DSC_0003

Van vrijdag 17 januari t/m zondag 19 januari konden autoliefhebbers uit voornamelijk Nederland, Duitsland en België zich in de hallen van het MECC in Maastricht vergapen aan klassiekers uit vrijwel alle decennia. De 20e editie in 2013 was mooier dan die van 2012 en trok ook nog eens 14% meer bezoekers. De verwachtingen voor ICTM in 2014 waren dus hooggespannen.

Wéér lukte het de organisatie en standhouders de kwaliteit naar een hoger plan te tillen, hetgeen beloond werd met alweer hogere bezoekersaantallen. Betaalden vorig jaar 21928 bezoekers voor toegang tot het Nederlandse klassieker MECCa, dit jaar waren dat er op zondagmiddag om 16:00 uur al meer dan 27000! De teller zou uiteindelijk rokend tot stilstand komen bij een imposante 27974 bezoekers.
En de bezoekers werden niet teleurgesteld. Ze werden getrakteerd op een prachtige mix van auto’s uit alle tijdvakken. De meeste daarvan verkeerden in absolute topstaat en enkele in verregaande staat van ontbinding. Schuurvondsten zijn tegenwoordig populair…

De verhouding van de leeftijden van de auto’s leek ook onder de bezoekers aanwezig. Veertig-plus leek de overhand te hebben, maar ook de jeugd lijkt warm te kunnen lopen voor klassiekers, of -nog vaker- youngtimers. En zijn we als klassiekerliefhebber niet allemaal begonnen met auto’s die we herkennen uit onze jeugd, om vervolgens onze horizon te verbreden? Ik wel…

DSC_0017

Was het zaterdag een uitdaging om een auto te fotograferen zonder dat er iemand voor je lens liep, veranderde dat ineens toen Coys de veiling opende. Onder grote belangstelling ging de ene na de andere klassieker onder de hamer. Het topstuk, een schitterende Lola T70 Mk2 Spyder uit 1966, werd verkocht voor € 425000,-. Maar niet alleen het veilinghuis deed goede zaken. Op veel, heel veel, auto’s stond ‘SOLD’ of ‘HELAAS VERKOCHT’ en op een enkeling ‘GERESERVEERD’. Crisis of niet, voor kwaliteit is blijkbaar altijd een koper te vinden.

Mij rest na het bezoek aan de volgens Veilinghuis Coys ‘kwalitatief beste beurs van Europa’ slechts 1 vraag: Waarom zou je -afgezien van nóg meer onderdelen- en clubstands en een ultieme overkill aan 911-jes- de Techno Classica nog bezoeken?

De komende dagen plaatsen we nog veel meer foto’s van de Maserati expositie, de Mustangs en de vooroorlogse automobielen. Blijf kijken!

InterClassics & TopMobiel 2014: Wereldbeurs!
Getagd op: