Deze March komt niet helemaal in aanmerking voor onze wekelijkse Werkelijk Waanzinnige Webvondst, die altijd maandags verschijnt. Toch willen we hem hier even onder de aandacht brengen.

Geschiedenis van deze auto:
721G / 4 werd gebouwd in het begin van 1972 en ingezet op de volgende evenementen:

• Britse GP, Brands Hatch – 15 juli 1972, Niki Lauda, 9e algemeen
• Duitse GP, Nürburgring – 30 juli 1972, Niki Lauda, niet gefinished
• Oostenrijkse GP, Österreichring – 13 augustus 1972, Niki Lauda, 10e algemeen
• Italiaanse GP, Monza – 10 september 1972, Niki Lauda, 13de algemeen
• Canadese GP, Mosport Park – 24 september 1972, Niki Lauda, gediskwalificeerd
• US GP, Watkins Glen – 8 oktober 1972, Niki Lauda, niet ingedeeld

Voor het seizoen 1973 is de auto opgewaardeerd naar 731 specificatie en werd tijdens de volgende evenementen ingezet:

• Argentijnse GP, Buenos Aires – 28 januari 1973, Jean-Pierre Jarier, niet gefinished
• Braziliaanse GP, Interlagos – 11 februari 1973, Jean-Pierre Jarier, niet gefinished
• Zuid-Afrikaanse GP, Kyalami – 3 maart 1973, Jean-Pierre Jarier, niet gekwalificeerd
• Spaanse GP, Montjuich Park – 29 april 1973, Henri Pescarolo, 8e algemeen
• Belgische GP, Zolder – 20 mei 1973, Jean-Pierre Jarier, uitgevallen (ongeval)
• GP Monaco, Monte Carlo – 3 juni 1973, Jean-Pierre Jarier, niet gefinished
• Zweedse GP, Anderstorp – 17 juni 1973, Jean-Pierre Jarier, niet gefinished
• Franse GP, Paul Ricard – 1 juli 1973, Jean-Pierre Jarier, niet gefinished

Tot op vandaag is het niet helemaal duidelijk waar de auto na het seizoen van 1973 terecht kwam, maar de auto was niet meer betrokken bij professionele races. Aangenomen wordt dat de auto deel uit maakte van een verzameling in Frankrijk, voordat het door MecAuto voor een klant in België volledig gerestaureerd werd, in 1999. De juiste Cosworth DFV 232 werd gemonteerd, in maart was de auto volledig voorbereid op historische races. Er werd echter zelden mee geraced, en de auto werd al snel in het museum van Spa-Francorchamps in Stavelot tentoongesteld.

Een paar jaar later werd de auto verkocht en na een grote beurt weer ingezet in de klassieke racerij. In 2007 en 2008 werd de auto met succes ingezet in de prestigieuze Masters-serie. In 2009 was de auto nog onderwerp van een artikel in het maartnummer van Motorsport magazine.

De auto is nu te koop, gereed voor de racerij, en voorzien van FIA-papieren en volledige documentatie.

Bron: www.janluehn.com

3 reacties

  1. Dit lijkt me zeker een top 5 auto.

    Filmpje Ronnie: die man kon rijden zeg. En wat een ijskonijn!

    Van horen zeggen: Ronnie was one of those drivers that directly could get 95% out of every car he first stepped into.

    Samen met Vic Elford m’n favoriete alleskunner uit die periode.

  2. Dure grap om daarmee een heel seizoen FIA historic F1 te doen.. Maar wat een geweldig stuk speelgoed natuurlijk! Vraag me alleen af of een goede coureur met deze auto opgewassen is tegen Lotussen of Brabhams?

Comments are closed.