Sinds kort plaatsen we elke week klassieke rallyauto’s, of klassiekers die heel geschikt zouden zijn voor het rijden van diverse rally’s, in het zonnetje. Dat doen we op alfabetische volgorde. Elke week een volgende letter. Uiteraard begonnen we bij de A. Deze week is de B aan de beurt. Weer een letter die een indrukwekkende lijst op kan leveren. Daarbij willen we overigens niet pretenderen een complete lijst weer te kunnen geven. Ontbreekt er naar jullie mening iets? Laat het ons dan weten. Doen we na -ongeveer- 26 letters gewoon nog een rondje!
Bentley
Niet het soort auto dat als eerste in beeld zal komen wanneer je aan een rallyauto denkt. Hoog, zwaar, nogal lomp… Nee, Ettore Bugatti had wel een punt toen hij de Bentley’s als de snelste vrachtauto’s ter wereld betitelde. Maar de motoren en de hoge kwaliteit van de auto’s maakten ze tot zeer snelle en betrouwbare racers, die bijvoorbeeld tijdens de Mille Miglia in 1930 en 1934 aan de start verschenen. Heb je tegenwoordig een originele Bentley 3.5 litre of Bentley 4.5 litre met supercharger in je bezit, dan is je startbewijs bij die legendarische rally ‘in the pocket’. Na het overmaken van voldoende euro’s natuurlijk…
BMW
De Bayerische Motoren Werke stuurden ook een aantal auto’s naar de Mille Miglia. Vooral veel 328’s, met verschillende carrosseriën, waaronder het bovenstaande exemplaar met Rowan Atkinson achter het stuur. Rowan Atkinson reed uiteraard niet in deze auto tijdens de Mille Miglia in 1940… De foto is een screenshot van een kort filmpje dat ik in 2011 in Siena maakte, toen ik voor CoolClassics.com de karavaan volgde.
Maar de 328 was niet het enige type dat werd ingezet door BMW. Ze zetten ook hun ‘Barockengel’, de 502, in. Dat deden ze in 1956 en 1957. Lijkt me een stuk comfortabeler dan een zeer open 328 Spider…
Wil je met een wat modernere BMW aan een klassiekerrally deelnemen, dan zou je de Targa Florio met een CSL of TI uit 1973 kunnen rijden. Ook hier geldt weer dat de racewagens van weleer de klassieke rallywapens van vandaag zijn.
Borgward
Ook Borgward stuurde auto’s naar de Mille Miglia. In 1955 en 1956 een Isabella TSS en in 1957 een Isabella TS. In totaal zijn er van dat model Isabella tussen 1955 en 1957 dik 81000 gebouwd, dus de kans dat je er een vindt zou theoretisch gezien groot moeten zijn. Dat verkleint de kans op toelating bij de Mille Miglia misschien wel. Maar wie niet waagt…
Bristol
De Bristol Aeroplane Company, later Bristol Cars, bouwde niet altijd auto’s die vooral mooi van lelijkheid waren. In 1949 bouwden ze een auto, die niet helemaal toevallig wel trekjes van de BMW 328 had. De vliegtuigfabriek kocht de licenties om BMW techniek te gebruiken van Frazer Nash, en besloot de op dat moment beste elementen te verenigen: Het chassis van de BMW 326 met de zescilinder motor van de 328. Het resultaat was de prachtige Bristol 400. In 1949 zette Bristol dit model in om de race van Brescia naar Rome en terug te rijden.
Bugatti
In een overzicht van merken die beginnen met de letter ‘B’ mag Bugatti natuurlijk niet ontbreken. Eerlijk gezegd kunnen we weinig tot geen gelijkmatigheidsrally’s bedenken waar een -om het even welke- tot in de jaren ’50 gebouwde Bugatti niet welkom zou zijn. Nou heb ik vrij veel foto’s van Bugatti’s, maar ook vrij weinig specifieke kennis voor wat betreft de verschillen tussen alle modellen. Maar om mijn stelling kracht bij te zetten noem ik de types op waarmee je welkom bent bij de Targa Florio: Type 22 (1922), Type 35 (1925), Type 35T (1926), Type 37 (1926), Type 35C (1927), Type 35A (1927), Type 37A (1927), Type 35B (3 liter en 2,3 liter, 1928) en tot slot de Type 51 (1931). Het laat zich raden dat je ook bij de 1000 Miglia welkom bent met diverse types van het merk uit Molsheim.
Klassieke rallyauto feitjes:
Bentley 3.5 Litre: ca. 120 pk, 3669 cc zescilinder lijnmotor, gewicht ca. 1500 kg, topsnelheid ca. 145 km/u.
Bentley 4 Litre Blower: ca. 240 pk, 4398 cc viercilinder lijnmotor, gewicht ca. 1900 kg, topsnelheid ca. 200 km/u.
BMW 328 Mille Miglia Spider: ca. 135 pk, 1971 cc zescilinder lijnmotor, gewicht ca. 850 kg, topsnelheid ca. 210 km/u.
Borgward Isabella TS: ca. 75 pk, 1493 cc viercilinder lijnmotor, gewicht ca. 1060 kg, topsnelheid ca. 150 km/u.
Bristol 400: ca. 86 pk, 1971 cc zescilinder lijnmotor, gewicht ca. 1190 kg, topsnelheid ca. 158 km/u.
Bugatti Type 35B: ca. 125 pk, 2262 cc achtcilinder lijnmotor, gewicht ca. 750 kg, topsnelheid ca. 190 km/u.
Voor alle auto’s geldt dat ze welkom zijn bij de moderne variant van de wegraces van weleer, of tijdens de historische evenknie van de vroegere rally’s.
Uiteraard kan je het ook ‘rustiger aan doen’ en een rally als de Tulpenrallye of Winter Trial rijden, mits je auto daar oud genoeg voor is.
Volgende week: C
Klassieke rallyauto’s van de merken die beginnen met een C. Dat kon nog wel eens een uitdaging worden, dus toon je kennis in een reactie hieronder!
het idee is leuk, maar een klein beetje research kan geen kwaad,
t gaat over een bentley 3L (niet3,5) en 4.5l (later opgevolgt door de 6 liter, speed six en 8 liter, ik weet niet uit mn hoofd of dat mm autos zijn)
De zo geroemde supercharger blower bentley is een period project die zijn naderhand opgebouwd door een van de bentleyboys omdat WO bentley weigerde dit in de fabriek te doen. Hij hield niet van superchargers.
Slechts enkele. Van de huidige blower bentleys komen uit die kleine productie van toen, meesen zijn van latere datum.
Over bugatti zal ik maar helemaal
Niet beginnen
Heel leuk project maar de info mag wel kloppen anders schrijf je beter niets er staat al zoveel bullshit op internet betreft klassieke autos
Dank voor je reactie Philippe. Mijn research baseert zich deels op de lijst van ‘Mille Miglia eligible’ auto’s. Daarin staat toch echt de 3,5 liter en niet de 3 liter. Het kan zijn dat de organisatie van de MM zich heeft vergist, maar dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Mochten zij het mis hebben, dan hoor ik dat graag.
Over de supercharger heb je gelijk, maar dat neemt niet weg dat er toch een Bentley met supercharger toegelaten wordt tot de 1000 Miglia.
Voor wat betreft Bugatti: Daar schreef ik al dat mijn parate kennis te kort schiet. Aanvullingen en (correcte) correcties zijn uiteraard altijd welkom!