Vorig jaar was een matig jaar wat betreft de hoeveelheid werk die ik aan de MG heb kunnen verrichten. Toch zijn er belangrijke stappen gemaakt. En zoals viel te verwachten, is er nóg meer gedemonteerd, waardoor uiteindelijk een kale carrosserie richting het zandstraalbedrijf vervoerd werd…
Bodem
Het lapwerk aan de linker bodem beviel me helemaal niet. De rest van de bodem bleek dusdanig dun, dat ik een nieuwe bodemplaat besteld heb en alles overnieuw gedaan heb. Dit keer heb ik wel de complete bodemplaat vervangen. Soms moet je eerst op je bek gaan voor je wat leert…
Ook de rechterzijde was vrij slecht. Door de ervaring die ik heb opgedaan met het vervangen van de linkerzijde, ging het vervangen van deze bodemplaat wel zoals het hoort.
Motor en motorruimte
Ook de motorruimte vertoonde wat sporen van roest. Om ook hier een nieuwe en goede laklaag aan te kunnen brengen, moesten alle rem- en brandstofleidingen, de kachel, rem- en koppelingscilinder en natuurlijk de motor zelf verwijderd worden. Een hele klus, maar niet echt moeilijk.
Wielophanging
Nadat bleek dat stralen de enige manier was om de motorruimte goed te ontroesten, besloot ik om ook de voorwielophanging en de achteras te verwijderen. Ook hier geen grote verrassingen. De wielophanging zag er erg lelijk uit, dus die moest toch aangepakt worden. Bovendien waren alle rubber bussen vergaan. Die zullen worden vervangen door polyurethaan exemplaren, die een veel beter rijgedrag tot gevolg hebben.
Geleerde lessen, restauratietips!
Wanneer je een complete nieuwe bodemplaat hebt, vervang dan ook de complete bodemplaat en ga geen kleine stukjes vervangen.
Goed gereedschap is het halve werk: Je hebt een fuseekogelpers niet vaak nodig, maar voor die paar tientjes die zo’n ding kost is het een zinvolle investering. Ook een pons- en verzettang is handig. Je zal al die gaatjes langs de rand maar moeten boren… Vreselijk!
Sommige gaten kan je niet ponsen, omdat ze simpelweg te ver van de rand verwijderd zijn. Koop voor die gaten een speciale 4 mm grote plaatboor. Deze heeft een soort centerpuntje en snijdt als het ware een cirkeltje in het metaal. Werkt echt duizend keer fijner dan een gewone metaalboor!
Blader maar door de foto’s om te zien wat we allemaal gedaan hebben.
Wordt vervolgd!