Hij heeft trekjes van een Aston Martin DB4 GT Shooting Brake. Daar dragen de kleuren en de luchthapper op de motorkap een steentje aan bij. Maar het is, of liever gezegd wás, een Volvo P1800 ES. Deze werd door Leif Tuvesson ingrijpend gewijzigd, zowel optisch als technisch.
Tuvesson richtte in 1996 Caresto op, na bij Volvo op de ontwikkelingsafdeling gewerkt te hebben. Caresto produceert prototype onderdelen en concept cars. Leif heeft overigens ook nog 6 jaar op de research and development-afdeling van Koenigsegg gewerkt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een restomod als deze P1800 GT ontwerpen en bouwen geen probleem voor hem is. Zelfs al was de basis, een P1800 ES uit 1973, voorzien van flinke lagen plamuur en had de roestduivel zijn sporen achtergelaten. Die werd dus eerst compleet gedemonteerd en gerepareerd voor hij verder onder handen genomen werd.
De aanpassingen aan de P1800 ES hielden niet op bij grotere velgen en een aangepast interieur. Als je de foto’s van de werkzaamheden bekijkt, zie je dat de randen van de wielkasten een flink stuk hoger geplaatst zijn om plaats te bieden aan de enorme velgen. Het ontwerp van de velgen is overigens losjes gebaseerd op originele P1800 wielen. Ook onderhuids werd de carrosserie flink aangepakt. Dat moest ook wel, al was het alleen maar om de 4.4 liter V8 met 315 pk uit een Volvo XC90 onder de kap te lepelen. Een luchthapper op de motorkap zorgt voor voldoende adem, terwijl een versnellingsbak uit een Volvo 960 de krachten overbrengt op een achteras van Duitse makelij.
De auto werd gebouwd ter gelegenheid van het 50 jarige bestaan van de P1800 en is hier te koop voor € 79.900,-.
Meer foto’s van het restauratie- en ombouwproces zijn hier te vinden.