Alfa Romeo Montreal 8C Giulia

Het is -na Miura- een van de meest foutief gespelde typeaanduidingen aller tijden: Giulia. Wanneer ik een euro zou krijgen voor elke ‘u’ die voor de ‘i’ geschreven wordt, zou ik beide auto’s met gemak kunnen betalen. De Giulia is momenteel ook weer actueel: Vandaag presenteert Alfa Romeo hun nieuwe model, dat naar verluidt de beroemde naam gaat dragen. En de meest iconische Alfa Romeo aller tijden is bekend. Ik kreeg er de kriebels van.

Alfa Romeo Giulia scoop

Giulia scoop. Houden ze ons voor de gek?

Maandenlang treiterde Alfa Romeo ons met het aankondigen van de Giulia, terwijl ze verder niets los lieten. Geen foto’s, geen schetsen, niets, nada, noppes. En ondertussen draaide de geruchtenmachine natuurlijk op volle toeren. Gevolg: Je verwacht een waardige opvolger van de originele Giulia, met lijnen die net zo verfrissend en vernieuwend zijn als die van de Giulia in 1962. Wat krijgen we vandaag voorgeschoteld als zijne ‘voor 99% zeker de nieuwe Giulia’? Een anoniem ogend rood voertuig, met de flanken van een oude Seat Toledo en de kont van een nieuwe Mercedes. Ik ben zwaar teleurgesteld tot zover, en hoop van ganser harte dat ze ons voor de gek houden. Vandaag zullen we het zeker weten…

Alfa Romeo 8c Competizione

Meest iconische Alfa Romeo. Houden ze ons voor de gek?

En toen bereikte ons het nieuws dat de uitslag van de verkiezing van meest iconische Alfa Romeo aller tijden (en dat is een periode van 105 jaar) bekend is. Het is de 8c Competizione geworden. Nou vind ik dat een erg mooie auto, zeker in het bijzondere blauw metallic, zoals ik ‘m in 2008 op Spa fotografeerde. Maar iconisch?
Nummer twee is de 4C. In een verkiezing van de meest iconische Alfa Romeo van de afgelopen 10 jaar zou ik het daar nog mee eens kunnen zijn. Vervolgens wordt het heel iets beter, maar het kwaad is geschied. De Giulia staat op plaats 5. De van de Giulia afgeleide GTA /GT Am en Sprint GT staan daarboven op respectievelijk plaats 3 en 4.

Alfa Romeo Montreal

Niet eens een Disco Volante, 8C 2600 of Montreal in de top 10. Houden ze ons voor de gek? Ik ben bang van niet…
Nou maar hopen dat we vandaag met de spionagefoto’s wél voor de gek zijn gehouden.

 

2 reacties

  1. Nah Wim, zo erg is het toch niet? Wat had je nou verwacht, dit moet toch een volumemodel worden en die zijn nou eenmaal nooit zo spannend 🙂

    Plus, het topmodel (Qv) schijnt een 500pk Maserati motor te krijgen. wat wil je nog meer?

    1. Oogverblindend mooie en onderscheidende styling, zoals destijds met de 156 en daarna met de 159 wél gelukt is. Wat ik tot nu toe gezien heb, valt me tegen.
      Over de prestaties van het topmodel heb ik uiteraard niets te klagen. Leg de Germanen het vuur maar aan de schenen. Altijd leuk, een beetje concurrentie 🙂

Comments are closed.