Eindelijk was het zover: Het laatste weekend van september stond voor de deur. Voor de liefhebber betekent dat onder andere dat de F1 Historic en Spa Six Hours op het programma staan. Net als vorig jaar had ik weer polsbandjes en een felbegeerde parkeersticker gekregen, zodat ik veel foto- en videomateriaal kon verzamelen voor deze geweldige website.
Zaterdagochtend om 5.00 uur ging de wekker. Normaal reden om dertig keer de ‘snooze’ knop in te drukken, maar nu niet. Snel onder de douche, even wat eten en de laatste spullen pakken om vervolgens met de Morris de ongeveer 250 kilometer lange reis te aanvaarden. Voor het eerst lukte het om met een klassieker die kant op te gaan. Voor het eerst in stijl in plaats van in een Japans koektrommeltje. Maar ook voor het eerst een lange rit met de Morris en voor het eerst uitproberen of de overgeplaatste motor wel zo goed is als hij lijkt. Dat zou zich een beetje gaan wreken…
Eenmaal op de Duitse Autobahn kon eindelijk het ‘luid-pedaal’ ingetrapt worden. Niet te voorzichtig. Gewoon vol! Maar helaas. Het enige resultaat was een oploeiende motor, waarbij het plus aan geluid niet omgezet werd in snelheid. Fijn. Een slippende koppeling… Regel 1 wanneer je een motor uit een auto haalt is gelijk ook de koppeling en alles wat daar bij hoort te vervangen. Maar omdat de motor zo goed leek (vers gereviseerd), leek me dat niet nodig. Heel piano-aan ging het dus verder naar Spa. Met maximaal 110 km/u op de snelheidsmeter. En dan kom je uiteindelijk ook waar je zijn moet. Zelfs de fikse stijgingen in BelgiΓ« bleken geen probleem zolang je het gaspedaal niet vloerde.
Bij het circuit konden we zoals verwacht doorrijden, door het tunneltje onder het circuit richting het nieuwe F1 gebouw. Daaronder zouden we parkeren en dan de armbandjes voor toegang tot de pits ophalen. Γn het oranje vestje met ‘PRESS’ op de rug, zodat ik achter elke bandenstapel en op de pitmuren kon gaan filmen en fotograferen. Dat laatste ging dus mooi niet door. Op mijn vraag of de borg nog hetzelfde was als vorig jaar kreeg ik het antwoord ‘No, sorry’. Meer dan? Nee dus. Geen hesje voor Klassiekerrally.nl! Maar niet getreurd: ik had een fatsoenlijke telelens bij me waardoor ik toch nog flink wat auto’s van dichtbij kon schieten. No Jacket Required dus, om maar even een albumtitel van Phil Collins te lenen. Wat niet wil zeggen dat ik volgend jaar geen oranje vest wil hebben: integendeel. Maar mijn doelstelling om dit jaar wat andere foto’s te maken werd zo een noodzaak in plaats van een vrije keuze. Oordeel hieronder zelf maar of mijn missie geslaagd is.
Wat in elk geval geslaagd was, was het gehele evenement waarin de organisatie heel slim op zowel zaterdag als zondag de F1 Historic liet rijden. Ook dit jaar waren de connecties met ‘hierboven’ opperbest: alleen zondag verschenen er enkele vriendelijke wolkjes die voor soms welkome vlekjes schaduw zorgden. Het is geweldig om in de zon met zicht op Eau Rouge een biertje te nuttigen, maar ook om in het donker tijdens de zes-uurs race de ultieme sfeer op te snuiven. Dat de vooral Britse coureurs (Sir Stirling Moss was ook weer van de partij!) daarbij alles geven siert ze, ook al levert dat soms wat schade op. Om die redenen kan ik geen genoeg krijgen van het mooiste historische race-feest op een van de allermooiste circuits ter wereld. Volgend jaar graag weer!
Hieronder de foto’s tot en met de F1 Historic. Geniet er van! De foto’s van de Six Hours en meer staan in het volgende deel van dit verslag.
Spa Six Hours 2009: No Jacket Required?
