Voor de puristen onder ons: WARNING! DANGER AHEAD! TURN AROUND NOW!

Haha, we zijn helemaal in ons hoekje aanbeland!

Een Hot Rod is eigenlijk niks anders dan een auto uit de jaren 20 en 30, maar dan aangepast. De term ging voor het eerst rond in de jaren 30. Er werd namelijk geraced met auto’s in de woestijn om vooral maar zo hard mogelijk te gaan. Dat is dan ook waar Hot Rods om bekend staan. Later is daar de sport Dragracing uit voorgekomen, maar ook de landsnelheidsrecords komen er vandaan.
Hot Rod op zichzelf kan verschillende betekennissen hebben. O.a. Hot Roadster wordt gezien als een mogelijkheid, omdat veel roadsters werden gebruikt voor dit soort auto’s. Ze waren immers lichter dan auto’s met hardtop, en bovendien waren er veel meer van beschikbaar. Voor een auto met een dak betaalde je vroeger namelijk nog gewoon meer! Er wordt ook gezegd dat de Hot Rod in Californie is ontstaan, maar dat is alles behalve een feit. Maar toen het een landelijk verspreid fenomeen werd, zag je wel steeds meer hardtops rondrijden. Dat kan ook niet anders, want niet overal is het even mooi weer.

 hotrod_essen47
Hot Rod kan ook een afgeleide zijn van de motorblokken die gebruikt werden. Vaak waren deze flink opgevoerd. Rod betekend in dit geval Connecting Rod, oftewel drijfstang voor ons Nederlanders en Belgen. Deze moesten vaak sterker zijn om al het geweld aan te kunnen.

 

 

Nog een andere mogelijkheid is dat de naam afkomt van hete staaf, wat Hot Rod letterlijk betekent. Hiermee werd de uitlaat bedoeld. Wanneer je een auto opvoert, zal altijd de uitlaatgastemperatuur steigen.Iets wat dan ook voelbaar zal zijn aan de uitlaatdemper. Zeker ook omdat veel Hot Rods van vroeger met een megafoon reden vanaf het spruitstuk, waardoor er vaak genoeg zelfs vlammen te zien waren.

 

hotrod_essen50

 Na de 2de wereldoorlog won de Hot Rod stroming aan populariteit. Dit kwam omdat veel soldaten in de 2de wereldoorlog technische kennis opgedaan hadden in het leger. En ja, dan kom je terug vanuit een oorlogsgebied en vind je het burgerleven al snel saai. Dus wat ga dan doen: Spanning opzoeken natuurlijk! Veel soldaten deden dat door te gaan racen met auto’s. Een aangezien het geld voor nieuwe auto’s er niet was, en de auto’s uit de jaren 20 en 30 relatief goedkoop waren werden vooral die auto’s gebruikt. Het gevolg was dat autosport in de verenigde staten ineens explosief steeg. Veel oude vliegvelden werden omgebouwd tot dragstrip, om zo in de grote vraag naar racemogelijkheden te kunnen voorzien.

Een Hot Rod is zoals al eerder gezegd een auto uit de jaren 20 en 30. meestal ontdaan van spatborden, motorkap en al het andere wat overbodig is, zoals een interieur. Over aerodynamica werd nog niet nagedacht, maar wel over het gewicht. Alles wat eraf kon werd eraf gehaald. zo werd de auto alleen maar lichter en sneller. Achterop werden bredere banden gemonteerd, om zo meer grip te hebben bij het optrekken. Over de remmen en het onderstel maakte eigenlijk niemand zich druk in die tijd. Er was dan ook niet veel beters te krijgen, dus dat maakte het ook makkelijk. De enige veelgeziene aanpassing was een lagere voorkant, om zo de auto bestuurbaar te houden bij het optrekken. Verder ging eigenlijk alle aandacht uit naar het motorblok, omdat je daarmee harder kon. Dat was uiteindelijk waar het allemaal om draaide. Om het af te maken zijn veel Hot Rods voorzien van opvallende kleuren en vlammen. Ze moesten immers niet alleen snel zijn, maar er ook zo uitzien. In de jaren voor de oorlog waren het vooral sleepers, die normale kleuren van de fabrikant hadden.

