Vandaag -25 juni 2009- precies 70 jaar geleden verongelukte Richard John Beattie “Dick” Seaman tijdens de Grand Prix van Spa in zijn Mercedes Silberpfeil (W125). Hij werd beschouwd als een van de beste na-oorlogse Grand Prix coureurs uit Groot Brittannië. Hij reed van 1937 tot 1939 voor het Mercedes Benz team, waarbij hij in 1938 de Duitse Grand Prix op zijn naam wist te schrijven. Naar verluid hield Adolf Hitler daarna op races te bezoeken.

Richard Seaman
Richard Seaman

Seaman was zoon van een rijke familie die in zijn jeugd een gezonde dosis interesse in de motorsport ontwikkelde. Na zijn studie besloot hij in 1934 coureur te worden en bracht zijn MG naar het Europese vaste land om race-ervaring op te doen. Hij won de Voiturette race van het Zwitserse Grand Prix evenement in Bremgarten bij de eerste poging. Andere kleine races wist hij met een ERA te winnen, waarna Mercedes teamchef Alfred Neubauer hem uitnodigde om proef te rijden op de Nürburgring. Beide Silver Arrow teams pleegden tenminste één buitenlandse coureur in het team te hebben, indien voorhanden.

Tegen de zin van zijn moeder -die niet wilde dat hij voor een ‘Nazi’ team ging rijden- tekende Seaman in 1937 het contract met Mercedes Benz. In december 1938 trouwde hij -alweer tegen de zin van zijn moeder- met Erica Popp, de dochter van de directeur van BMW.

Richard Seamans gecrashte Mercedes Benz W125
Richard Seamans gecrashte Mercedes Benz W125

Tijdens de Grand Prix op het Belgische Spa in 1939 verongelukte Seaman tijdens natte omstandigheden in ronde 22. Vermoed wordt dat hij een lijn reed waar normaal alleen onder droge omstandigheden gereden werd. Op zijn sterfbed deelde hij Neubauer het volgende mee: “I was going too fast for the conditions – it was entirely my own fault. I am sorry”.

Enkele uren daarna stierf hij, slechts 26 jaar oud. Hij was Mercedes’ enige sterfgeval tot dan toe.

Na Seamans’ dood werden Mercedes Benz dealers opgeroepen zijn foto in de etalages te tonen. Richard Seaman werd begraven op de Putney Vale begraafplaats in Londen, waar zijn graf tot op de dag van vandaag door Mercedes Benz wordt onderhouden.

Bron: Wikipedia
Foto’s via: Motor Klassik

2 reacties

  1. @ Christophe; Inderdaad… Als alle merken dat zouden doen voor alle mensen die zijn verongelukt in een auto van dat merk hebben sommige fabrikanten opeens wel heel veel te doen… 😈

  2. Goh, dat van het verzorgen van het graf had ik niet verwacht van een autofabrikant…

Comments are closed.