We blijven nog een beetje in de Lotussfeer, we blijven nog een beetje in de eighties. Wat gebeurt er als je een S3 Esprit Turbo van de gesuikerde frisdrank afzet, wat meer proteïnes in z’n dieet introduceert en een opleiding in Italiaanse cultuur en opera geeft? Exact dezelfde auto, alleen haalt hij om één of andere reden telkens wanneer hij een Esprit ziet, een stiletto boven…

S5002683
De Ferrari 328 GTS

Eerst en vooral: GAAP! Alweer een Ferrari! 😉 Toegegeven, ik had niet verwacht zoveel Ferrari’s tegen te komen toen ik met deze reeks begon. Maar als je in Knokke bent, mag je al je verwachtingen over boord gooien. Ik kon vaak genoeg kijken op de achterkant van een Ferrari die toevallig mijn richting uitging (of was het andersom? 😉 ), deze zat daar ook bij. In dezelfde straat als waar de Esprit stond, parkeerde hij ook nog eens, op een relatief mooie plek voor foto’s! 🙂

S5002684

De 328 GTB/S (’85-’89) is een evolutie op het 308 GTB/S (’77-’85) model, de op de Paris Motor Show geïntroduceerde vervanger voor de Dino 246 en dus het nieuwste model in de low-end range van het merk. Notabel feitje over de originele Magnum P.I.-mobiel: de eerste 712 units hadden een fiberglass body met dry sump systeem terwijl vreemd genoeg de latere units een stalen body (weegt slechts 12 kg meer) hebben met wet sump systeem.
Maar zoals elke autokenner weet, is de 328 een andere auto dan de 308, dat lees je al in de typeaanduiding. En die komt z’n belofte na: achter die koelsleuven ligt een 3.2 V8 hart, uiteraard een uitgeboorde versie van de motor uit de 308. Ook stylingsgewijs hebben ze veel gemeen, de enige verschillen zitten op de snuit, waar de luchtinlaten wat verschoven zijn van boven de koplampen naar tussen de koplampen. Ook zijn de bumpers volledig meegespoten, dus inclusief de anders zwarte plastieken streep boven de grille.

Ferrari_328GTB

Prestaties zijn verbazend genoeg net wat onder de S3 Esprit, met 0-100 in 5.9 seconden (voor de GTS dus) tegenover de Esprit’s 5.4 seconden. Voluit is de Ferrari dan weer de snelste met 262 km/u waar de Esprit 245 km/u raakte. Dan is aan u de vraag, welke is beter en waarom? De Lotus Esprit S3 Turbo of de klassieke Ferrari 328GTS? Mijn hart gaat alvast uit naar de Esprit, als die mijn 1.85 meter toelaat in de cabine. Hoe cool deze Ferrari ook mag zijn, mijns inziens rijden er al voldoende rond en alhoewel men het destijds één van de mooiste auto’s op de weg vond, als je in je garage wandelt naar een S3 Esprit, blijft het design en dus het gevoel fris waar de Ferrari zijn leeftijd wat toont – plus daar is het gewoonlijke lege-batterij argument weer! De Esprit heeft al bij al de kleinste motor en dus het laagste verbruik. Ik hoor graag wat u denkt! 😛

S5002685

S5002686

S5002687

S5002688

S5002690

S5002691

S5002689

3 reacties


  1. Dus op die foto tezamen de esprit staat een 308?

    Wat mij betreft sla je de nagel perfect op de kop door te stellen dat het design van de esprit fris(ser) is tov de ferrari.

Comments are closed.