  

hotrod_essen9

Rat Rods is eigenlijk een scheldwoord volgens velen. Het is een naam voor een hotrod die nog niet af is. Wanneer een auto zonder verf, of alleen grondverf rondrijdt, noemen vele het een Rat Rod. Persoonlijk vind ik dit nog mooier dan verf. Zonder verf zijn ze veel puurder dan dat ze met verf zijn. Het “what you see is what you get” effect. Eigenlijk begint elke Rod als een Rat Rod, om vervolgens als Hot Rod te eindigen. Dat kon ook niet anders, want in tegenstelling tot nu waren er geen fabrikanten die standaard onderdelen maakte. Alles moest met de hand gemaakt worden, worden aangepast, of met onderdelen van auto’s worden gedaan. Hierdoor waren het vooral monteurs die echt goede resultaten boekten, omdat een goed idee met een snelle tijd beloond werd.

  hotrod_essen61Door de grote interesse naar Hot Rods is ook de   industrie op gang gekomen. tegenwoordig is het zelfs zo dat voor elke auto wel wat te krijgen is om je auto sneller of persoonlijker mee te maken. Toch zie ik dat laatste eigenlijk ook wel weer als een negatieve ontwikkeling, omdat daarmee de creativiteit van de individu beperkt wordt. Ondanks dat is het wel voor een veel groter publiek bereikbaar geworden….

Tekst en fotografie: matthijsblom en Kevski Style

23 reacties



  1. Author

    @ Kevski:

    als ik naar de auto kijk merk ik niks van de smiles per Gallon 😉 Dus ik blijf er gewoon vrolijk van worden :mrgreen:

  2. Mij gaat dat dan persoonlijk weer te ver, want zoals bij Piss’d of Pete al gezegd werd meet je het niet in miles maar in smiles per gallonj. Met de huidige brandstrofprijzen wordt je daar echt niet vrolij van. Bovendien, het motorkarakter vind ik niks van een vrachtwagen. Heb mijn rijbewijs ervoor namelijk….

  3. Author

    @ wim:

    had ik ook net gezien op Youtube….. ziet er ook erg goed uit

  4. @Klassiekerrally .. yep ..
    de tegenhanger van de Amerikaanse chopper cultuur uit Japan ..
    kwibussen die geen woord engels spreken maar de pan-head historie kunnen dromen ..
    een jaar of 15 geleden 3 van die gasten ontmoet bij een (extreem wild)feest ..
    nix drinken .. alleen maar foto,s maken ..
    leuk dat ze nu een hoog gewaardeerde cult-status genieten ..

    o,ja .. en het dis-romantiseren van rat-rods was hier niet mijn bedoeling ..
    psycho-billy vet-kuiven forever .. HELL YEAH ..

  5. @Kevski ..
    da,s niet uit armoede gedaan ..
    iemand heeft daadwerkelijk de moeite genomen om een bestaande pook af te zagen en er een mes op te lassen ..
    en daarna te bewerken met zuur of loog voor het verweerde effect ..

    handig en een verbetering ?? hell no ..
    leuk om te zien ?? HELL YEAH ..

    kortom een lekkere overdreven vorm van het Japanse “zerochop” principe ..
    die dan weer wel heel puur is (google maar effe) ..

  6. @ Lincoln:

    Het is een stijl die is teruggekomen in de spotlight, maar die er altijd al was. Immers, het is hele begin geweest van Hot Rods. Alleen is daar nu een stijl rondomheen gebouwd. Dat is het enige verschil. Het is voor mij nog altijd waar het Hot Rodden me begonnen is. Auto’s gebouwd in een garage of schuur door de individu. Niet altijd de mooiste, de beste, en zeker niet de duurste. Maar wel altijd het origineelste, omdat er onderdelen opzitten die handgemaakt zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar het mes als schakelpook. het is een echt surivalmes, maar wel zo gemaakt dat hij scherp lijkt maar het niet meer is. Alles is netjes afgerond. daarbij maakt het bij dit soort auto’s in feite toch niet uit hoe de body eraan toe is vanwege het ladderchassis. Buiten dat vind ik het doorleefde, bijna industriele wel bij de auto’s passen. je moet ook niet vergeten dat veel van de auto’s toch gewoon uit de jaren 20 en 30 komen, al zijn de meeste onderdelen dat misschien niet.Tussen de 80 en 90 jaar oud dus….

