Italiaanse flair en Volvo’s stoere degelijkheid gingen 25 jaar geleden op de Autosalon van Geneve hand in hand. Volvo presenteerde in maart 1985 op hun eigen stand de nieuwe Volvo 780, ontworpen en gebouwd door Bertone in Turijn.

Sinds begin jaren ’60 bestonden er al in kleine serie gebouwde exclusieve Volvo coupé’s. Volvo had namelijk al vroeg in de gaten dat zulke exclusieve modellen in het hogere marktsegment de verkoop van de ‘gewone’ modellen kon stimuleren. Dat idee werkte met de 1800 serie, die bijna 13 jaar in productie bleef en waarvan bijna 48000 auto’s verkocht werden, en ook met het topmodel van de 240/260 serie, de 262C.

De 262C was eveneens ontworpen en gebouwd door Carrozzeria Bertone, en kwam in 1977 op de markt. Toen begin tachtiger jaren de nieuwe 740/760 serie werd geïntroduceerd, duurde het niet lang voordat Volvo het truukje opnieuw uithaalde. De twee standaard modellen (een sedan en een stationwagen) werden snel opgevolgd door een zeer exclusieve coupé.

Waar de 262 een modificatie van de bestaande carrosserie was, was de 780 een compleet nieuw model dat geen enkel carrosseriepaneel deelde met de vier- of vijfdeurs versies. Bijzonder detail is overigens de daklijn: Die is hoger(!) dan die van de 760. Het model was gericht op maximaal comfort, en minder op sportiviteit. De auto was daarom standaard voorzien van allerlei accessoires en voorzieningen zoals elektrisch bediende stoelen, ramen, spiegels en schuifdak. Uiteraard ontbrak een airconditioning niet en had de auto ABS, een automatische niveauregeling, een boordcomputer en een hoogwaardig geluidssysteem. Al die extra’s zorgden er mede voor dat de auto twee maal zoveel kostte als een 760 GLE.

Er was keuze uit drie motoren: de 2.8 liter V6, een viercilinder turbo en de zes-in-lijn diesel die Volvo ook in de andere modellen toepaste. Geen van deze motoren bleek echter in staat de auto een topsnelheid van 200 km/h te geven (wat als psychologische ‘Autobahn’-snelheid werd gezien), maar de auto was exclusief, comfortabel en stil. Volvo richtte zijn pijlen met de 780 vooral op Amerika, Japan en enkele markten in Europa, waaronder Zweden zelf.

De 780 bleef in productie tot 1990, zonder grote wijzigingen aan de buitenzijde. Technisch werden echter dezelfde verbeteringen uitgevoerd als aan de 760, dus kreeg de 780 in 1988 onafhankelijke achterwielophanging. Uiteindelijk kreeg de auto ook de (verdiende) cultstatus die exclusieve auto’s wel vaker ten deel valt. Slechts 8518 exemplaren werden gebouwd, zodat de auto tegenwoordig een verzamelobject is geworden, met liefhebbers in zowel Europa als de Verenigde Staten.

Ik kan de bijzondere lijnen van de 780 wel waarderen, maar blijf met de volgende vraag zitten: Is dit een Youngtimer, of een Klassieker?

Meer informatie over klassieke Volvo’s: www.volvocars.com/heritage

Volvo’s 780 mag 25 kaarsjes uitblazen
Getagd op:    

16 gedachten over “Volvo’s 780 mag 25 kaarsjes uitblazen

  • 9 oktober 2010 om 17:42
    Permalink

    Eindelijk beslist : ik ga er mij eentje kopen uit 1990 met de prettigste motor : de 4-cyl 2.0 turbo 16V met 200pk. Zeer zeldzaam en een droom om mee te rijden. Had graag het dak wat lager gezien!

    • 11 oktober 2010 om 20:55
      Permalink

      da,s regelrecht stoer ..

      met zo,n ding kan je voor de rest van je leven overal aankomen ..
      je kan je overal als millionair voorstellen zonder dat iemand vragen stelt ..
      je kan je voordoen als huis-schilder en niemand twijfelt ..

      jezelf als Wouter voorstellen is een extra optie ..

      die kar is net zo anoniem als bijzonder .. thumbs up ..

