Ik hoor u al denken: ‘Een wat voor boot?’. Maakt u zich geen zorgen: We worden geen maritiem magazine. Het betreft hier een soort superbuggy waarvan er slechts twee gebouwd zijn voor de Baja 2000 races. Dit exemplaar stamt uit 1967. Geestelijk vader Vic Hickey, een van General Motor’s top-techneuten, negeerde het ‘no racing’ beleid van General Motors. Samen met Drino Miller wist hij de Baja Boot in 26 dagen te bouwen in de Hurst fabriek te Michigan.
Het 1565 kilo zware (!) chassis bestond uit stalen buizen (SAE-1010 13/4″). Daar werden de achterwielaandrijving van een Corvette en een Dana transmissie aan gehangen. Door een vernuftige indeling kon de achterwielaandrijving uitgeschakeld worden. Andere technische hoogstandjes waren een gedeelde stuurkolom (veilig), 11″ Hurst-Airheart schijfremmen en een achterstevoren gemonteerde 350ci (5,7 liter) V8, waarvan de koeling ondersteund werd door een 20″ zesbladige ventilator.
Eigenaar Steve McQueen beleefde spannende momenten in de Baja Boot. In 1968, tijdens het Stardust 7-11 evenement in Las Vegas zag hij een wiel voorbij komen. Dat wiel zat kort daarvoor nog vast aan de Baja Boot. Zijn kansen op een overwinning rolden daarmee zo de woestijn in…
Aardig detail is overigens dat na de restauratie (eind jaren ’90) de Baja Boot weer in oorspronkelijke staat is teruggebracht. Ook de door McQueen ontwikkelde en gepatenteerde ‘Baja Bucket’ stoelen vonden hun weg terug in het interieur. Deze stoelen waren ontworpen om de kans op zwaar letsel bij een koprol aanzienlijk te verkleinen.
Voor degene die geïnteresseerd is in de Baja: het is geen koopje. De ‘Buy now’ prijs bedraagt $ 235.000,-.
Bron: Ebay, via Sports Car Market
Fantastische techniek, die Baja Boot. Maar zo’n buggy is echt niets voor mij, ik zie er gewoon geen auto in. Moet wel leuk rijden in zijn element, de sahara (of voor de getrouwde werkman: het strand 😛 ).