911 versus 911

911 versus 911

Hierboven zie je twee vrijwel identieke Porsches 911, waarvan er 1 een echte RS is. Ik ga (nog) niet verklappen welke. Eerst ga ik de verschillen opnoemen. Leest u even mee?

De kleur en uitrusting
Ja, lekker makkelijk: De een heeft blauwe velgen en een blauwe band met daarin de letters ‘Carrera’ uitgespaard, bij de ander zijn die onderdelen zwart. Beide auto’s zijn in dezelfde kleur wit gespoten. De een heeft mistlampen, de ander niet. Bij de aanschaf van een van de auto’s zijn de volgende opties aangevinkt: elektrische antenne, getint glas met een donkere baan in de voorruit, verwarmde achterruit, sperdifferentieel, hoofdsteunen op beide stoelen, driepuntsgordels, een lampje in de motorruimte, air conditioning, een elektrisch schuifdak en elektrische ramen. Bij de ander is gekozen voor Sparco competition kuipstoelen, een leren Momo stuur, een zespunts geschroefde Safety Devices rolkooi en vierpunts G-Force racegordels. Verder is die auto voorzien van een Alpine radio, waar het frontje gelukkig van verwijderd kan worden.

De motor en transmissie
Uiteraard zijn beide Porsches voorzien van de zescilinder boxermotor. Beide motoren hebben een inhoud van 2687 cc. De een heeft een mechanische brandstofinjectie van Bosch, de andere heeft Weber carburateurs. AHA! De eerste aanwijzing!
Beide auto’s hebben een vijfversnellingsbak. De een heeft 200 pk bij 6500 toeren per minuut, de ander 10 pk meer bij 6300 toeren per minuut. Aanwijzing nummer twee!

 

De prijs
Aanwijzing nummer drie is de geschatte opbrengst op de veiling. Waar de een volgens het veilinghuis tussen de € 62000,- en € 79000,- moet opbrengen, verwachten ze voor de ander € 490000,- tot € 620000,- te kunnen vangen. Het behoeft geen uitleg dat de replica de meest voordelige is.

De vraag
Ik kan op basis van bovenstaande foto de ‘neppe’ niet van de echte onderscheiden. Lukt het jullie wel zonder te spieken? En zo ja, waaraan herken je de echte? Laat het ons weten!