Ditmaal een auto die mij niet zo goed ligt, de uitstraling is gewoon niet wat ik verwacht van een auto. Maar ik weet dat er veel liefhebbers zijn van deze wagen, en een model in goede staat als deze kon ik niet over het hoofd zien. Het moest er eens van komen: deze week in de gespot serie:…

S5002160

De Mercedes-Benz SL380 R107

Voor veel Benzofielen een droomauto, niet alleen deze specifieke SL maar elke SL in de meer dan 50 jaar lopende serie. Het begon allemaal met de legendarische 300SL, een auto waarvan ik de geschiedenis niet meer moet neerpennen, iedere autoliefhebber kent de auto en weet hoe die op de wereld kwam. Vooral de Gullwing deuren waren een onvergetelijk detail, dit was de oplossing voor het sterke driehoekenchassis (vergelijkbaar met de Ariel Atom) die de instap bemoeilijkte. Maar ik ga me niet verliezen in de interessante geschiedenis van de 300SL, tijden veranderden en de Gullwing, Roadster en 190SL werden opgevolgd door… Ja, hoe moet je eigenlijk de 300SL opvolgen? Het ding moet stijl hebben, maar niet te extravagant. Sportief, maar met een zacht kantje. En een beetje gebruiksvriendelijker mag ook wel. 😉

Enter the W113, op een minder sportief chassis maar de onafhankelijke wielophanging rondom gaf de SL die sportiviteit terug. Het design wordt door velen beschreven als stijlvol en gedistingeerd, de lijnen zijn rechter maar nog best oogstrelend. Voor de krachtbronnen volgden ze de uitspraak ‘never change a winning team’, er was keuze uit 3 zes-in-lijn motoren: een 2.3, een 2.5 en een 2.8. Na 8 jaar in productie was het weer tijd voor een nieuwe serie, wat leerden ze uit de W113? De vraag naar de 2.8 was het grootst dus meer en grotere motoren!

S5002165

En toen kwam er dus deze, de R107. Op het chassis van een W114 (sedan) en gepaard met de sterke motoren uit de S-Klasse, de combinatie bleef een verbluffende 18 jaar in productie, van 1971 tot 1989. Er was keuze uit zescilinders en voor de eerste keer ook V8’en (line-up). Maar die waren uiteraard te sterk voor Ralph Nader Amerika, dus kwamen er gedowntunede modellen naar het continent. Dit zeg ik omdat de gespotte SL een geïmporteerd model is, te herkennen aan de reflectoren en de koplampen. Dus de 219 pk en 299 Nm die uit de 3.8 liter grote V8 kwamen, werden een zachte 155 pk en 266 Nm, daarmee was de 380 SL de traagste Amerikaanse SL, treurig als je weet dat in Europa de 380SL haast een 420/450 SL kon bijhouden! Voor de liefhebbers heb ik nog een fijn filmpje om op de zaterdagmiddag te bekijken: Wheeler Dealers: Mercedes-Benz SL280. 🙂

S5002166

De foto’s zijn gemaakt in – waar anders – Knokke, waar de eigenaar de krant las in de voortuin van zijn villa terwijl de SL buiten stond te pronken. Op een persoonlijke noot: foto’s nemen was niet makkelijk, het is niet moeders mooiste in mijn ogen. De stijl en klasse zie ik wel in maar persoonlijk vind ik dat een auto geen accessoire moet zijn. Leuk detail is dat de auto op een normale nummerplaat staat, geen oldtimerplaat (die beginnen in België met een ‘O’). Dit wil zeggen dat de eigenaar zijn auto graag en veel gebruikt! 🙂

S5002159

S5002162

S5002163

S5002164

S5002167

S5002161

S5002168

Ik kan niet met zekerheid zeggen of er woensdag een spot komt, ik zal het nogal druk hebben de komende weken, maar ik zal mijn best doen! 😉

5 reacties


  1. Author

    @ Klassiekerrally
    Je kan idd veel creaties laten legaliseren in Amerika, maar ik denk dat dat staatsgebonden is (?)… Trouwens, staat die Peterbilt niet ingeschreven als een vrachtwagen?

  2. Ziet er netjes uit. Aan de koplampen te zien is het een exemplaar dat uit de USA geïmporteerd is.

Comments are closed.