Tja, met zo’n vraag als dit weten jullie vast al waar het volgende artikel over zal gaan!? Maar aangezien ik wat meer inhoudelijke  info wil geven, heb ik eerst wat info van jullie nodig. Ik zet hieronder dan ook een poll op met de vraag wat voor carb’s jullie het liefst uitgelicht willen zien? Ik zal ze zeker niet allemaal oppakken, en misschien wel niet eens degene voor welke het meest gestemd wordt, maar toch hoop ik dat jullie willen stemmen. Het plan is om er toch wel een aantal uit te lichten. Overigens staan lang niet alle merken erbij, omdat de poll niet mee wil werken. Het beste kun je buiten het stemmen om ook even in de comments zetten om welke type carb het gaat….

Poll: Welke carburateurs hebben jullie?

53 gedachten over “Poll: Welke carburateurs hebben jullie?

  • 14 februari 2010 om 21:50
    Permalink

    Voor iedereen die nieuw is op dit topic en iedereen die dit topic volgt: Stemmen kan/mag nog steeds, want ben er nog niet helemaal uit welke carburateurs ik nog meer ga behandelen. Je mening in e comments zetten is dan oo het handigste….

  • 4 februari 2010 om 13:41
    Permalink

    Op mijn Nordblokje staan twee Solexen die vrij goed staan afgesteld. Ik zet er misschien ooit nog Dellortos op voor de politieke correctheid, maar echt haast zit daar niet bij.

  • 1 februari 2010 om 15:30
    Permalink

    Zojuist de laatste hand gelegd aan het eerste “algemene” stukje over het brandstofsysteem. Met een paar dagen moet hij wel online zijn 😉

  • 31 januari 2010 om 12:21
    Permalink

    @ Lincoln:

    Ja het is beter. Waarom ga ik hier zeker niet neerzetten, maar het heeft in dit geval met filtratie en luchtdoorlaat te maken. Voor behoud van je motor….

  • 31 januari 2010 om 12:13
    Permalink

    @Kevski ..
    nu we toch in de buurt zijn !!
    zo,n k&n luchtfilter .. is dat nou echt beter .. en waarom ??
    zuurstof is toch zuurstof ..

  • 31 januari 2010 om 11:56
    Permalink

    @ KR:

    Hmmm, een reactie van zijn kan op mijn artikel zou ik wel op prijs stellen eigenlijk 🙂 Kijken of ik hem nog wat kan leren 😉

  • 31 januari 2010 om 11:54
    Permalink

    @ Citrofiel:

    Hmmm, PBIC, Misschien behandel ik die wel. Die komt namelijk wel vaker voor. Wel lief klein trouwens 😉

  • 31 januari 2010 om 11:51
    Permalink

    @ de sjonnies:

    Klopt ook, maar aangezien het een volledig allu blok was met dingen als overhead cam vond de racewereld ze nogal interessant. Bedrijf is dan oo opgericht door engineers van Jaguar als ik me niet vergis 😉

  • 30 januari 2010 om 21:02
    Permalink

    Ik vind dit topic al erg leuk worden, met al die reacties. Verheug me dan ook enorm op ’t artikel!
    Misschien kan ik m’n maat Tom overhalen om een bijdrage te leveren. Hij draait z’n hand niet om voor het afstellen van de Weber gasfabrieken (6x 40 DCOE) op een Lambo V12…

  • 30 januari 2010 om 20:57
    Permalink

    @Kevski Style: Ik heb het gevraagd, wat voor carbu er in een Traction zit. Hij is natuurlijk gedurende lange tijd in veel verschillende varianten gebouwd, dus het verschilt. Ik kreeg een stoffig Franstalig boekwerkje over de techniek van de Traction in mijn handen gedrukt en ik moest het maar uitzoeken. Nu, dat heb ik gedaan. Overzichtje:

    – 7C en 11A (vroege viercilinders) hebben een Solex 30 THD, HTD of DHT (horizontale carburateurs)
    – 11 Perfo (midden viercilinders) hebben een Solex 35 FATIP, 35 FPAI of 32 PBIC
    – 15/6 G (zescilinder) heeft een Solex 30 FFIAP 2
    – 15/6 D en H (late zescilinders) hebben een Solex 30 PAAI
    – 11D (late viercilinder, vanaf 1955 toen Zenith werd overgenomen door Solex) heeft een Solex 33 PBIC, Zenith 32 INA of Zenith 36 WI

    Bij meerdere mogelijkheden is het afhankelijk van het bouwjaar.