Spa Six Hours 2009: De zes-uurs race
Spa Six Hours 2009: Pre-war Sports Cars
Spa Six Hours 2009: Videoimpressie zaterdag 26 september
Spa Six Hours 2009: Masters Sports Cars
Spa Six Hours 2009: Videoimpressie zondag 27 september
Spa Six Hours 2009: Lezersfoto’s!
Racelicentie gaat toch al snel 500 euro kosten, als je de cursus ook nog meerekent.. De meeste Ginetta’s worden nogal moeilijk geaccepteerd bij evenementen omdat ze in de jaren 60 niet allemaal in internationale races hebben deelgenomen. De Ginetta’s die wel voldoen aan de FIA bureaucratie voldoen zijn natuurlijk prijzig. Net als TVR Grantura’s, vooral de mk3, zo’n 30k racegeprepareerd..
BTW, ik ben binnenkort terug met een nieuw verhaal op kr.nl π
Precies wat ik in gedachten had! π Zo’n work in progress, je kan er uiteindelijk nog altijd een Spa-racer van maken! π
Ik denk oude carrosserie, alles eruitslopen, rolkooi, andere remmen, versnellingsbak en engineswap (en nog wat detailtjes en stickers van KR.nl)? π
Maar ik denk dat ik maar vlug ophoud met dromen want het zal nog veel werk zijn om zo’n auto te betalen en prepareren!
Misschien is het dan leuker om eens een project-car te kopen en om te bouwen tot trackday-weapon. Niet ’the usual suspects’, want dat maakt het te duur. Echt een low-budget feestbeest, roadlegal uiteraard. En dan trackdays rijden. Hebben we ook geen racelicentie nodig. Een pitbox huren, barbecue er bij en dan omstebeurten rijden. Lijkt me top!
Over legaliteit maak ik me trouwens minder zorgen dan over fun! π Als je niet kan meerijden in bepaalde races, zou me dat niet veel uitmaken.
Zoals de nieuwste video van Jay Leno leert (ik sluip ‘m wel op de site als de Spa Six Hours-artikelen voorbij zijn, kwestie van het thema niet te onderbreken. π ), gebeurt het idd, oneerlijke competitie. Maar races zijn zowieso hard, ik verwacht geen grote kunsten van het KR-raceteam. π Lol trappen en erkenning zouden al genoeg zijn! π
Ooit komt ’t er echt eens van hoor! π Maar dan hebben we wel connecties nodig, wat handig zou zijn, is iemand die bij een groot team werkt en banden vervangt: op die banden zitten soms nog wat km’s, en dan hoeven we geen grote sommen te betalen aan vers rubber.
Maar dat is allemaal nog toekomstmuziek…
Dat klopt denk ik wel. Een MGB is een relatief zware auto. Er zijn ook vraagtekens over de legaliteit van diverse motoren in MGB’s die meedoen tijdens de races… Geen eerlijke competitie?
Lotus Elan, Lotus Elite, Alfa GTA… Opties genoeg π
Geen idee wat zo’n licensie kost.
Wat ik bedoel met oud, is dat een MGB al zwaar aangepakt moet worden om te handelen als een Ginetta of Lotus. De auto leent zich er dan mss goed voor, de anderen lenen er zich beter voor.
Maar jij zal dat wss wel beter weten dan ik, met alle projecten die je al gedaan hebt. π
Ik wil liefst een auto die scherp en responsief handelt, een gewone roadster is daarvoor niet altijd geschikt denk ik.
Al die dingen zijn oud. Dat is ook de bedoeling bij klassiekerraces π
Je ziet al zoveel MGB’s racen, dat maakt ‘m voor mij minder interessant.
Ik heb nou eenmaal graag iets anders dan anderen (Hoewel ik ooit wel een MGB kocht, en dat nog steeds een geweldige auto vind. Hij is paars. Dus toch anders ).
Geen idee wat een Ginetta kost, maar racen is altijd duur.
Bij de Gilbern dacht ik meer aan de GT: MGB techniek, dus eenvoudig en goed te tunen.
Wat kost een racelicentie eigenlijk?
Wanneer ik wat geld heb, moeten we daar eens over brainstormen. π Het moet goedkoop zijn, krachtig, een beetje mooi of stoer (kwestie van angst inboezemen! π ) ogen en sterk maar licht zijn…
Ik dacht aan een Lotus Seven, maar dan zit je natuurlijk wel kwestbaarder dan in een gewone auto…
Een Gilbern Invader is eigenlijk wel erg gekwalificeerd, met die V6 valt veel te doen. Maar kan je ze makkelijk vinden?
