Vanaf wanneer ik deze auto vorige week spotte, wou ik hem al delen! Menig autoliefhebber hecht veel affectie aan deze auto, het is dan ook een bepaalde mijlpaal in een ‘Gespot’-reeks, dit is namelijk KR’s eerste…

S5002602
Rolls Royce Corniche Mk I

Het is de mooie drophead coupé versie van de Silver Shadow, uit 1971-1985. Daarvoor maakte Mulliner Park Ward de Drophead coupé versie van de Silver Shadow, maar vanaf 1971 werd er officieel een drophead coupé gemaakt. Het elegante exterieur van deze werd ontworpen door John Polwhele Blatchley terwijl de onafhankelijke coachbuilder James Young ook een tweedeurs coupé maakte van de Silver Shadow, maar die bleek minder populair te zijn.
Het model werd samengezet en gefinisht in Londen, bij Mulliner Park Ward aangezien daar de 1965 Silver Shadow Coupé en 1967 Silver Shadow Drophead Coupé gemaakt werden. De Corniche was dus ook verkrijgbaar als Coupé.

Dus een design hadden ze, nu de motor: de aluminium Rolls Royce 6.75 V8 met dubbele SU-carburatoren zorgde voor de typische RR-power; ‘fast but not urgent’. De versnellingsbak speelt een vitale rol in die krachtlevering: een automatische bak van GM ( [Macho] Turbo Hydramatic 400 [/Macho] ) met 3 versnellingen was geknipt voor de rijstijl.
Nog een key element in de RR-beleving: de ophanging. Die was rondom onafhankelijk en werkte volgens het Citroën systeem, in latere Corniches werd dit enkel gebruikt voor de achterste wielen.
En om af te remmen waren er rondom schijfremmen die in 1972 al vervangen werden met geventileerde exemplaren.

De Corniche kent veel edities en liep door tot in 2002 maar verloor nooit de RR-chic, de uitstraling die we vandaag de dag ook terugvinden in de Drophead Coupé. En uit ervaring kan ik zeggen: ook die auto zet de tijd even stil wanneer hij langszoemt. Veel kijkplezier! 🙂

S5002655

S5002604

S5002682

S5002607

S5002656

S5002610

S5002606

S5002658

S5002609

S5002657

6 reacties

  1. Wat vind ik het toch jammer dat er niet meer van dit soort schepels gemaakt worden. Prachtig, vooral de achterkant. Kan geen moderne cabrio tegenop!

  2. Lijkt me een klassiek Nardistuur te zijn. Past idd beter op een Italiaanse vierwieler. Verder een nette Rolls, alleen jammer van die te zware kont. Die afschuwelijke reflectoren mogen er trouwens ook wel af. (US model?) Geldt trouwens ook voor die mistlichten vooraan.

  3. Eigenlijk vind ik dat stuur alleen mooi in Italiaanse auto’s als een Alfa Romeo Spider.

    Het originele, dunne, stuur is mooier, maar misschien was dat kapot?

  4. Het stuur past ook kwa design minder, het zou een fijnspakig exemplaar moeten zijn (beetje zoals dat van een austin healey)

  5. Chique! Maar het originele stuur lijkt vervangen door een after-market exemplaar? Vind ik zelf niet mooi omdat het hout daarvan niet hetzelfde is als dat van het dashboard…

  6. absoluut een stijl icoon ..
    waar een persoonlijke totaal van ondergeschikt belang is ..
    die het zelfs in de states ver geschopt heeft terwijl daar genoeg betaalbare alternatieven van de band afrolde ..

    de dramatische grill was een direct voorbeeld voor Lincoln om (van 1969 tot 1979) ook modellen met zo,n lijzige snuit op de markt te knikkeren ..
    aerodynamica was ineens een ondergeschoven kindje ..
    (iets waar ze in de jaren 50 mee wegliepen om de luchtvaart-relatie tot in den treure aan te halen) ..

    een beetje het eerste retro-gevalletje wat er bij mij bekent is ..
    cause that waterfall grill is soooooo art-deco ..

Comments are closed.