  • 30 januari 2010 om 20:27
    Permalink

    Volgens mij is die beroemde Coventry CLimax ontworpen om draagbare brandbluspompen aan te drijven en vorkheftrucks, niet gek he voor zo’n motor !

  • 30 januari 2010 om 18:24
    Permalink

    Ik wil de topic niet vervuilen met m’n hokje:

    Coventry Climax: super blokken!


    Van oorsprong een botenmotortje.

  • 30 januari 2010 om 17:12
    Permalink

    @ Christophe:

    Zoek maar eens op Google op Coventry Climax en sa versteld wat je vind. O.a. Lotus Motorblokken en F1 blokken. Ohja, het Hillman blok is daar een afgeleide van 😛

  • 30 januari 2010 om 17:10
    Permalink

    @ Dinks:

    Ik ging dan door naar naar zijn 2 bij 85 😛 BTW, wat voor civic is het? EG of ouder???? Ik vind die eerste generatie civic best wijs eigenlijk 🙂
    Aangezien ik ook verkeer in dat wereldje, en ik mijn ogen en oren ophoudt denk ik dat ik al weet waar het om gaat 😛 Maar goed, ik hou mijn mond wel.
    En wat betreft de injectie: Komt goed. Was mijn insteek ook al. Eerste wordt globaal met verschillen en dergelijke. De rest in-depth met afstellen. En dan nog de overivew samen met de ontsteking 😉

  • 30 januari 2010 om 16:40
    Permalink

    @ Kevski Style
    Dus zo heet dat blokje? 😛 Ik noemde het altijd gewoon “de 1.2 zijklepper”. 🙂 En wat er leuk aan is, behalve natuurlijk het werken eraan, zal ik nog moeten ontdekken want de papa laat mij nog niet rijden in de Hillman. :mrgreen: Tsjongejonge, ik mag met Amerikaanse bolides en dure Volvo’s rijden, maar van die Hillman moet ik afblijven? 🙄

  • 30 januari 2010 om 15:18
    Permalink

    Zag laatst een injectie-kit voor op de Ultima. Geeft je een 4-dubbele Weber look bovenop je Yanken blok.

    Dus het gaat om de looks, de sound en het rommelige geknetter on overrun . . . al kan een injectiemotor ook wel lekker klappen bij gas los.

    Ik hoop dat je ons wat kunt vertellen over de verschillen – voor- en nadelen – van carburatie tov injectie Kev.

    In April organiseer ik misschien een race-team-uitje: kijkje in de garage, soort van open huis. Wim: nog niets verklappen, ik hou jullie op de hoogte.

    Dutch Spring Run: ik heb nog 5 plekken: wie?!

  • 30 januari 2010 om 12:33
    Permalink

    @ christophe:

    Lama, ik was je voor 😛 Nogal wat contacten in Engeland 😉 Het klopt idd, is een Solex die gebruikt is 🙂 Ik dacht echt dat er SU in zou zitten. Verschrikkelijk leuk blokje trouwens zo’n coventry climax 😉

  • 30 januari 2010 om 01:32
    Permalink

    @ Kevski Style
    Ik denk het wel… Moet het eens vragen. 😉

  • 29 januari 2010 om 22:21
    Permalink

    @ turbo joop,
    nee, maar goddank is de hemel of haven weer open gegaan en draaien we als een tierelier, ben van de week ff naar |Dieppe geweest en moet volgende week nog naar Marseille (watzeije?) toe.
    Verder is het zes zeven dagen per week hand aan de ploeg !

  • 29 januari 2010 om 21:32
    Permalink

    van alles wat , als het maar Italiaans of Frans is….

