Eigenlijk zegt de titel al genoeg, maar ik ga er toch een klein verhaal bij maken. Wat vinden jullie als lezers van het aanpassen van klassiekers? Vinden jullie het wel kunnen of vinden jullie het niet kunnen? En bij elk antwoord waarom? Dat laatste kun je het beste even in de comments kwijt. Ben je nog niet aangemeld om een comment te plaatsen, dan kun je dat HIER doen. Door antwoord te geven op dit soort vragen wordt voo ons duidelijk wat jullie willen, waardoor wij er beter op kunnen spelen. Help ons dus een handje door eraan mee te werken en meld je even aan!? Op die manier kun je ook beter op de hoogte worden gehouden over de vorderingen die we met jullie input maken.. Als je dat zelf wilt, want het is altijd mogeljk om iets simpelweg aan of uit te vinken….

Eigenlijk zegt de titel al genoeg, maar ik ga er toch een klein verhaal bij maken. Wat vinden jullie als lezers van het aanpassen van klassiekers? Vinden jullie het wel kunnen of vinden jullie het niet kunnen? En bij elk antwoord waarom? Dat laatste kun je het beste even in de comments kwijt. Ben je nog niet aangemeld om een comment te plaatsen, dan kun je dat hier doen. Door antwoord te geven op dit soort vragen wordt voor ons duidelijk wat jullie willen, waardoor wij er beter op kunnen spelen. Help ons dus een handje door eraan mee te werken en meld je even aan!? Op die manier kun je ook beter op de hoogte worden gehouden over de vorderingen die we met jullie input maken. Als je dat zelf wilt tenminste, want het is altijd mogeljk om iets simpelweg aan of uit te vinken…

-=-

24 reacties


  1. Author

    10 stemmen die zijn uitgebracht. Al met al laten de stemmen die zijn uitgebracht qwl zien dat het aanpassen van klasiekers gewoon moet kunnen….

  2. Gister naar Essen geweest. hier zijn kevskistyle en ik van mening veranderd

    Aanpassen… in dit geval wel, later dit weekend de foto’s!

  3. Upgraden mag best, als de auto daar beter van wordt. Electronische ontsteking, remmen, andere stoeltjes . . . maar er zijn grenzen en die verschillen van auto tot auto en het ligt aan het tijdperk.

    Voor de racerij moet je ’t puur houden. Maar voor op straat mag je best een tandje verder. Een Corvetteblok in een healey gaat mij te ver . . .

  4. @Christophe of Citrofiel
    Welke Hillman? Wat voor exemplaar heb je?

  5. Ja moet kunnen, echter als het echt een uniek stuk is en de hoge originaliteits waarde behouden moet worden dan origineel laten.

    In andere gevallen is het heerlijk om een mooie tijdloze klassieker vooral onderhuids aan te passen met moderne techniek en of dikke motor conversies :mrgreen:
    maar ook onderstel en ophanging en in sommige gevallen interieur wat stoelen betreft of wat alcantara her en der 8)

    Dus ja in de meeste gevallen, zolang je er maar geen sjonnie bak van maakt :mrgreen:

    GTRene

  6. Ja, aanpassen mag maar het moet wel discreet (dus duur) gebeuren !
    Vraag is waar leg je de grens? Bij sommige klassiekers vind ik het moderniseren van de motor best kunnen, een 1.2.3. ontsteking, meer electronica, kunnen rijden op lodvrije benzine allemaal ok.
    Waar ik geen voorstander van ben is bv de inbouw van een renault 11 Turbo motor in een Renault R8 om hem zo te “gordiniseren”
    Ik heb het volgende proleem met de Renault8S : Heeft een dashboard met plastic houtmotief, geen temperatuurmeter; dus heb ik besloten om de metalen dashboardplaat na te maken, daar een gat in te maken voor de extra temperatuurmeter (ik heb nog een passende Jaeger liggen), de plaat matgrijs te spuiten zodat ik een cloon van een Gordini dashboard heb, uiteraard hou ik het orginele setje bij de auto. Of moet ik een gat in et ‘houten’dashboard maken ? zeg het maar!
    Omdat ik wat aan Sport wil gaan doen met de R8, misschien in de toekomst de remmen, een korte stuurinrichting; een gescheiden remcircuit? de tijd zal het leren !
    Momenteel heb ik in Frankrijk bij Team R8 de correcte sponsor-bestickering besteld : ELF logo op voorschermen, Renault logo achterschermen, Renault Sport logo voor op de kofferklep, Michelin en de beroemde witte Gordini strepen – Echter die laatste komen er misschien niet eens op, het is een R8S die ik misschien technisch als Gordini wil hebben maar optisch niet helemaal, er rijden al te veel imitatie Gord’s rond ! (En een R8S is nog zeldzamer)

