Wie kent ze niet, de Fuchs velgen die vele Porsches sinds 1966 sieren? De velgen met het vijf-bladerige ontwerp zijn zó legendarisch dat je na het verdwijnen ervan uit het Porsche-programma ook zou verwachten dat de firma Fuchs niet meer bestaat. Niets is minder waar. Zonder het misschien te weten zie je dagelijks producten van de Otto Fuchs KG. Bovendien was Porsche niet de enige groot-afnemer van gesmede Fuchs velgen.
Maar laten we bij het begin beginnen. Porsche was op zoek naar een speciale velg voor de nieuwe sportwagen die ze in 1962 aan het ontwikkelen waren. Het moest er fraai uitzien, en licht zijn om het onafgeveerde gewicht laag te houden. Een gegoten velg kwam daarom niet in aanmerking. De ingenieurs herinnerden zich aan de loopwielen die ze gebruikt hadden voor een licht pantser-rupsvoertuig dat de Bundeswehr door de lucht moest kunnen vervoeren. Die loopwielen moesten om die reden ook licht zijn en werden daarom gesmeed uit aluminium. Zo kwamen ze ook voor de velgen van de 901 (na protest van Peugeot uiteraard 911 genoemd, maar dat verhaal is bekend) ook nu weer terecht bij Otto Fuchs. Ze legden hun wensen bij de specialist neer, waarop hij de uitdaging aannam en het beroemde wiel ontwierp. Meer dan twintig jaar lang werd de velg als standaarduitrusting of als optie bij Porsche aangeboden, en tot op heden is het eerste model nog bij Porsche Classic te verkrijgen. We waren eind vorig jaar ook blij verrast toen Porsche de fraaie -slechts 250 maal gebouwde- Sport Classic voorzag van een wat opgefriste versie van de ‘Fuchs velg’. Dat Porsche diezelfde velg nu ook op de accessoirelijst heeft gezet, vormde de aanleiding voor dit artikeltje.
En zo kwamen we tot de ontdekking dat dé Fuchs velg helemaal niet dé Fuchs velg is, maar slechts een van de vele bekende en zelfs beroemde velgen die Fuchs produceerde en nog steeds produceert. Want ook Mercedes liet velgen smeden door Fuchs. De zogenaamde ‘Barock’ velgen deden hun intrede in het begin van de jaren ’70 en bleven zo’n 15 jaar in productie. Het was het eerste aluminiumwiel dat in grote aantallen geproduceerd werd. En wie een NSU Ro 80 ziet, ziet (meestal tenminste) ook Fuchs velgen. En wat te denken van de velgen voor de Opel Kadett GTE, VW Porsche 914, AUDI Ur-quattro en de Porsche 928?
Tegenwoordig zien we meer Fuchs velgen dan we wellicht beseffen: Zowel Audi als Mercedes, BMW en Volkswagen rusten hun auto’s uit met de velgen van de legendarische velgensmid. Wat wel verwarrend is, is dat de voor de Sport Classic toegepaste velg niet door Otto Fuchs geproduceerd wordt, niet gesmeed is en daardoor maar liefst 3 kilo meer weegt dan de velgen die Otto Fuchs KG op dit moment voor Porsche in zijn leveringsprogramma heeft.
Bron: Otto Fuchs AG
OTTO FUCHS levert enkel lichtgewicht gesmeede velgen. De Sport classic velg is een gegoten velg van een andere leverancier en heeft alleen gelijkenis aan het design. OTTO FUCHS KG heeft echter voor de nieuwe generatie Porsche een 19 inch echt gesmeede velg geproduceerd. Deze velg is per stuk 3KG lichter dan de sport classic velg en veel sterker.
Meer informatie: http://www.fuchsvelgen.nl
Hallo Alexander, bedankt voor je reactie. Ik zal de tekst zo snel mogelijk aanpassen.
😉 zelfs een kever wordt mooi met fuchsies
Ik heb het geprobeerd, maar ik kan er geen plaatje van vinden. Het lijkt me heel vreemd om te zien, zo’n (semi-) single spoke wiel. Dit is iig een moderne interpretatie.
@ lincoln: Dat was volgens mij een after market velg. Spuug- en spuuglelijk! Je zag ze geloof ik ook wel op Audi’s.
Geachte heer van Riet,
wilt u aub uw artikel aanpassen er staan echt onwaarheden in.
De door Porsche gebruikte “Sportclassic” wiel is niet door OTTO FUCHS KG gemaakt.
OTTO FUCHS maakt enkel gesmeede wielen, de op de foto getoonde wielen zijn gegeoten wielen in het oude design.
Indien u wilt kan ik de juiste studio foto’s aan u aanleveren van de echte 19 inch van Otto Fuchs KG. Deze kosten overigens 4.000 euro voor een set van 4 en wegen een kleine 3KG per stuk minder dan de getoonde wielen.
Voor meer informatie:
http://www.fuchsvelgen.nl
Officiele vertegenwoordiging van OTTO FUCHS KG
@Citrofiel ..
had citroen niet eens een velg met 2 spaken ..
waarvan 1 spaak zwart gecoat .. zodat het optisch gezien 1 lichtmetalen spaak was ??
Geen idee of Fuchs die velgen nog smeedt. Ze zijn wel door een (groot?) aantal bedrijven nagemaakt, meer of minder succesvol…
@Dinks .. lijkt me wel ..
zelfs voor een 56er Oldsmobile worden 50% van de onderdelen nog nieuw gemaakt ..
dus deze klassiek gevormde velgen op heel zeker ..
vind die MB velgen net zo MB als het sterretje op de motorkap ..
en bijna niet te geloven dat ze niet uit de MB fabriek zelf komen ..
Schitterend die Mercedes velgen! Worden die nog nieuw gemaakt?
Eigenlijk vind ik het helemaal geen mooie velgen onder een nieuwe auto…
Doorgaans vind ik alle velgen met minder dan vijf spaken spuuglelijk.
@lincoln – oneven past beter bij een ronde vorm ???????
Mijn 911 had ook Fuchsen – zonder Fuchsen had ik hem nooit gekocht en hadden ze ‘em heel heel diep ergens anders kunnen stoppen 😐
Ik vind een 911 zonder Fuchsen not-done.
die dingen hebben idd een emotionele meerwaarde die zich makkelijk laat omzetten in een exorbitante financieele meerwaarde ..
een setje American racing 5 spoke (liefst met een stijve tiet over de naaf) spreken mij in emotionele/financiele zin meer aan iig ..
heeft iemand hier enig idee waarom er vrijwel altijd een oneven aantal “spaken” in velgen zitten ??
er waren er in de jaren 90 zelfs met 3 spaken ..
butt-ugly .. maar iedereen heeft die dingen wel eens onder een Audi 80 gezien ..
Wow, nu ook al op een 911 Turbo te krijgen.. Vast via het ‘Exclusive’ programma. Eerst werd overal in het bedrijf beweert dat ze alleen op een Sport Classic uit zouden komen. Leuk om te horen voor de klanten die speciaal zo’n auto hebben gekocht voor de ‘Füchse’ (en die zijn er ongetwijfeld 😉 ).