug-lelijke kleur die ik verdenk van fabrieks-origineel zijn ..
wederom .. spijt spijt spijt ..
ik had daar de hele dag met een big smile kunnen doorbrengen ..
o,ja .. en van die 2 ongewassen barrels op de 5de foto kan ik ook intens genieten ..
En ik maar denken dat het de zoveelste privé-creatie was… 😳
Blijft toch de vraag of dit één van die enkele originele exemplaren is, of een reproductie.
Meest geweldige?
Die GS met de vlaggen van alle Europese landen uitgedost is, dat was de reclame voor de GS toen’íe in 1970? uitkwam.
De kleine Citroën, met de hydropneumatische vering van de grote en een te klein 1000 cc boxertje. De 1220 was een ‘enorme’ verbetering
Jongens jongens, wat moest je zo’n GS’je in zijn nieren zitten om er de gang in te krijgen.
Vast wel, aangezien ik me zondag al liet tegenhouden door anderhalve kilometer fietsen door een beetje (…) regen. 😳 😛
Zouden er grotere die-hards bestaan als Citrofielen?
Dank, dank. 😀 Volgend jaar zal ik je eraan herinneren! 😉
spijt spijt spijt dat ik niet effe ben langs gegaan ..
lijkt me een regelrecht gezellige bende ..
lekker obscure boekjes snuffelen en kopen ..
en .. ik weet gewoon heel weinig van Citroen ..
dus is het voor mij veel leuker dan een Amerikanen meeting ..
@Citrofiel .. top review .. thumbs up ..
Ja die is leuk hè? 😀 Oude werkpaarden die nog als zulks herkenbaar zijn hebben altijd wel wat. Die type H ‘Hospitaalwagen’ vind ik ook fantastisch. En de ambulances natuurlijk. Wat jammer dat daar nu geen Citroëns meer voor gebruikt worden. Na de XM is het gewoon verdwenen… Er zijn nog wat C5’s gemaakt zie ik nu, maar daar houdt het wel op.
Haha, ik lees nu pas deze onzin: Eerst zeg ik “Ik zal jullie mijn persoonlijke perikelen van die dag besparen”, en vervolgens ga ik uitgebreid vertellen over de regen en mijn vader. 😆
Top stuk Citrofiel!
Ik heb een zwak voor de ‘Boulangerie Giraud’-Eend… Die ziet er zo lekker authentiek uit.
Ik geloof dat het af is. Best wat tekst zeg… Hopelijk is het een beetje leesbaar. 😛
Deze foto is ook leuk:
Dit is trouwens ook wel leuk. Een foto uit 2006 en een foto uit 2010. Conclusie: Regen is niet goed voor een met tapijt beklede auto. 😉