Fiat was leading in de zestiger jaren, de middenklasse werd goed vertegenwoordigd door de 850 serie, die er behalve een Standaard, een Special ook vertegenwoordigd werd in het sportwagen segment door de Coupe en de Spider.
Toen de 124 uitkwam volgde men hetzelfde recept, ook van deze gezinswagen – die wij in gedevalueerde vorm beter als Lada 1200 kennen- een Fiat 124 waaraan in mijn ogen alles is verpest, 124’s waren namelijk heerlijke scheurijzers en men besloot het gamma uit te breiden met een 124 Special een Stationwagen , een Spider- die we allemaal wel kennen en de minder bekende 124 coupe.
Later is er meer voor Italië een 124 Special-T gekomen als BMW killer, die -vreemd genoeg- vooral zeer geliefd was in Groot Britannië
Die 124 coupe is een ondergewaardeerd stiefkindje en slachtoffer van zijn eigen badge. Hij kan in sommige opzichten zo tegen Alfa’s GT en Gtv brigade aanleunen, als minder roemrucht merk. Ik zal jullie uitleggen waarom.
In de 124 coupe’s en Spiders zit nl een 1600 cc dubbelnokker die ontworpen was door ex- Ferrari ingenieur Aurelio Lampredi, een motor die zich kan meten met Alfa’s dubbelnokker.
Terwijl de Spider werd gestyled door Pininfarina, werd de Sport Coupe gestyled in huis, door ene Boano, van Fiat zelluf dus.
Behalve de motor mogen ook de rij eigenschappen en rij dynamiek worden geroemd, de wagen beschikt over schijfremmen rondom.
Er zijn 3 types 124 Sport Coupe’s geweest, de AC, de BC en de CC.
Dit hier vind ikzelf de mooiste, de BC, een vijfversnellingsbak, lichtmetalen wielen met hele kleine wieldopjes en een tot 1600 cc uitgeboorde motor.
Hoewel kenners beweren dat de AC’s het fijnste sturen en de CC’s de meest praktische schijnen te zijn, val ik voor het smoeltje van de BC.
Hij heeft, in tegenstelling tot de AC 4 ronde koplampen en lijkt een gekrompen Fiat Dino Coupe versie.
Verder is het vermelden waard dat, ondanks het feit dat er Fiat opstaat, deze coupe’s degelijk gebouwd zijn en over een zeer royaal interieur beschikken met een dashboard met een mooi klokkenspel.
Voor iemand die eens iets anders wil dan bv een BMW 02 serie touring of een MGB of voor wie de prijs van een Alfa te hoog gegrepen is kan dit een goede en betrouwbare metgezel zijn.
Een BC coupe (onderwerp van deze WWW)
Het meest trieste is misschien wel het feit dat niemand zich er meer aan durft te wagen dergelijke betaalbare scheurijzers meer te maken, zijn laatste opvolger, de Fiat Coupe, dit keer wel gestyled door Pininfarina, vind ik nog steeds eens schatje om te zien, vooral in het geel!
Klik hier voor de advertentie op Marktplaats.nl
Very good article and seriously aids with becoming familiar with the article much better.
Jaaaaaa, mooi man:
Lekker race AaaCeetje met smeuige wieltjes.
Geef mij de AC maar, als coupe, niet als spider. Verschrikkelijk mooie en pure auto….
ik kan me zomaar voorstellen dat dit je droom auto kan zijn ..
1ste eigenaar + een kilometrage van lik me vestje ..
lijkt me sterk dat als je een Italo fanaat bent van die periode .. een betere deal kan vinden ..
onderdelen zullen wel niet verkrijgbaar zijn .. maar dit ding heeft dan ook geen onderdelen nodig ..
gewoon een gaaf ding .. geen status of andere moeilijkdoenerij .. gewoon een gaaf ding ..
Wim, die gele is een Bc en die zilveren een Cc……..