Als u net als ik 5 minuten lang de afbeelding hierboven hebt bewonderd, dan is dit artikel/fototopic er eentje voor u! Deze auto stond namelijk op een tentoonstelling in het World Design Capital in Torino (Italië uiteraard 😉  ).
De show over Italiaans concept design is helaas al voorbij (ik ben best laat: de show dateert van december 2008), maar we kunnen nog steeds genieten van de foto’s van de 50 conceptcars door oa Pininfarina, Ghia, Fioravanti, Alfa Romeo, Italdesign en Bertone.

Bij het binnengaan werd men verwelkomd door een Fiat 525 SS, een van Italië’s eerste gestylede auto’s.

1930 Fiat 525 SS
1930 Fiat 525 SS

Fiat was sterk vertegenwoordigd door onderstaande modellen, de meest bolle en ingewikkelde designs van de verzameling.

1952 Fiat 8V Vignale Demon Rouge
1952 Fiat 8V Vignale Demon Rouge
1959 Abarth Record Car
1959 Abarth Record Car
1954 Fiat 8V Vetroressina
1954 Fiat 8V Vetroressina
1954 Fiat Turbina Prototyp
1954 Fiat Turbina Prototyp

Tot zover de voluptueuze vormen, we gaan enkele decennia vooruit en dan wordt het allemaal wat strakker, ook werden de wetten wat scherper. Ten nadele van autodesign hoor ik je denken? Kijk hier maar eens… 😉

1963 Chevrolet Corvair Testudo
1963 Chevrolet Corvair Testudo
Alfa Romeo Montreal Concept
Alfa Romeo Montreal Concept
1955 Ghia Gilda Streamline X Coupé
1955 Ghia Gilda Streamline X Coupé

Dan het echt hoekige tijdperk, ingeluid door een zeer controversiële Ferrari door Pininfarina, de Modulo.

1970 Ferrari 512 S Modulo Pininfarina Concept
1970 Ferrari 512 S Modulo Pininfarina Concept
1968 Bizzarrini Manta
1968 Bizzarrini Manta
1970 Lancia Stratos Zero
1970 Lancia Stratos Zero
1967 Lamborghini Marzal
1967 Lamborghini Marzal
1972 Maserati Boomerang Concept
1972 Maserati Boomerang Concept

Voor de moderne supercar- concepts toon ik je de weg naar de gallery op Supercars.net. Die hebben een modern design, past niet echt op een klassiekersite. 🙂  Ook vind ik ze te mannelijk, een goed design moet voor mij vrouwelijke deinende vormen hebben. De moderne, mannelijke agressieve vormen, ik weet niet wat ik ervan moet denken…

14 reacties

  1. Author

    @ Citrofiel
    Hmm ja, met die nieuwe C5 had ik geen rekening genomen: geen echte Citroën elegantie… De C4 vind ik juist wel erg Citroënnerig, zeer gelikte achterkant en de voorkant is ook erg cool. 🙂 Kleurrijk ook, zelfs in een grijze kleur. De C3 Pluriel is idd erg vrouwelijk en heel erg plezierig, echt een Citroën. De C3 ook, maar wel zoals je zegt vrij unisex. Een beetje saai om eerlijk te zijn. De C6? Een pracht van een auto en een eerder vrouwelijk design(maar het scheelt niet veel). De voorgangers… Goh, die zitten niet zo vers in mijn geheugen hoor! 😛

  2. @ Christophe; Nu ja, dat zal toch niet altijd waar zijn. De nieuwe C5 vind ik wel degelijk een wat agressieve uitstraling hebben, de C4 (Picasso) lijkt ook zo’n soort doel te hebben. De C3 Pluriel dan weer is vrij vrouwelijk, maar de gewone C3 (niet de recent onthulde) is wel vrij unisex. De C6 en voorgangers ook. Of denk jij er anders over?