  7. Author

    @ Citrofiel:

    Omdat ik de grill zo mooi vind. Chroom hoeft er totaal niet meer op te zitten. Ennuh, stiekum voor een totaal ander project ๐Ÿ˜€

  8. Author

    @ Christophe:

    Is een foutje ๐Ÿ™„

    @ Citrofiel:

    Ok, goed om te weten. maar eens een keertje naar een kasverrote zoeken vol met roest dan….

  9. @ Kevski Style: Ik heb het over de grille van de Traction nog even nagevraagd. Ze worden niet meer bijgemaakt, dus je moet ze altijd maar tweedehands tegen komen. De club zal er wellicht wat hebben, of Josรฉ Franssen. Er zijn minstens 5 verschillende maten/typen grilles, de prijzen daartussen variรซren heel erg, en dan heb je natuurlijk ook nog de staat. Maar laten we zeggen dat de prijzen heel grofweg tussen de 100 en 300 Euro zitten. Waarom eigenlijk?

    @ Christophe: De Hillman aanpassen natuurlijk! ๐Ÿ˜›

  10. @ Kevski Style
    Wat houdt me tegen om wat te doen? ๐Ÿ˜•

  11. Ja, maar niet altijd….
    ik zelf kan het meest genieten van originele auto’s of auto’s die ( met smaak) aangepast zijn met onderdelen uit dezelfde periode.
    Ik vind het bv erg jammer dat tegenwoordig elke oude amerikaan maar matzwart wordt gespoten en voorzien wordt van te brede chromen velgen.
    Ook is het erg als een mooie originele in zeer goede staat verkerende origeel nederlandse auto wordt verkracht., minder erg is het als dat met een auto gebeurt die al in een zeer slechte staat was……die daardoor van sloop gered is…..

  12. @ Kevski Style:

    ๐Ÿ˜ฅ

    Je hebt gelijk, daar zou ik niet blij van worden…

  13. Author

    @ Citrofiel:

    Wat ik zou doen. Waarschijnlijk SM blok (Maserati dus), stukje verlagen, stukje dak eraf, spatborden weg, originele wielen gebruiken maar ze achter verbreden. schijfremmen en last but not least: Bomber seats. Oftewel: Amerikaanse hotrod, Franse stijl ๐Ÿ˜›

  14. @ Kevski Style: Nu heb je me benieuwd gemaakt. Wat zou je zoal aanpassen? Misschien dat ik mijn vader kan overhalen. ๐Ÿ˜† (NOT! ๐Ÿ˜‰ )

    @ Christophe en Lincoln: Mee eens. Ik kan er dan toevallig een keer niet blij mee zijn dat een auto aangepast is, ik kan er niets aan doen. Het is de keuze van de eigenaar, en die moeten we gewoon accepteren. Geen disrespect of zo. Ze doen maar!

  15. Ik vind dat alles altijd kan, want het blijft tenslotte je eigen auto, en een auto is vrijheid, ook om eraan te werken.

  16. geld .. is de grote gemene deler ..
    gelukkig is conserveren alleen uit financieel oogpunt van belang ..
    als dat niet zo was had alles al op de schroothoop gelegen want van dat handjevol “liefhebbers” (waarvan de meeste platzak en een hoop dromen) kan je niet uitgaan ..
    tis een (in mijn ogen) hele goede zaak dat er een mythe en ooooee/aaaahh-factor bestaat rond bijv. jaren 40 Lancia,s .. zodat die dingen blijven bestaan ..
    of het mij ECHT uitmaakt ?? nee hoor ..
    want ik leef zwaar in de overtuiging dat iedereen met zijn bezit mag doen wat ie wilt .. daar hebben ze mijn toestemming niet voor nodig ..

    het is leuk dat die cultus bestaat .. want had ie niet bestaan dan hadden wij er geen weet van gehad ..
    dus het is allemaal een beetje gevoelswaarde ..
    gevoedt door ordinaire emo-handel ..