  • 29 januari 2010 om 20:25
    Permalink

    @ Dinks:

    Helemaal mee eens! Al moet ik zeggen dat het op zich wel kan. Mijn blok deed onder de 2500rpm ook geen drol. Stationair bokte het en reed het tot 2500RPM als een normale mini. Daarboven was het qua gevoel een 1275 motortje (mijne was een opgeboorde 998 tot 1046) En boven de 5000Rpm een screamer. Prima mee te rijden, maar je moet je erop instellen. wil je er vermogen uit krijgen dan zul je flink door moeten halen en laat moeten schakelen. Voordeel is wel dat de verbruikscijfers erg meevielen onder de 6000RPM. Op het circuit haalde ik daarentegen 1:6,7. Maar ja, normale 2 liter haalt daarentegen op het circuit een verbruik van 1:4, dus valt mee….

  • 29 januari 2010 om 19:49
    Permalink

    Aan megaveel pks heb je in een daily driver geen reet. Een beetje extra pep is leuk maar niet met een 1 op 7 en gehik onder de 2000 rpm . . .

  • 29 januari 2010 om 17:20
    Permalink

    @ christophe:

    Is dat origineel? Had eigenlijk een SU verwacht namelijk….

  • 29 januari 2010 om 15:40
    Permalink

    he sjonnie ben je me nu al vergeten.

  • 29 januari 2010 om 13:28
    Permalink

    @ De Sjonnies:

    Beter kan je dan voor e Dellorto DHLA kijken. Ziet er hetzelfde uit, kan hetzelfde, maar nog net ietsjes beter 😉 40s zijn groot zat. Er zijn zelfs betere te vinden, maar die zijn lastiger af te stellen…. En als het mag en hoeven niet period updates te zijn kan je beter mikuni’s nemen. 4 stuks van 36 elk will do. En wil je nog beter en maakt het je niet uit hoe het eruit ziet: Lang leve injectie. Qua max power is het verschil verwaarloosbaar. Qua drivabillity is het verschil zeer zeker we te merken….

  • 29 januari 2010 om 11:08
    Permalink

    @ Kevski 40 of 45 DCOE’s daar lulde iedereen vroegâh over, en zaten op mijn Alfa. -Als de Renault 8S wordt gekieteld kom ik er ook niet onderuit om een setje te monteren…..

    @ klassiekerrally – Pûûh tuurlijk rij je nog 80% van het moderne grut zoek in bochten, de Morris heeft op iedere hoek een wiel en een dusdanig laag zwaartepunt datíe op een ruwhaarteckel lijkt !

  • 28 januari 2010 om 21:43
    Permalink

    Sowieso eerst doen voordat je aan de motor begint. Anders blijf je achter de feiten aanlopen en sloop je alleen maar meer….

  • 28 januari 2010 om 21:37
    Permalink

    Verleidelijk! Ik zal er eens over nadenken. Er zijn eerst nog een aantal technische dingen die ik 100% wil hebben voor ik zoiets ga doen.

  • 28 januari 2010 om 21:35
    Permalink

    @ Klassiekerrally:

    Hmmm, niet een keertje een circuitdag met de morris zelf? Je weet inmiddels hoe verslavend het is. Ik kan daar nog wel eens wat regelen. Ook als het alleen op sturen aankomt (slalom)….

  • 28 januari 2010 om 21:13
    Permalink

    Het dichtst dat de Morris bij het asfalt van een circuit komt, is wanneer ik door de tunnel onder de oude F1 pitstraat van Spa de paddock in rijd.

  • 28 januari 2010 om 21:10
    Permalink

    Yep, zeer zeker wel, vanaf 1500 tot 6000 zo’n 80% koppel beschikbaar 😉
    Echt ik haat hydro, maar ja, ik heb het over circuitgebruik. Dat spul werkt daar niet….

  • 28 januari 2010 om 21:06
    Permalink

    Overloper! 😉

    Hydrolastic schommelt bij accellereren en remmen, maar houdt de auto behoorlijk vlak in de bochten. Ik ben in bochten niet zo bang voor de meeste kleine moderne auto’s…
    Oh, ik hou overigens niet zo van toeren MOETEN maken. Ik wil graag snel zo veel mogelijk koppel… Da’s toch mogelijk met alle aanpassingen die we besproken hebben?

