Je kent het wel: Als kind droomde je er al van om coureur te worden. Niet veel mensen durven echter hun droom na te jagen. Albert Westerhuis deed dat echter wel. Maar ja, wat moet je dan? Het geld om een F1 auto te kopen is er niet, maar de drang om zelf te racen is er wel: Dan ga je racen met een Trabant! Niet de meest logische keuze misschien, maar het is ook niet helemaal uit een serieuze gedachte ontstaan. En daarbij, na zelf in de motorcross als monteur bezig te zijn geweest, had hij veel contacten in de racewereld opgebouwd. En laat de Trabant nu een vergelijkbare 2-takt motor hebben. Toch is het nooit de bedoeling geweest om te gaan voor het kampioenschap. Gewoon erbij zijn en meedoen is goed genoeg. Zo is Trabant Race Team Westerhuis geboren.
Het team bestaat uit 5 personen. Albert Westerhuis als rijder/monteur. Buiten het rijden om is hij verantwoordelijk voor het chassis. Piet Lameijer, Tjark Heeres en Jan Kamps zijn ook monteurs. Alle drie met meer dan genoeg ervaring in de race wereld, zoals motorcross en superkarts. Zij zijn dan ook de hoofdverantwoordelijken voor het motorblok waarmee geraced wordt. Piet Lameijer staat bij met raad voor het afstelwerk van de carburateur . Tjark Heeres doet al het draai en freeswerk voor nieuwe onderdelen. Al het overige werk wordt gedaan door Jan Kamps, die ook mee gaat naar het circuit ter ondersteuning. En tot slot is er nog de vrouw van Albert, Jolande Westerhuis. Zij is in haar eentje verantwoordelijk om bovenstaande mannen te voorzien van eten en drinken. Ook geen makkelijke taak.
De auto zelf is een 2-takt. Kortom: Een heerlijke geur en geluid! In de auto ligt een volledig aangepaste 2 cilinder luchtgekoelde motor. Voor de ademhaling zorgt een Pipercross luchtfilter met vlak daarachter een Mikuni 38mm carburateur. Intern is het motorblok bewerkt door onder andere de poorten aan te passen en de compressie te verhogen. De uitlaten komen van VH Special Exhaust. Eelke uitlaat heeft zijn eigen expansiekamer. De ontsteking wordt verzorgt door en Steini volledig programmeerbare ONTSTEKING met 1 bobine per cilinder. De versnellingsbak is op dit moment nog standaard. Voor aankomend seizoen staat er echter een andere eindoverbrenging op het programma. In plaats van de standaard  3.17:1 eindoverbrenging komt er een 3.57:1 eindoverbrenging voor in de plaats. Dit moet ervoor gaan zorgen dat de versnellingen veel beter tot hun recht gaan komen. Brandstofverbruik is toch niet belangrijk. De vering bestaat uit dwarsgeplaatste bladveren in combinatie met Koni/Sachs dempers die afkomstig zijn van een Lada 1200. Banden zijn slicks van Bridgestone in de maat 180/510-13. Om de auto weer tot stoppen te dwingen worden geventileerde remmen van een Volkwagen Golf GTI gebruikt in samenwerking met Textar remblokken. Achter vind je de originele Trabant trommels terug.
De auto rijdt zoals jullie al eerder opgevallen was aan de report van LAATST, mee aan de Youngtimer Trophy. Alle bijgaande foto’s zijn daar dan ook gemaakt. Aankomend seizoen hopen we verslag te gaan van het hele seizoen, in plaats van alleen de Finaleraces op Assen. Overigens rijdt de Trabant ook een demonstratierace op de 27ste van December. Het team is dan te vinden in de Racing Expo in Leeuwarden tijdens Race Rock….
Meer lezen over Trabant? Koop een boek! Klik op een van de onderstaande covers:
[amazonshowcase_dcb03ecd1e6f68ab0be094dfbcd57300]

7 reacties



  1. Author

    @ Marco van Eijk:

    Verwacht geen wonderen van het motorblok. Dat zit er gewoon niet in. Het beste resultaat haal je op een gemakkelijke manier met een goede uitlaat. Maar dan moet de auto wel opnieuw afgesteld worden. Doe je dat niet dan is het bij voorbaat al kanloos. Daarna moet je al snel gaan denken aan het bewerken van de cilinderpoorten. Voor een hogere topsnelheid moet je gaan kijken naar een korter einddifferentieel. De versnellingsbak is namelijk van nature te lang wat ik heb vernomen….

  2. hoe krijg ik meer pk en ene hoger top uit mijn trabant 601?
    welke onderdelen zou je er voor aanraden?

  3. Heb deze een paar jaar terug nog gezien in de youngtimer cup. Het is een leuke afwisseling voor het veld, maar wat is dat ding traag zeg.. En fatsoenlijk terug schakelen was ook erg moeilijk in die auto, schommelde elke keer hevig daarbij..

  4. Author

    Ik zal j eerlijk zeggen dat ik geen enkel idee heb? Ik zal het eens vragen. Ik gok op een pktje of 65 en 100Nm? Zodra ik het zeker weet hoor je het wel….

  5. Waar moeten we aan denken wat betreft de hoeveelheid pk’s en het koppel bij deze auto? Ik kan me er geen enkele voorstelling bij maken.
    Leuke keuze overigens. Vooral omdat ’t niet voor de hand ligt.

Comments are closed.