Kijk eens wat we bij toeval tegen kwamen op het wereldwijde web: Een Connaught B, waar Bernie Ecclestone volgens de verkoper een van de eigenaren geweest is. Blijkbaar maakt dat een auto interessanter, al zou ik werkelijk niet weten hoe de despoot van de F1 een auto begeerlijker kan maken. Laten we het dus vooral over de auto zelf hebben.
Connaught mysterie
Jammer genoeg heeft de verkopende partij niet de moeite genomen om foto’s te maken van deze bijzondere racer, want van de gestroomlijnde Connaught is alleen een plaatje van de bevallige achterkant beschikbaar. Beetje karig. Zo verkoop je toch geen auto!? Voor velen zal het een mysterie zijn hoe de auto er verder uit ziet. Vandaar dat we op zoek zijn gegaan naar meer beeldmateriaal.
Baanbrekend
Foto’s zijn van de F1 Connaught zijn uitermate schaars, maar British Pathé (geweldig instituut!) heeft bewegend beeld van de Connaught met interessante achtergrondinformatie. Het is leuk om te horen dat wat nu als vanzelfsprekend of zelfs achterhaald wordt beschouwd, destijds echt baanbrekend was. De ‘stabiliserende vin’ werd vergeleken met die op Sir Malcolm Campbell’s ‘land speed record car’ Bluebird. De Connaught werd volgens de laatste Formule 1 regels ontworpen, en er werd vermoed dat de ontwikkeling van bolide zo’n £ 15000,- gekost had. In het filmpje is te zien hoe Rodney Clarke, de destijds 38-jarige ontwerper, de auto de sporen geeft op het circuit van Goodwood. De auto werd binnen een tijdsbestek van 12 maanden ontwikkeld, en men verwachtte dat snelheden in de buurt van 200 mijl per uur mogelijk zouden zijn. Wanneer de tests succesvol afgerond konden worden, zou de Connaught ingezet kunnen worden tijdens de Grand Prix van Italië (prachtige beelden zonder geluid, die we u niet wilden onthouden).
Tony Brooks’ overwinning
Blijkbaar waren de tests niet naar wens van de tot in het absurde op detail gefocuste Clarke, want de auto heeft niet op Monza gereden. De Connaught B won wel een race op het circuit van Syracuse, met een totaal onervaren maar zeer getalenteerde Tony Brooks achter het stuur. De auto die Brooks bestuurde was niet voorzien van het gestroomlijnde plaatwerk, maar was een ‘open wheeler’. De overwinning kwam zeer onverwacht. Zeker voor de rijders van Maserati, die dachten de Britten wel eventjes te kunnen verslaan.
Rode cijfers
Connaught had altijd al te maken met veel te krappe budgetten. Ondanks dat was het ’t eerste Formule 1 team met een eigen windtunnel, en waren de auto’s extreem goed gebouwd. Het oog voor detail was veel groter dan bij concurrenten als Cooper of HRM. Door de perfectie van het chassis en de remmen werd het gebrek aan motorvermogen echter wel veel duidelijker merkbaar. De 2470 cc grote Alta motor leverde niet voldoende vermogen om mee te komen met de Mercedessen, Maserati’s en Ferrari’s. Geldschieter Ken McAlpine was de rode cijfers beu, en in 1957 viel het doek voor het merk. Rodney Clarke richtte zich weer op zijn garagebedrijf, Continental Cars Ltd. Ik heb ergens gelezen dat de naam Connaught een samenvoeging en verbastering is van de woorden “Continental Auto’s”…
De prijs van de Connaught
De aanbieder van de Connaught vraagt € 695000,- voor deze bijzondere Formule 1 auto. Om de auto te mogen bekijken moet je eerst wel bewijzen voldoende financiële draagkracht te hebben. Ook word bekeken of je wel betrouwbaar genoeg bent.
Nog steeds geïnteresseerd? Neem dan contact op met de verkoper van Sachsen Veteran. Succes met de koop!