  • 28 januari 2010 om 20:54
    Permalink

    @ KR:

    Heb je hydro? Oh god, ik ben voor Dinks 😛

  • 28 januari 2010 om 20:52
    Permalink

    @ Dinks & KR:

    Morris moet hetzelfde tempo gaan halen dan. Het zal meer afhangen van de bandenkeuze…. Ik deed met 900RPM ongeveer 140 in de 2 😛 Morris zal starks 60 in zijn 1 moeten kunnen halen, en ongeveer 90 in de 2. Grip is echt de doorslaggevende factor in dit geval. Al moet ik zeggen dat ik geen idee heb wat een morris weegt?
    1.8 KR met 40’s kan je rond de 180 tot 200pk uitpersen. 45 nog wel emer, maar dan op ziekelijk veel toeren, of met turbo. Auto’wordt er iets minder rijdbaar van, thats all, je levert onderin wat koppel in….

  • 28 januari 2010 om 20:50
    Permalink

    Dat hoef je ook nooit te worden. Mijn ambities liggen niet op het gebied van topsnelheid. Accellereren met een serieus flinke duw in de rug, daar gaat het mij om. Kruissnelheid van 130/140 is leuk. Daarboven wordt het ZEER LUIDRUCHTIG :mrgreen:
    Wegligging blijft overigens bij elke snelheid heel stabiel. Wat een uitvinding, die hydrolastic!

  • 28 januari 2010 om 20:41
    Permalink

    Tssss.

    Vandaag achter een Q7: bij 100 terug naar 3 en door naar 130, 4 naar 160 en daar even op blijven hangen tot een Shell station met juut. Je weet dat ie doorgaat tot 185 😉 Niet gek voor een 1 punt 3tje.

    Ik ben – nog – niet bang voor je Wim.

  • 28 januari 2010 om 20:37
    Permalink

    Dinks wil op de rit terug van Spa niet zoek gereden worden door een Morris tuned by Kevski Style! 😛 😈

  • 28 januari 2010 om 20:36
    Permalink

    @ Kevski: die 45’ers in combinatie met ’t speciale inlaatspruitstuk, de K&N luchtfilters en de speciale uitlaat zorgden voor een geweldig geluid en een gigantische dauw in de rug. Ahnendorp adviseerde ze. En ik geloofde ze omdat ze gewoon veel ervaring met dat spul hadden. Overigens heb ik na aankoop ook geen reden gehad om aan ze te twijfelen. Wat ging dat ding zeg!
    Verbruik? Ongeveer 1:8, net als de standaard 1600 cc boxermotor, maar dan met 2,5x zo veel vermogen! Ik was blij 🙂

  • 28 januari 2010 om 20:34
    Permalink

    ‘@ Diniks:

    Bwahahaha, als het er 1 was geweest en je hebt wat sproeiertjes en dergelijke wel ja, maar het zijn er 4 😛 Gaat misschien nog wel lukken, maar vergis je niet in wat sproeiertjes kosten. En ideaal gezien wil je 3 vacuum meteres hebben, die ik zelf niet heb. Plastic bekertje met water erin kom ik daarentegen wel bijna net zo ver mee 😛

  • 28 januari 2010 om 20:32
    Permalink

    If so: dan ga ik op zoek en kom bij je langs om de Civic eens op te peppen. Lukt dat in een ochtendje 😉

  • 28 januari 2010 om 20:29
    Permalink

    @ Citrofiel:

    Oud beestje, dus zou wel eens heel goed kunnen 😉

    @ Dinks:

    Ik neem dan wel aan dat je motorfietsen bedoeld? Meeste oude jappen gebruiken voor zover ik weet Hitachi namelijk. Das een Net ff andere reproductie van de SU. Mikuni’s kan je beter de allerlaatste van de motorfietsen afhalen. Super mooi spul, en relatief goedkoop….

    @ KR:

    Nope,Klopt niet. Wat je daar zit is een bijpas voor een kachelkraan. Overigens zijn er ook blauwe slangen voor olie gebruikt, zoals je kunt zien op het kleppendeksel. Ook leuk detail: Webers passen niet, dus zaag je een gat in het schutbord en plaats je er een accubak omgekeerd in om hem weer dicht te lassen. Probleem opgelost. No worries: SU komt sowieso aan bod. Is ook een beetje mijn kindje ;)Ferrari is denk ik Weber, maar dan de IDA (valstroom). Al kan het ook een dellorto zijn. Exact hetzelfde, maar net is betere verneveling. Wat moet je met 45’s op een GTi blok? 😯 40 is al groot zat….

