Begin 2009 verleende GM de noodzakelijke licenties aan het Californische Superformance. Dat opende de deuren naar de hel! Nergens anders kan dit brute monster vandaan gekomen zijn. Nergens een zachte lijn, geen charmante details. Vergeet ’t ook! Op een circuit zit niemand daar om te springen. Dit beest vreet asfalt als ontbijt en spoelt dat weg met brandstof met een hoog octaangetal, gevolgd door een toetje van de fijnste motorolie. En als je niet oppast wordt jij de volgende race z’n aperitiefje…

Na het verkrijgen van de licentie liet Duntov/Superformance LLC er geen gras over groeien en zette binnen de kortste keren een raceversie van de Grand Sport uit 1963 op de brede sloffen, die in 2009 zelfs al een aantal races heeft gewonnen! De originele Grand Sport -bedoeld als Cobra-killer- werd door General Motors onder het toeziend oog van Zora Arkus Duntov gebouwd. Hij was destijds GM’s ontwikkelingschef. Wat dit ‘continuation’ model zo belangrijk maakt is dat elk historisch detail zo goed mogelijk is weergegeven. Superformance zorgde er voor dat de nieuwe straatversie als twee druppels water lijkt op het origineel. Daarvoor hadden ze de beschikking over de blauwdrukken van de originele Grand Sport #2.

Helaas zijn er van het origineel slechts 5 exemplaren op het asfalt gezet. Maar door Superformance is het voor een groter publiek toch mogelijk om rond te rijden in een stuk GM-geschiedenis. Dat de auto de zegen heeft van General Motors en bedoeld is om te racen, maar zich op de openbare weg net zo goed thuis voelt, is natuurlijk helemaal mooi meegenomen.

De Superformance Grand Sport is leverbaar als roadster of coupé, waarbij de coupé zelfs voorzien is van elektrische ramen en airco (toch wel jammer…). Elke Grand Sport wordt ontwikkeld, naar wens uitgevoerd en professioneel gebouwd in de grootste en modernste gespecialiseerde in privé-handen zijnde automobielfabriek ter wereld. Het ontwerp van het chassis maakt daarbij de keuze mogelijk uit praktisch elke motor die GM kant en klaar aan biedt. De eerste straatversies worden naar verwachting medio 2010 in de Verenigde Staten afgeleverd.

Bron: Superformance.com

9 reacties

  1. @ Lincoln:

    Is normaal ook wel zo inderdaad. Het carbon wordt daar echter ook inhouse gemaakt. Ok, het zijn niet echt dragende delen ervan, maar toch. het ziet er wel netjes uit als je het ziet. Geen lelijke naden en dergelijke. Dus om nou te willen suggereren dat elke ongeschoolde dit werk kan doen? Nee dat niet, want daarvoor is de bouwkwaliteit van veel te hoog niveau.
    Een aantal jaren terug een hele tijd bij een Daytona Coupe van hun staan kijken. Jammer genoeg reed die vent ermee als een oma op het circuit, wat ik dan wel weer een beetje jammer vond. Clubbie haalde hem in :s

  2. fiberglass en polyesther in mallen drukken en persen kan werkelijk iedereen ..
    het enige wat je dan nog nodig hebt is een land waar ..
    de labor goedkoop is ..
    politiek net stabiel genoeg om je spullen uit te voeren ..
    een haven heeft ..
    redelijke infra-structuur ..
    geen gezeur over giftige stoffen bestaat ..

    en dan is het een kwestie van bekijken of het belasting-technisch interessant is om een heel of een half-fabrikaat te im/exporteren uit het betreffende land .. dat bepaald de locatie van assemblage ..

  3. @ Ig de Bakker:

    Ik neem aan dat je bij Tachyon hoort? Ik heb wel vaker contact gehad met Tachyon. Werkte voorheen vlakbij aan het einde van de straat. Ik wist niet dat jullie ook een witte hadden? Hoe gaat het er eigelijk mee sinds dat Kroymans Failliet is gegaan en jullie daar erg veel voor deden?
    Als het een zelfde soort auto is: Dan zijn ze gebaseerd op een buizenframe.
    BTW: Voldeed de Xenon nog aan de verwachtingen in de andere Corvette????

  4. De Corvette Grand Sport op Spa werd tijdens Spa Six Hours gereden door Michiel Campagne, Allard Kalff en Michael Bleekemolen.
    De auto is in Nederland gebouwd door Tachyon Motorsport in Soest vanuit een uit Amerika afkomstig onderdelenpakket.
    Meer informatie vind je op http://www.tachyon.nu

  5. Ik weet het ook nit helemaal zeker moet ik eerlijk zeggen. behalve dan dat superformance in Zuid-Afrika zit. Vreemd.
    En idd, je hebt gelijk. Hiermee krijg je Fia Goedkeuring. Op zich wel jammer dat ze geen gebruik hebben gemaakt van een standaard rolkooi, om zo de stijfheid van het chassis veel en veel verder te tillen. Ladders gaan wokkelen namelijk. Met de fia krijg je dat wel rond, omdat het de veiligheid ten goede komt. Maar ja, gemiste kans….

  6. Dat was ook het doel: een zo exact mogelijke replica. Wellicht om FIA goedkeuring te verkrijgen?
    Op Spa reed ook een replica rond. Wat een bruut beest:

    Misschien ook al door Superformance gebouwd?

    Overigens is Superformance een Californisch bedrijf. De Cobra wordt inderdaad wel in Zuid-Afrika gebouwd. Uit hun tekst maakte ik op dat ze de Grand Sport in Amerika bouwen, maar ik kan me vergissen…

  7. @ Klassiekerrally:

    In slaap gevallen 😉 De fabriek staat namelijk in Zuid-Afrika. Daar waar ook de GT40 gemaakt wordt, de Cobra en Daytona Coupe.
    Wel jammer dat ze een redelijk origineel ladderframe gebruikt hebben 🙁

Comments are closed.