  3. Author

    @ Citrofiel
    Ik was idd in het algemeen bezig: er zijn idd prachtige concepts zoals die die je daarnet opnoemde, maar de meeste zijn veels te agressief. En die komen er dan nog eens door ook! 😮 Zoals de Aston Martin One-77: die is een beetje te agressief voor mijn smaak. Daarom houd ik ook een beetje van Citroën: de designs zijn niet mannelijk/vrouwelijk, ze zijn niet agressief of saai, ze zijn gewoon mooi. 🙂

  4. Wat een prachtige designs. Ik zou daar wel een dag door kunnen brengen, starend naar de auto’s, ze detail voor detail in me opnemend…

    Over de vrouwelijke vormen: Je wilt toch niet beweren dat de vierkante ontwerpen onderaan vrouwelijk gevormd zijn? En bij de moderne concept cars zitten ook nog wel rondere vormen, denk aan de Maserati Birdcage of Citroën Osée. Niet al te agressief. In zijn algemeenheid is het echter wel waar: Tegenwoordig moeten alle auto’s agressief, stoer, ogen. Alsof alle auto’s dezelfde doelgroep aan moeten spreken. De fabrikanten moeten eens wakker worden en iets compleet anders doen. (*kuch* C-Cactus 😛 )

  5. Ze moeten eigenlijk allebei in de droomgarage staan. Al is het maar omdat beide auto’s een legendarische motor hebben.
    Wanneer prijs geen rol zou spelen, wint de Miura het. In het echte leven echter is de Montreal helemaal niet zo’n gekke tweede keus.

  6. Author

    @ Klassiekerrally
    Je kent mij hé, ik kijk niet naar prijzen en het is zeker geen factor om te oordelen over de auto die ik wil! 😉 In realiteit mss wel, maar puur op dreamcar-factor niet.
    Hoewel de prijsverschillen idd groot zijn… En Montreals zijn ook best duur vind ik. Voor dat geld heb je al auto’s die enorm lekker rijden.

  7. Misschien maakt het prijsverschil je keuze iets makkelijker:
    Een goede Miura kost hetzelfde als een prachtig huis, een goede Montreal kost ongeveer hetzelfde als een mooie garagebox (ok, met warm en koud stromend water) 😉

  8. Author

    De pers speculeerde erover na de eerste tentoonstelling (27 april 1967, World Expo te Montreal), maar Alfa Romeo heeft het nooit gewild. Toen het publiek de tweede keer een Montreal te zien kreeg, was al duidelijk dat de motor voorin zat.

    @ Klassiekerrally
    Ik vind de Montreal eigenlijk een geduchte concurrent voor de Miura… Een V8 uit een racemonster tegen de enige dwarsgeplaatste V12 en twee typische designs die toch verschillen qua details… Moeilijk! Ik weet het echt niet.

  9. Stuk voor stuk pareltjes. De Montreal was trouwens ook getekend om de motor op dezelfde plaats als de Miura te hebben. Wat er uiteindelijk niet van gekomen is, maar de luchtinlaten hebben ze er gewoon opgelaten.

  10. De Montreal is the poor mans’ Miura. Hoewel ‘poor’… Een Montreal kan nogal duur worden in onderhoud. Maar wat een auto!
    En die jonge knaap is natuurlijk Marcello Gandini… 8)

  11. Author

    @ de sjonnies
    Precies!

    @ Klassiekerrally
    En kijk ook eens naar de Miura en de Montreal (concept). Zien die er niet gelijkaardig uit? De designer is namelijk dezelfde (toentertijd) jonge knaap, hij moest in enkele maanden de Montreal getekend hebben en daarom denk ik dat hij nogal wat grove lijnen van de Miura meegekregen heeft. Uiteraard verre van slecht. 🙂

  12. De Modulo en Marzal… Ik heb er mee gespeeld! Allebei van Matchbox als ik me niet vergis. Ik kan er ook inderdaad erg lang naar kijken.
    En wat een verschil met tegenwoordig wanneer je naar de Montreal en Marzal kijkt. Zoek de verschillen met de productie Montreal en zie hoeveel de Espada op de Marzal lijkt!

  13. stijl en elegantie, dat zit zo diep in de Italiaanse genen……

Comments are closed.