    @ Dinks: (again :P)

    Elke carb kan silkysmooth zijn. Hangt er vanaf hoe je hem afsteld. De echte verschillen zitten hem voornamelijk in brandstofdruk en flow….

  • 28 januari 2010 om 19:18
    Permalink

    Allemaal Webers. Kost een paar liters peut maar het gaat wel hard.
    Ik was erg gecharmeerd van de 4 Solexxen op de Fulvia Zagato: zijdesmooth!

  • 28 januari 2010 om 19:00
    Permalink

    Wat er op de Ferrari (toch?) zit, kan ik niet goed herkennen, zie alleen wat ‘stenenvangers’ (luchtfilters kan je dat nauwelijks noemen). De rest van je foto’s lijken allemaal Webers (ben ik vrij zeker van). In elk geval een hele zwik DCOE’s (dwarsstroom carbs) en op de Cobra een set valstroom carbs. Gaaf spul. De van mijn Kever GTI afkomstige 45’er DCOE’s zitten nu op een BMW 2000 CS.

    De Morris heeft een SU. Maar ook daar heb je weer een paar soorten. Die zie ik graag uitgelegd. Vandaar mijn stem voor de SU.

    Die Mini toont overigens een interessante oplossing voor de koeling: Volgens mij zitten er in de koppakking geen gaten meer voor de koelvloeistof, maar wordt die via de blauwe slangen van blok naar kop geleid. Klopt dat Kevin?

  • 28 januari 2010 om 18:41
    Permalink

    Mikuni over here!
    Zou eigenlijk een setje van 4 36 millimeters van een oude Jap moeten trekken en ongefilterd op de 1.3 schroeven.

    Lekkers:

    Yum, yum!

  • 28 januari 2010 om 18:15
    Permalink

    @Kevski Style: Dat kan ik uit mijn hoofd niet zeggen en hier ook even niet vragen. Morgen ben ik weer bij mijn ouders, ik zal het mijn vader vragen of even zelf in de garage kijken en het proberen uit te zoeken. Ik dacht er wel gelijk aan bij het lezen van dit artikel.
    Even googelen zorgt dat ik twee keer de Solex 32 PBIC tegenkom. Geen idee of dat de standaard is oid, misschien zegt het jou wat.

  • 28 januari 2010 om 17:51
    Permalink

    @ Citrofiel:

    Das je geraaie :mrgreen: BTW, wat voor carb zit er in een le traction? Ik dacht een van boven aangezogen Solex, of vergis ik me?

  • 28 januari 2010 om 17:39
    Permalink

    In dat geval ga ik het komende artikel toch maar eens doorlezen denk ik. 😉

  • 28 januari 2010 om 17:20
    Permalink

    @ Citrofiel:

    Weber/Dellorto heeft behoorlijk wat verschillende carburateurs gemaakt. DCOE/DHLA zijn van de zijkant aangezogen carbs met gelijke gaskleppen. Je hebt ze ook met verschillende grootte gaskleppen. Dan heb je nog single barrel, dubbel barrel en in geval van Rochester of Holley zelfs 4 barrel. Verder heb je nog verschil in van boven aangezogen en van de zijkant aangezogen. Kortom: Heel erg veel verschil….

  • 28 januari 2010 om 15:44
    Permalink

    Euh, zijn er verschillen dan? 😆

    Wat ben ik toch een techniek-nitwit. 😉

  • 28 januari 2010 om 14:14
    Permalink

    @ de sjonnies:

    Dat had ik toch niet verwacht van je eigenlijk…. Weet je toevallig ook een Ttypenaam voor de Weber (overigens zijn Dellorto carb’s nagenoeg hetzelfde, maar gaat mij voorkeur uit naar de Dellorto)? Anders wordt het namelijk de Weber DCOE/Dellorto DHLA,waarmee nog steeds veel geraced wordt in allerlei klassen….

  • 28 januari 2010 om 13:57
    Permalink

    De doos van pandora, de carburatuer, een onderdeel dat voor mij vele gehiemen bevat, tewijl íe gewoon stom lucht en brandstof moet mengen………

Reacties zijn gesloten.