  • 2 maart 2010 om 20:01
    Permalink

    Het is niet dat ik hem nou geweldig vind, maar ik vind hem zeker niet lelijk, hij is exclusief en de verhoudingen waren beter dan zijn dagelijkse broertje de 740/760 sedan.

  • 1 maart 2010 om 23:06
    Permalink

    @ matthijs:

    Wat je zegt idd. Erg mooi blokje. Simpele architectuur en gebouwd als een tank….

  • 1 maart 2010 om 19:21
    Permalink

    @ kevski

    Wat heb je toch met het oerdegelijke T5R blok van de 850 en V70 classic 😆

    Snap het wel, is een blok met veel potentie, je hebt veel reserve waardoor je lekker kan knitselen….

    @klassiekerrally;
    De 4 deurs en de coupe hebben het zelfde onderstel, dus de zelfde lengte.

  • 1 maart 2010 om 12:35
    Permalink

    @ de sjonnies:

    En anders pas er aljd een T5 (R) in hoor 😉

    Overigens vind ik deze niet zo mooi, maar de 262C wel. De originele T5 station ook, de enige echte “turbo brick”….

  • 28 februari 2010 om 20:06
    Permalink

    @klassiekerrally : Tuurlijk, als die V6 nu nog niet in orde zou zijn :mrgreen:

  • 28 februari 2010 om 18:11
    Permalink

    wat een verschikkelijke auto om naar te kijken, wat een heerlijke auto om mee te rijden.

    de 262 blijf ik mooi vinden, jammer dat er niet heel veel van zijn.

    Toch jammer dat deze modellen niet zo zijn verkocht als wat volvo had gehoopt, dit model had volvo moeten redden. Maar gelukkig maakte de 850 die verwachtingen wel waar, en kunnne wij nu nog genieten van Volvo.

  • 28 februari 2010 om 15:51
    Permalink

    @Citrofiel .. gefeliciteerd met je buiten-proportionele overdaad aan glas-oppervlak ..

    zo moeilijk kan dat toch niet zijn ??

  • 28 februari 2010 om 15:48
    Permalink

    Euh, tsja. Bij zo’n feestje moet je er eigenlijk iets positiefs over de jarige uit weten te persen, maar ik kan niets bedenken…

  • 28 februari 2010 om 15:21
    Permalink

    Hmmm, echt zo’n onderwerp waar matthijs op los kan gaan :mrgreen:

  • 28 februari 2010 om 14:35
    Permalink

    Als ik me niet vergis, is de coupé net zo lang als de vierdeurs sedan. En da’s niet gering 🙂
    De V6 is best een fijne motor, vooral de 170 pk versie. Ik geloof ook niet dat de 760 GLE van mijn vader (een exemplaar van inmiddels ook al weer 22 jaar oud) ooit motorproblemen heeft gehad.

  • 28 februari 2010 om 12:33
    Permalink

    @lincoln Tjsa, die Douvrin (gisteren nog langs gekomen in N-Frankrijk)
    Peugeot – Renault – Volvo V6, dat was een staaltje van pure onnozelheid, 3 -toch als goed bekend staande motor contructeurs- maken wel een hele leijke en slechte ‘love-baby’ kleppen deksels zagen er niet uit!!!!
    Reej vroeger veel met de 604 van de grote baas, fijne wagen (waarom maken ze ziets niet meer), maar bijna in ieder buitenland wel een keer met panne gestaan.

  • 28 februari 2010 om 12:26
    Permalink

    Leuk, weer eens wat anders en praktisch mooi. Zal wel drieduizend maal beter zijn dan de Maserati Bi-Turbo, waar ik hem op vind lijken en geen gedrocht zoals die 262. een 244 waar een olifant op heeft gezeten. 😀

  • 28 februari 2010 om 11:59
    Permalink

    tuurlijk is de 780 een klassieker ..
    maar dan zo eentje die nooit boven de 20.000 euro grens gaat komen ..
    ook al is er nog maar 1 van over ..

    geen schande hoor .. want zo zijn er talloze klassiekers die de grens nooit zullen bereiken ..

    de 262 is dan ook echt een “ik heb de staatloterij gewonnen” project ..
    die Franse troep uit het voor-onder en een betrouwbaar FoMoCo V8tje plaatsen ..
    helemaal conserveren en er een life-time classic van maken ..

Reacties zijn gesloten.