De boeken die ik tot nu toe gelezen heb van John Tipler -een over de Lotus Elise, een over het merk TVR en uiteraard het boek over de Carrera Panamericana– waren bijzonder prettig leesvoer. Mijn verwachtingen over de herdruk van het boek ‘Lotus 78 and 79, The Ground-Effect Cars’ waren dan ook hooggespannen.

Maar wacht even… Een herdruk? Waarom dan een boekbespreking daarover? Omdat deze herdruk sinds kort leverbaar is als paperback. Het origineel had een hard kaft en was een flink stuk kostbaarder. Voor iemand die de wereld van de klassieke Formule 1 aan het ontdekken is, is dit dus een prima keuze. Maar laten we niet direct conclusies trekken.

Wat direct opvalt aan het boek is de grote hoeveelheid zwart/wit afbeeldingen. Alleen in het midden van het boek bevinden zich wat kleurenfoto’s. Dit is geen heel grote tekortkoming, maar je ziet de leeftijd van het oorspronkelijke boek er wel aan af. Tegenwoordig worden we doorgaans verwend met full colour drukwerk, ook al betreft het een paperback. Auteur John Tipler had zelf ook graag meer kleurenfoto’s gezien, maar het was de keus van de uitgever om daar spaarzaam mee om te springen. In dit geval werden de kosten misschien iets té scherp in de gaten gehouden.

Desondanks leveren alle afbeeldingen een waardevolle bijdrage. Niet alleen de talrijke foto’s, maar ook unieke technische tekeningen maken duidelijk hoe Colin Chapman en zijn mannen de luchtstroom onder de auto’s gebruikten om deze aan het wegdek vast te zuigen. John Tipler interviewde vele van deze mannen: Ingenieurs en technici, maar ook coureurs en monteurs. Het boek is dan ook doorspekt met hun anekdotes en visies. Dat zorgt voor een enorme schat aan informatie, maar het heeft ook een keerzijde. Als relatieve ‘nieuweling’ in de klassieke F1 lees je het boek niet ‘in één ruk’ uit. Daarvoor moet je eigenlijk eerst een beetje weten wie wie is, en wat die persoon voor de ground effect cars betekende. En dat kost nogal wat tijd. Ik was halverwege het boek voor ik een klein beetje het gevoel kreeg de mannen ‘te kennen’.

Laat je je daardoor echter niet afschrikken, dan is ‘Lotus 78 and 79, The Ground-Effect Cars’ een must-have voor de liefhebber, met geweldige afbeeldingen over een destijds revolutionaire techniek die weliswaar uit de Formule 1 verbannen is, maar nog steeds voortleeft in de CART en IRL raceklasses in de Verenigde Staten. John Tipler’s boek is daarmee een hommage aan de vooruitstrevendheid van het legendarische merk Lotus.

Lotus 78 and 79, The Ground-Effect Cars
Auteur: John Tipler
Uitgever: Crowood
Engelstalig

[amazonshowcase_9702f0df97cf4e6802bc50643c642f81]

Boek: Lotus 78 and 79, The Ground-Effect Cars
Getagd op:    

9 gedachten over “Boek: Lotus 78 and 79, The Ground-Effect Cars

  • 31 januari 2010 om 12:43
    Permalink

    Er waren een aantal auto’s met actieve ground-effect. Dat wil zeggen: door een extra motor aangedreven ventilatoren die de lucht onder de auto wegzogen. De door Gordon Murray ontworpen Brabham BT46B “fancar” net als de Chaparral 2J zijn daar voorbeelden van.
    Check Jay Leno’s website even voor een Corvette met actieve ground effect…

  • 31 januari 2010 om 12:33
    Permalink

    Mooiste uitvinding vind ik nog altijd de fan-car. Ik wil ooit nog eens het concept nieuw leven inblazen. Overigens komen de ideeen weer indirect van Chapparell af, of was het andersom?

  • 31 januari 2010 om 12:23
    Permalink

    Het idee achter de twee achter elkaar geplaatste kleine wielen was het frontale oppervlak te verkleinen. Geweldig ding. Gewoon een van de meest indrukwekkende F1 auto’s om te zien.

  • 31 januari 2010 om 12:19
    Permalink

    @Klassiekerrally ..
    ik mag hier ook eigenlijk niet reageren ..
    want ik snap sport gewoon-weg niet ..

    maar dat ding vond ik als 8-jarige stoer/bruut en totaal onlogisch ..

  • 31 januari 2010 om 12:09
    Permalink

    de gaafste oplossing om meer gewicht in de neus te krijgen was gewoon een extra paar wielen ..

  • 31 januari 2010 om 10:56
    Permalink

    hee sjonnie er staat op marktplaats een complete rally renault 8 met 140pk

  • 31 januari 2010 om 10:51
    Permalink

    Toen kon je jezelf in F1 wagens nog serieus dood rijden, eigenlijk is het grond-effect door Colin Chapman als een van de eerste toegepast de kraamkamer geweest van de huidige F1 met hun flipjes, flapjes side pots, deurmatten en wat niet meer om de lucht zo gunstig moggelijk te doorklieven.
    Chapman lag, veelal door een constant gebrek aan knaken, altijd gedwongen technisch voor….

Reacties zijn gesloten.