We hebben er weer een gevonden hoor! Als Anglofiel en Italofiel (bestaat dat woord?) is het wel eens lastig om je oogkleppen af te zetten, maar ik doe m’n best. En kijk eens wat ik gevonden heb. Een heus auto’tje uit het land van de rijzende zon! Een Mini is ook maar zo gewoon, nietwaar?
Het was begin jaren ’70 wel de auto waar de Honda mee werd vergeleken. Britse autotesters verbaasden zich over hoe zo’n 600 cc motortje kon aanvoelen als een 1100 cc motor (die uit de Mini waarschijnlijk?). Het luchtgekoelde tweepittertje werd wel wat luidruchtig wanneer het maximale van ‘m gevergd werd. Maar met een paar oordopjes in was een topsnelheid van zo’n 130 km/u te bereiken. Als je geduld had… dat wel.
De Honda N600 was overigens de eerste Honda die naar de Verenigde Staten werd geëxporteerd. Ondanks z’n aan bladveren bevestigde starre achteras was de auto technologisch z’n tijd vooruit. Het lichtmetalen blokje kon namelijk toerentallen tot 9000 toeren per minuut aan, waarbij zo’n 45 pk geproduceerd werd. Aangezien ’t auto’tje maar 550 kilo weegt, leverde dat toch goede prestaties op.
De Honda die hieronder in de gallery te zien is vond ik op Classics.nl voor € 3995,-, maar wat schetst mijn verbazing: In mijn woonplaats staat er ook een voor € 1250,-, al heeft die iets meer gebruikssporen.
Ik heb een Honda N600 (wit) te koop staan voor 3.500,00.
Voor belangstellenden:
* Nieuwe APK tot 28-06-2014
* Compleet gereviseerde rem voeringen
* Nieuwe remschoenen
* Nieuwe remleidingen
* Bougie’s als nieuw gemaakt.
Tevens wordt erbij geleverd:
– motorblok
– vooras
– bumper met trekhaak
– remschijven
– remklauwen
– ruiten
– rubbers
– en andere onderdelen.
Voor serieuze belangstellenden die meer info willen en of foto’s mail naar: joyce-krikken@hotmail.com
Een N 600 is in geen geval een 4 cylinder, maar een 2 cylinder luchtgekoeld met bovenliggende nokkenas, en ketting aangedreven distributie die zich tussen de twee cylinders bevind.
groetjes,
Kristof
Zo’n S800 is een droom, met kettingaandrijving . . . dat dan weer wel.
Ultragaaf ding. Op de want-list!
Nu zie ik ’t verschil ook 🙂 Ach, het regende 😉
@ Klassiekerrally: Hoe laat of hoe vroeg was dat? En/of hoeveel bier zat erin? 😉 😆 Die dingen zijn zelfs watergekoeld ff tussendoor. Kijk maar eens heel goed door de grill. Ik zie ik zie wat jij niet ziet 😉 😆
Honda S800:
Zo leren we altijd weer wat. De auto leek er wel heel veel op. Zelfs ’t typenummer dus…
@ Klassiekerrally:
Nope, ander blok en andere auto! Honda heeft met S800 een 4 cilinder blokje gebouwd met 2 bovenliggende nokkenassen. De S800 van Toyota is een Boxer 2 cilinder van 800 cc met 1 onderliggende nokkenas.
Overigens twijfel ik nu of de 600 wel een 2 cilinder is en geen 4 van Honda? En wat blijkt: Het is een 4 cilinder. Alleen de 360 blijkt een 2 pitter te zijn geweest. Zelfs de 500 is al een 4 pitter.
Wat dat schrijven betreft: Ik ben niet zo van de webvonsten 🙄 Bovendien weet ik ook niet of hij aan de criteria van 7000 voldoet? Iets zegt me van niet namelijk….
Die Honda S800 is geloof ik ook als Toyota gebouwd. Ben er niet 100% zeker van, maar zag er bij Schloß Dyck eentje staan. Moet even de foto’s opzoeken.
Schrijf maar! 🙂
Volgende week weer iets Brits overigens…
@ de sjonnies:
Niks voor een nieuwe WWW????
Hallo Kevski, staat er eenje te koop op Autoscout24.nl, onder Honda S2000
een S800 coupe, rood 1967!! met origineel Nederlandsch kenteken !
Zo mooi dit ding. Kettingaandrijving 😛 De techniek erachter spreekt me zeker wel aan, al weet ik niet hoe goed je beschermt bent als de ketting breekt? De spiegels zitten hier voor mij op een veel betere plek als de originele uit japan. Die zaten op de flanken. Wel moet ik erbij zetten dat de N serie nog verbleekt bij de S series die rond dezelfde tijd door honda zijn uitgebracht. Vooral de coupe daarvan is echt prachtig….
9000 toeren, niets mis mee! 😀
Mag ik zonder blozen zeggen dat hij me doet denken aan de Hakosuka? Met veel verbeelding mss… 😉 Maar 9000 toeren in een bereikbare auto is toch wel speciaal, niet? 🙂
Ha Ha hier weet ik een leuk weetje over: De oude Soichiro Honda -zeg maar de Enzo van Honda- heeft er perssonlijk voor gezorgd dat de onderdelenvoorziening voor de 600 ALTIJD gewaarborgd blijft !
Hij was dankbaar dat de 600 Honda als autoproducent op de kaart heeft gezet