Ik behoor persoonlijk tot de laatste categorie, al heeft dat vooral te maken met het feit dat ik alles na de F40 niks anders dan plastic auto’s vind.

Ok, de 355 mag blijven, maar verder alles weg van mij. Schumacher speelt er ook een grote rol in, die het voor mij nog verder verpest. Hij had zich nooit zo onsportief moeten gedragen en mensen in de wielen moeten rijden, of een plaats van Barichello af moeten pakken, wat het team ook gezegd had.

Maar zelfs ik kan niet ontkennen dat Ferrari toch echt een naam is die veel furore heeft gemaakt in de autosport. In plaats van over elke auto wat te vertellen , waar ik eerlijk gezegd toch niet super veel over weet, laat ik dat aan jullie over.

Wat ik daarentegen wel kan vertellen is het nodige over het ontstaan van het merk. enzo_ferrariHet begon allemaal in 1898 op 18 februari toen Enzo Ferrari geboren werd. Eigenlijk was er op dat moment nog niet veel aan de hand, totdat hij in 1919 is begonnen met racen. In alle eerlijkheid heeft hij geen echt grote successen gekend in zijn racetijd. Je kunt het meer een gentlemen-racer noemen denk ik.

ferrariIn 1929 begon hij zijn eigen renstal genaamd Scuderia Ferrari. In de jaren daaropvolgend is dit het officiele raceteam geworden van Alfa Romeo. Ferrari bestond in die tijd immers nog niet als automerk en je moet toch wat he? In de beginjaren zijn er best wat succes behaald in de Mille Miglia, de 24 uur van Le Mans en natuurlijk ook op verschillende GP circuits. Toen echter ‘ze Dzjermans’ kwamen met hun Auto Unions en de Mercedes grandprix auto’s van 1939 was dat feest snel voorbij. Daarop hadden Alfa en Scuderia Ferrari op dat moment geen antwoord.

In 1939 werd de samenwerking tussen Alfa Romeo en Enzo Ferrari verbroken. de reden is niet helemaal duidelijk. Sommigen zeggen dat het aan Enzo Ferrari zelf lag, anderen zeggen dat het een geldkwestie was. Weer anderen zeggen dat het ging om dat Alfa geen sneller model wilde bouwen. Toch denk ik persoonlijk dat de man gewoon een te groot ego had.

In 1940 begon hij daarom met het bouwen van zijn eigen auto’s die ingezet werden voor races. De 2e wereldoorlog was al begonnen, maar Italië was er op dat moment nog niet bij betrokken. De 2 auo’s die meededen aan de Mille Miglia van dat jaar mochten echter nog geen Ferrari heten vanwege het contract met Alfa Romeo, en droegen daarom de naam ANSA. Niet veel later brak ook in Italie de oorlog uit waardoor er niet meer geraced kon worden.

Na 1947 ging dit echter weer verder. En werd de eerste straatauto gebouwd. Eigenlijk was dat iets wat Enzo ferrari liever niet deed, maar het was nodig om het bedrijf levend te houden. Toch was het algemeen bekend dat hij de mensen die de auto’s konden betalen eigenlijk niet echt mocht. Voor hem was een auto om mee te racen. Niet om mooi mee te kunnen rondrijden en zeggen: Kijk mij nou eens. Iets waar ik me dan wel weer helemaal in kan vinden.

ferrari33

De laatste Ferrari die gebouwd werd onder zijn toeziend oog was de Ferrari F40, deze kwam uit in 1988. Op op 18 september 1988 overleed Enzo Ferrari en daarmee eigenlijk Ferrari in zijn geheel, in mijn ogen…

Koop boeken over Ferrari:
[amazonshowcase_e69c407e8f052f15358e85bf87d553a3]

17 reacties




  1. Vroegahh.. Was ik echt een enorme tifosi, jongensdroom natuurlijk, die rode auto’s, brullende beesten waren het voor mij. Maar sinds 2005 is de magie voor mij een beetje verloren, de Ferrari 360 Challenge Stradale dat was voor mij de laatste van een uitstervend ras.. Toch blijft de Scuderia (ondanks dat Schumi met pensioen is) nog altijd een van de mooiste renstallen ooit, zal wel komen omdat het daar allemaal mee begonnen is..