  17. Author

    @ Citrofiel:

    Mwah, met zo’n le traction zou ik ook wel raad weten eigenlijk ๐Ÿ˜› Denk alleen niet dat jij daar vrolijker van wordt. BTW, vraagje: De grill van zo’n auto, is daar nog redelijk aan te komen en wat kost zoiets????

    @ Kurt:

    Mee eens! Maar dan nog is de vraag: hoever ga je dan? Of wat vind je nog acceptabel?
    Laat ik een voorbeeld geven. Met de clubman was ik stadium voorbij van motorische aanpassingen. Aan het onderstel kwamen nog wel updates, maar bij mij was het met name op aerodynamisch vlak dat er updates gingen volgens, samen met de constructie zelf. Op dat moment moet ook de hele buitenkant eraan geloven. de vorm blijft in grote lijnen hetzelfde, maar denk bijvoorbeeld eens aan extra koelgaten (vanuit technisch oogpunt, niet voor de leuk) of stroomlijning om de aerodynamica te verbeteren….

  18. Ik ben het grotendeels eens met kurt, met het verschil dat er met klassiekers waar nog massa’s van zijn wat mij betreft aangekloot mag worden wat men wil. Zeldzame auto’s daar mag men vanaf blijven, maar een belachelijk aangepaste DS vind ik alleen maar grappig, om maar een voorbeeld te noemen. Of een 2CV met V8. Zou dit gebeuren bij een Traction, dan zou ik minder verrukt zijn. Maar daar maak ik weer een uitzondering voor een replica van een achtcilinder prototype.
    Weet je wat, eigenlijk valt er geen peil op te trekken. Soms ‘mag’ het van mij wel, soms zou ik het liever niet gehad hebben. Ligt er maar net aan wat ik van de auto vind. En mocht dit echt zijn om te bepalen wat er hier geplaatst wordt: Van mij mag je aangepaste klassiekers gerust plaatsen.

  19. Je kunt redelijk ver gaan, maar het moet met respect gebeuren, zover het de ‘spirit’ en het eigen karakter van een klassieker niet wegneemt, is het okay. Ga je alleen SL 280 Pagodas voorzien van enorme moderne V8s ben je volgens mij niet helemaal goed bezig, zoals een duits ‘moderniseringsbedrijf’ doet. Het moet zitten in de kleine dingen, die verbeterd kunnen worden. Zoals verbeterde besturing, pedalen, remmen, onsteking, veiligheidsgordels of carburatie of zoiets dergelijks. Eigenlijk dus gewoon de zwakke punten in het originele design aanpassen, maar zo, dat het eigenlijk niet opvalt en geen karakter verliest.

    Of zie ik dat verkeerd?

  20. Author

    Ja, maar niet altijd. Eigenlijk precies wat Klassiekerally zegt. Al moet ik zeggen dat ik niet zo van “period” ben. Mijn stelregel is blok wat erin hoort, de rest is vrij. Ik vind dan ook injectie van de huidige maatstaven op een classic gewoon kunnen. Maar auto’s met een echte history, zoals auto’s met een bepaalde achtergrond zou ik ongemoeid laten. Een ” gewone” Mk1 mini valt daar in mijn ogen weer niet echt onder….

  21. Ja, maar niet altijd. Historisch belangrijke auto’s moet je ongemoeid laten.
    Je gaat Paddy Hopkirk’s Mini Cooper niet voorzien van een turbo, om maar even een voorbeeld te noemen.
    Verder is er ‘ergens’ een grens waarbij een klassieker die status verliest wanneer je ‘m overschrijdt: Een volledig correcte Mk1 Mini Cooper is een klassieker. Een volledig als rally-auto omgebouwde Mk1 Mini Cooper (mits ‘period’) is ook een klassieker. Een Mk1 Mini Cooper met Honda VTEC motor is geen volbloed klassieker meer in mijn ogen…

Comments are closed.