  7. @Klassiekerrally .. welnee man .. en zeker voor jou niet ..
    want als er iemand wel met een primitieve no-bull underdog statement rondrijdt ??

  8. Hou op lincoln, straks moet ik nog toegeven dat die rad-rod die ik mooi vind in feite ook gewoon kitsch is…

  9. wel een bijzonder fenomeen ..
    een jaar of 7 geleden is ratrodden een beetje begonnen ..
    precies op het moment dat motoren niet groter meer konden ..
    banden niet dikker meer konden ..
    velgen niet chromer meer konden ..
    flame-paintjobs niet meer van echte vlammen te onderscheiden waren ..

    neemt men een light-truck ladderchassis om daarop/overheen de minst comfortabele koest te bouwen denkbaar ..
    zonder vering .. old-school tires met spokes ..
    en vooral geen bekleding ..
    perongeluk/expres nog “oude” grafics op het plaatwerk ..
    en aan ouwe motoren geen gebrek daar ..
    zodat ze eruit zien of ze net uit het moeras zijn getrokken na 40 jaar tijd ..

  10. @Kevski ..
    en wederom de suggestie van het eindresultaat dat een spelletje met je speelt ..
    ratrodders die alles wat glimt met schuurpapier en schoensmeer te lijf gaan ..
    en hotrodders die alles wat dof is oppoetsen ..
    rat-rods are cool en flames are out ..

    gewoon een modetrent .. (wat inmiddels ook wel weer tijd werd) ..

  11. @ Lincoln:

    Smet vind ik het zeker niet, al vind ik het scavengen op de sloop voor dingen die je kunt gebruiken nog steeds het mooiste bij dit soort auto’s. Maar goed, auto’s van Chip Foose zoals de Boydster zijn weer super modern en ook zeker mooi. Alleen totaal anders….

    @ Klassiekerrally:

    De melkbus vind ik persoonlijk niet mooi, maar wel een goed idee op zich. Het survivalmes als versnellingspook vind ik daarentegen juist weer super. Het hoort ook bij het wereldje, waarmee je het moet doen met je eigen creativiteit en de dingen die je hebt. Zo heb ik nog wel een ander idee voor een versnellingspook ….

  12. Author

    @ klassiekerrally. Die met de melkbus is idd een beetje te. maar inderdaad rode spaakvelgden icm de rest van de auto is eigenlijk wel vet, misschien wel een beetje porno

  13. Met zo’n pure, old skool hot rod op roodgelakte spaakvelgen durf ik zeker thuis te komen. Dat vind ik geweldig!
    Wat ik niet mooi vind -want KITSCH!- is zo’n exemplaar met een melkbus als luchtfilterhuis en een Rambo-mes als versnellingspook. Da’s dikke nep en het slaat nergens op.

  14. tja .. die 32er en 34er Ford grilletjes staan inmiddels synoniem voor “hot-rod” ..
    het is al een lange tijd een cult-verhaal ..
    en heeft nix meer met retro te maken aangezien er in de hot-rod scene net zoveel mode-trents te bemerken zijn als in de reguliere auto-industrie ..
    werkelijk elk onderdeel van een Ford of Willy uit die periode komen nog hagelnieuw de fabriek uitrollen ..

    is dat dan geen smet op the real thing ?? hell no ..
    zijn auto,s dan fun en moeten we daar maar niet spastisch mee omgaan ?? HELL YEAH ..

  15. Author

    @klassiekerrally:

    Met de Rolls durfde je niet thuis te komen… hiermee wel?? 😆

  16. Author

    Je bent me net voor!! 😈

    Dit zijn zeker Dikke pikke auto’s.

    De Bentley en de Rolls zagen er leuk uit, maar dit is voor mij het echte speelgoed.

Comments are closed.