Downsizing. Tot voor kort kon ik het woord niet in mijn mond nemen zonder de smaak van accuzuur en blauwe belastingenveloppen te proeven. Om maar een zo laag mogelijke bijtelling te kunnen afdwingen worden auto’s uitgevoerd met Kabouter Plop motortjes. Jakkes! Maar ik ben om: Downsizing is geweldig en bijtellingslijstjes ook! Ik zal je vertellen waarom.
Downsizing nummer 1
Dit jaar reed ik een dagje in een gloednieuwe BMW 428i Cabriolet. Prachtige auto met alles er op en er aan. De laatste twee cijfers van de typeaanduiding deden me veronderstellen dat van een 2,8 liter zes-in-lijn mocht gaan genieten. De prestaties logen er ook niet om. De auto kwam goed van zijn plek. Maar wat me toch enigszins tegenviel was het geluid. Had ik de kleppen in de uitlaat nog niet op de sportstand gezet? Mis. De ontgoocheling volgde de volgende dag, toen mij verteld werd dat het een vierpitter met een motorinhoud van 2 liter betrof, die door middel van twee turbo’s aan de beademing gelegd was. Knap gedaan. Maar het is geen zescilinder.
Downsizing nummer 2
En dan Ford met zijn nieuwe GT. Jeweetwel, die bonk testosteron op wielen. De ode aan de GT40, de Ford die Enzo Ferrari tot wanhoop dreef. Een lomp Amerikaans V8 blok in het midden gemonteerd. Die Ford. Z’n opvolger heeft een V6. Toegegeven, die klinkt ook nog geweldig en de auto is pure porno om te zien. Maar hij heeft geen V8. Ik herhaal. Hij. Heeft. Geen. V8!
Downsizing nummer 3
Fiat’s oude 500 heeft een geinig tweepittertje dat zijn werk met karakteristiek gebrom doet. Fiat’s huidige 500 Twin Air heeft ook een tweepitter. Vloeistofgekoeld en veel potenter dan z’n overgrootvader. Geheel in lijn met het origineel, dus downsizing is hier alleen maar het gevolg van een correctie van de te grote hoeveelheid cilinders in de andere 500’s. Toch? Weer mis. Het is wederom volksverlakkerij. Op papier is het kreng zuiniger dan de rest. In de praktijk zuipt het ellendige ding je onder tafel. En doet dat met een geluid dat me deed vermoeden dat Luigi of zijn Poolse collega de lagerschalen in de drijfstangen was vergeten te monteren. Minder ernstig dan bovengenoemde voorbeelden, maar toch is het door zijn drinkgedrag een rotding. Ik wil er niet eens een foto van plaatsen.
Bijtelling als indicator voor rijplezier en klassiekerpotentie
Maar toen drong het tot me door. Downsizing is geweldig. Alle er niet toe doende auto’s mogen van mijn part trappers en kettingaandrijving krijgen. Energieklasse A++++ en nul procent bijtelling. Die bijtellingspercentages zijn namelijk een prima indicatie voor de funfactor van een auto.
Bij alle youngtimers worstelen we met de vraag wat nou écht een begeerlijke klassieker zou kunnen gaan worden. Het blijft gissen. Maar dat is in de toekomst voorbij! Onze regering heeft het de klassiekerliefhebber makkelijk gemaakt.
Test het maar eens op www.autoweek.nl/bijtelling.
Vul in de linker kolom eens 4% bijtelling in. Ik noem de eerste tien op:
BMW i3 (goed, het is een BMW…)
Citroën C-Zero
Ford Focus Electric
Hyunday ix35 FCEV (bent u nog wakker?)
Kia Soul
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (zijn we nou nog niet bij nummer 10?)
Mitsubishi i-Miev (lieve help, alleen die naam al…)
Nissan e-Evalia
Nissan Leaf
Peugeot Ion
Vul nu in de linker kolom eens 25% bijtelling in. Ook hier weer de eerste tien:
Abarth 500 (begint al goed, nietwaar?)
Abarth 500C
Alfa Romeo 4C (JUICHT!!!)
Alfa Romeo 4C Spider (Wordt euforisch!!!)
Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo Mito (ok, even een dipje)
Aston Martin DB9 Coupé
Aston Martin DB9 Volante (kwijl)
Aston Martin Rapide (whoohoo!)
Aston Martin Vanquish (WAT? Nu al tien?)
Hoera voor onze regering!
Ik denk dat ik mijn stelling hiermee voldoende heb bewezen.
Lage bijtelling? Slaapverwekkend hok, vaak volkomen onbruikbaar omdat ze 100% elektrisch rijden. Leuk voor beige boekhouders. Met een grote boog omheen lopen.
Hoogste bijtellingsklasse? Die auto wil je hebben! Exact de auto voor de man (m/v) met bloed met een hoog octaangetal. Dat worden de begeerlijke klassiekers van de toekomst!
Onze fantastische regering heeft met de bijtelling een geweldige graadmeter voor de klassiekerpotentie van een auto geschapen. Driewerf hoera!