  2. Ik herinner me nog de gekte die ontstond toen Bburago het 1:18 model van de F40 uitbracht… Voor die tijd was ‘t een ongekend gedetailleerd model. De prijzen waren inherent aan de vraag: belachelijk hoog!

  3. Author

    @ citrofiel: Ik ken het helemaal, zeg Ferrari en ik die de F50 voor me….

    of komt het omdat die jaren tegen me plafond boven mijn bed hing??? 🙄

  4. @Klassiekerrally: Over de F50, die vind ik mooi. Maar misschien is dat omdat ik daarvan al van jongs af aan een 1:18 model op mijn kamer heb staan. Dus inderdaad, speelgoedauto. 😉

  5. @ Kevski, in Italië zat je liever rechts, slechte spaghetti strepen op de weg en rechtsgezeten kon je tenminste de berm nog goed zien. FIAT Trukkies hadden tot zeer diep in de zestiger jaren hun stuur ook rechts om dezelfde reden.
    Ferrari, mooiste vind ik dat de man zichzelf tot legende heeft kunnen maken en de mooiste modellen komen voort uit de pen van de oude Meester, een man die zich veel meer verdienstelijk heeft gemaakt en nauwelijks mauwde om een legende te worden, Pininfarina.

  6. Ik zou mezelf ook niet als Tifosi willen bestempelen, maar er zijn toch een paar Ferrari’s waar ik wel voor warm kan lopen:
    De F40, de 250 GT SWB, de 512BB (ook -nee vooral!- wanneer Koenig ‘m onder handen heeft genomen) en de 400i bijvoorbeeld.
    De F50 vind ik net een gesmolten plastic speelgoedauto en de Enzo vind ik alleen in ‘t zwart mooi. Verder hou ik niet zo van auto’s waar elektronica ingezet wordt om ‘t vermogen te beteugelen. Dus de laatste Ferrari’s zijn niet aan mij besteed…

  7. bedrijfs-technisch is Ferrari een bijzonder interessante toko ..
    en Enzo was een uitstekend zakenman ..
    het merk zelf is ijzersterk .. echt een prestatie ..
    en de auto,s van Ferrari ?? ik heb er nog nooit 1 gehad en ambieer dat ook niet ..
    geen love/hate van mij dus .. gewoon een bedrijf waar ik geen zaken mee doe .. 1 van de vele ..

  8. Ik ben Ferari en Porsche liefhebber! maar de moderne ferari’s vind ik niet echt geweldig , bij mij houdt het na de F40 ook wel een beetje op.
    jaren 50-60-70 Ferari’s geweldig!!

  9. @ Citrofiel:

    Ik ben een beetje van beide. F40 is echt een magische auto als je kijkt naar hoe hij in elkaar zit. Dat staat onomstotelijk vast. Ik vind alleen veel qua design niet mooi. F40 bijvoorbeeld ook niet. de 308/328/348 vond ik ook helemaal niks, net als de Daytona. 350 GTO of een Dino zijn prachtig en ergens vind ik de o zo foute testarossa ook wel mooi :$ Al het nieuwe spul kan me echt helemaal niks doen.
    En daarbuiten ben ik toch wel een redelijke 911 liefhebber. En Porsche en Ferrari gaan niet smaen….

  10. Ik ben niet echt een Ferrari-man, maar vooruit. Deze zijn aardig:


    Daytona.


    Vooruit, nog een Daytona.


    Dino 256


    250 GTE.


    312P.


    😉

    Wat er ook best ingaat zijn de 308GT4, 275GTC – snor ik even op -, 550 en de P330.

    M’n droomgarage zou waarschijnlijk meer Fcars dan Lcars bevatten . . . Ik bedoel: Countach. Need I say more?

  11. Ik behoor tot de categorie: “I love Ferrari’s, I just don’t like the people who drive them.” 😉

  12. Je behoort tot de laatste categorie? Volgens mij is dat toch echt ‘Love ’em’ als ik naar de titel kijk, maar als ik een paar regels verder lees dan lijk je eerder bij ‘hate ’em’ te horen. Duzzz…

  13. Author

    Stuur aan de verkeerde kant??? is afhankelijk waar je rijd 😛 🙄

  14. Nice! Grappig detail was dat er een hele hoop Britse ferrari’s tussen stonden, met het stuur aan de verkeerde kant….

Comments are closed.