1976. Het Eurovisiesongfestival werd gehouden in Den Haag, concordes zoefden je om de oren, Apple Computer Company werd opgericht. En toen kwam dit uit…
De Ferrari 512 BB
De 512 Berlinetta Boxer heeft een typische functionele naam. Berlinetta: erg sportieve coupé, Boxer: boxermotor, 512: 5 liter 12 cilinder.
Maar het is waar deze 12 cilinder boxer zich bevindt, dat deze auto zo bijzonder maakt. Het is namelijk een middenmotor Ferrari! Een concept waar Enzo Ferrari van dacht dat de kopers er nooit mee overweg gingen kunnen. Maar toen in de jaren ’50 Ferrari het begon te verliezen van haar met middenmotor uitgeruste rivalen, veranderde zijn houding; Dino’s zijn daar het bewijs van. Maar het duurde nog tot 1971 voor de eerste Ferrari met middenmotor uitkwam: de voorganger van de 512 BB, de 365 GT4 BB.
Het design is naar goede gewoonte verzorgd door Pininfarina, en eerlijk: bij het zien van die brede wielkasten, die lage daklijnen en spitse neus, wie denkt er niet aan de 512 BB LM?
De cijfertjes zijn het wel waard te vermelden, het zijn echte supercar prestaties: 0-100 in 5.4 seconden, 288 km/u is waar de naald stopt. Deze 512 BB is gespot in Sint-Kruis, in de Bisschopsdreef. Een prachtig en recht stukje vers asfalt… 😉
… maar de complete unit ligt wel laag tussen de achterwielen. Het is per slot van rekening een boxermotor. En nog van lichtmetaal ook…
Het blok ligt boven de versnellingsbak . . .
@ de sjonnies
Aha! Dan zijn er erg veel Amerikaanse (en die andere landen met vergelijkbare wetgeving) verkocht…
Of het zwaartepunt werkelijk hoog is durf ik niet te bevestigen noch te ontkennen. Feit is wel dat hij ‘hoog op de poten’ lijkt te staan.
Iets dat bij de Koenig versie verholpen is door hem flink te verlagen.
Dat doet het uiterlijk van de auto zeker goed!
Beetje hoog zwaartepunt. Een zalige Ferrari. Uit de tijd dat het F-geluid nog geen trademark was. Wat klonken die Weber-gevoedde beestjes lekker. Een 308 GT4 voor mij trouwens.
@ christophe – die transparante covers zijn voor de richtingaanwijzers en de stadslichten.
In de VS moeten beide oranje zijn, vandaar de verschillende covers
De koplampen zitten daarboven, die klappen omhoog (als het goed is tenminste):-P
@ klassiekerrally; Ik heb weer wat gevonden! Heel vreemd, misschien kun je er ook niets aan doen, misschien ligt het aan de pc waar ik nu achter zit (niet mijn eigen. Toen ik net een langere reactie typte, waarvan de tekst niet meer in het typvenster paste en dus een scrollstukje ontstond, bleef het beeld niet onderaan. Ik typte dus verder, maar het typvenster scrollde automatisch omhoog naarmate ik typte. Hij bleef niet onderaan. Maar nu probeer ik het bewust uit te lokken, en nu lukt het niet. Misschien is het vals alarm. Ik zal het wel zeggen als ik het vaker heb.
Ja, zwart staat inderdaad wel…
Very nice! Een video zou erug cool zijn! (Phil Collins anyone? )
En weet iemand overigens wat dat is met die transparante koplampen? Bij deze zijn ze transparant (mooier volgens mij) maar bij de meeste zijn ze oranje…
Hier staat (een slechte foto van de) Koenig 512 BB:
http://log.autogespot.com/09-2008/tuning/25.jpg
Ik heb geen idee wat een Koenig is, maar zwart vind ik wel bij de naam passen.
Nope… Zwart (de Koenig) en rood (de standaard BB).
Hehe! Laat ik je een geheimpje vertellen: het is een spot uit de oude doos! 😛 Van de week geen tijd gehad een klassieker te gaan zoeken, dus… 😉 En op het moment zelf dacht ik er niet aan mijn vader wachtte op mij (was speciaal gestopt opdat ik foto’s kon maken).
@ Klassiekerrally
Erg cool! Maar ze zijn toch niet allebei rood hé? 😛
Ah, zo dicht in de buurt? Heb je er niet bij staan posten tot de eigenaar kwam, zodat je een stukje mee kon rijden?
@ de sjonnies; 7 tot 8 jaar oud, en dan dat geld. Ongelofelijk. Wat een afschrijving. Dat gaat met moderne Ferrari’s geloof ik een stuk minder hard.
Da Boxer….1983/84 Algemeen Dagblad advertentie op zaterdag : te koop Ferrari BB 512, bouwjaar 1976 voor………twintigduizend gulden; ik kan me die advertentie nog zo goed herinneren want mijn broer en ik hebben serieus geprobeerd onze vader over te halen dat ding te kopen, we wisten toen al dat’ie op een dag geld waard zou worden.
Maar Vaders luisteren zelden naar zonen en geld, dat had’ie wel !
Ja, pracht auto! Ik hoop nog een verslag toe te kunnen voegen met video van een 512 BB Koenig vs. een ‘gewone’ 512 BB.