’n Ginetta is al wat aantrekkelijker! π Maar duur? In dat wereldje van kleine productieaantallen en ruwe diamanten ben ik niet meteen thuis. π
Mini heeft voor mij geen kwaliteiten, MGB weer wel. Daar dacht ik ook aan, maar (alles heeft een ‘maar’ π ) die dingen zijn al er oud, probeer er maar een scherpe, snelle en stevige racer van te maken…
Ik denk dat de jasjes er eerder komen π
Wat stel je voor als raceauto?
Ik vind de Gilbern wel leuk. Of een Ginetta. Of misschien zelfs een Mini of MGB. Maar ik blijf dus wel een beetje in ’t Britse spul hangen (gek he?) π
@ Klassiekerrally
Ooit komt die raceauto er echt! Dat moet gewoon! π
@ de sjonnies: de Le Mans Classic staat hoog op m’n verlanglijst, maar ik weet niet of ik kan gaan…
@ Christophe: maar vanaf de pitmuur kan je wel geweldige foto’s van de pitstraat maken π
En wat betreft die jasjes en die raceauto: goed idee!
@ Klassiekerrally
Oh, de pitstraat is meestal veel interessanter dan de pitmuur (om te bekijken hΓ© π )! π
Volgend jaar doen we trouwens gewoon onze eigen jasjes mee! π
Of een KR-raceauto…? π
Volgend jaar zal ik wss ook van de partij zijn! π Kan ik zelf rijden, hoeft niemand te klagen. π
De Morris heeft dus geen foute klap gegeven, geweldig, zoals ik al zei, ik heb nog eenklein probleempje met de remmen van de oude Augusto, daarom ben ik niet gegaan, volgend jaar zeker en vast wel!
Mooie foto’s, maar wat gaan we doen met Classic Le Mans 2010? Want daar zal ik zekere heen gaan met Augusto, zodat ie aan zijn Franse zusjes kan snuffelen!
geweldige foto,s ..
volgend jaar kom ik ook effe een biertje/colaatje bij je doen ..
regel ik meteen een hesje voor je .. zijn ze helemaal belazerstraalt ..
Ik weet het niet Anthony… Misschien heeft het te maken met de crash van Klassiekerrally.nl eerder dit jaar, waardoor er weinig foto’s van 2008 te zien zijn?
@KR
Wat moest je dan wel doen voor zo’n vestje?
Geheel wederzijds Jeroen!
Ook ik heb nu al weer zin in volgend jaar.
Voor het oranje hesje moest β¬ 20,- borg betaald worden. Dit jaar dus niet, want geen hesje π
Ik kon wel de pitstraat in, maar niet op de pitmuur en niet in bijvoorbeeld La Source.
Wim, ik vind de foto’s echt geslaagd! Beter dan vorig jaar durf ik zelfs zeggen! π Mooie overzichtsfoto’s vind ik stiekem wel beter dan een snelle actiefoto.
Wel erg spijtig dat je geen pers-dinges kreeg, hoe komt dat nou (want dat met borg snap ik niet! π )? En betekent dat nu dat je wel of niet bij de pits kon?
Anyway, de foto’s zijn voorbijgevlogen en duidelijk is dat ik iets gemist heb! Maar ah, there will always be next year.
Een fantastische dag! Erg mooi weer en erg mooie autoΒ΄s. Een veel beter combi kan ik me niet zo bedenken! Vooral de historische F1 was erg spectaculair om te zien! Zelf tot 4 uur gebleven om daarna koers te zetten naar Luxemburg om daar wat te gaan eten. Ook een prachtige route!
Ps. En Wim, Leuk je even in het echt te hebben gezien en gesproken!
Op naar volgend jaar six hours!
Het geluid moet echt muziek zijn daar π Nog steeds mooie foto’s zonder hesje! Mooie dat Sir Moss ook nog mee doet. Ik vind dat dit toch wel benadrukt waar mijn gevoel van klassiekers vandaan komt als je die auto’s zo ziet