Rolls liefhebbers, pas op voor de foto’s!

‘Argh!’ hoor ik Klassiekerrally en misschien vele anderen nu denken! En ergens kan ik mij er iets bij voorstellen. Een blower die door de motorkap van de Rolls heen steekt, is natuurlijk niet erg smaakvol. En ook andere zaken schreeuwen echt om aandacht. Hij is dan ook gemaakt in Amerika. Dat verklaart al een hoop. Toch is het wel heel erg kort door de bocht om de auto gelijk neer te sabelen als een mislukt iets.

De motor die erin zit is namelijk echt geen kattepis. Bewapend met een MOPAR Hemiย  592 V8 (9,7 liter!) met de grootst mogelijke compressor die ze konden vinden, is de motor samen met lachgas goed voor een ‘schamele’ 1350 pk! Het koppel hebben ze er niet eens bij verteld, maar als ik moet gokken zal dat in de regio liggen van 1500+ Nm. Toch zal je daar binnen in de auto niet veel van merken.

RR17

Alles is helemaal volgestopt met geluiddempend materiaal. Je wordt er alleen telkens aan herinnerd als je door de voorruit kijkt en de enorme motor voor je ziet opdoemen. Overigens wel een mooi gezicht, aangezien alles wat je je maar kunt bedenken aan de motor verchroomd is. Binnenin vind je alle gemakken die de moderne mens kan wensen. Airco, full in car entertainment (I.C.E.), elektrisch verstelbare stoelen (met massage en dergelijke) en plasma tellers.

IMG_3072

Zelfs een rolkooi ontbreekt niet. Deze is zo gemaakt, dat instappen in de Rolls nog steeds makkelijk gaat. Bovendien is deze, net als de rest van het intereieur, aangekleed met koeienhuiden uit de Alpen, waaraan geen littekens of oneffenheden te vinden zijn.

RR1

Voor in de auto zitten 5-punts racegordels. Achterin de auto heupgordels. Ook allemaal in hetzelfde leer uitgevoerd als de rest van de auto. In de kofferbak zit de lachgasfles van NOS en een racecell benzinetank. Wederom allemaal uitgevoerd in dezelfde koeiehuiden. Het onderstel is niet veel anders: Alles is volledig af te stellen, en alles wordt weer tot stoppen gedwongen (zo mag je het best noemen met een auto van meer dan 2600 KG! ) met genventileerde, gegroefde en geboorde remschijven en remklauwen van Wilwood.

De waarde van de auto staat op dit moment verzekerd voor $ 700.000,-. Geen kattepis dus. En dan te bedenken, dat de auto eigenlijk een wrak is geweest. Echt zonde kun je het dan ook eigenlijk niet noemen, want hij was toch al ten dode opgeschreven.

De auto zou op dit moment gebruikt kunnen worden als doorslammer/leadsled in de Outlaw klasse met dragracen. Hij is en blijft namelijk volledig legaal. Een tijd onder de 10 seconden op een 402 meter lange baan is dan ook gewoon een mogelijkheid. Alleen moet je niet naar het benzineverbruik vragen. Dat zal rond de 3:1 liggen.

Is het een ordinaire auto geworden? Zeer zeker wel! Maar daarom niet minder lekker. Want zeg nou zelf: Dat meisje van vroeger -die waar je nooit mee thuis kon komen- was toch ook best spannend?

1970 Rolls Royce Silver Shadow Hemi Hauler Essen Motorshow 2009
Getagd op:        

14 gedachten over “1970 Rolls Royce Silver Shadow Hemi Hauler Essen Motorshow 2009

  • Pingback:Essen Motorshow 2009 Vrijdag 27/11/09

  • 29 november 2009 om 20:21
    Permalink

    Een silver shadow is zeker een mooie auto, wat ik hier van moet vinden weet ik ook niet. is meer iets voor mensen die aandacht te kort komen denk ik :mrgreen: …..

  • 29 november 2009 om 20:17
    Permalink

    Hmmm, Ik vind een Silver Shadow een mooie Rolls Royce…..vooral een series 1 …..

  • 29 november 2009 om 18:54
    Permalink

    @ Lincoln:

    Dat doen ze bij een rolls ook. Je kan veel zeggen, maar niet dat het een slechte auto is. Ook niet dat de Lincoln beter is. Anders wel, dat zeer zeker….

  • Pingback:1953 Bentley Mulliner Silver Streak

  • 29 november 2009 om 13:39
    Permalink

    @Kevski ..
    rationeel een auto bekijken .. daar ben ik al (zelfbenoemd)expert in ..
    en de kwaliteit van een 66er lincoln is vele malen hoger dan van een 80er rolls ..
    die je voor verhoudingsgewijs 1/3 van de nieuwprijs van een RR kon aanschaffen ..

    zelfs vandaag zou een 66er Lincoln een solidere investering vormen dan een 80er RR ..
    en niet omdat de aanschafwaarde lager is ..
    maar gewoon omdat bijv. de electrische ramen al dik 40 jaar goed werken .. en dus nog wel 40 jaar meegaan .. enz enz ..

  • 29 november 2009 om 12:49
    Permalink

    Och, de wagen waarmee Rolls Royce afdaalde naar de echte wereld en in de echte wereld doen mensen zulke dingen, Rolls of niet.

  • 28 november 2009 om 22:29
    Permalink

    Het was dus een wrak dat anders toch niets meer gedaan zou hebben. Daarbij is het nog eens een auto die mij van zichzelf al niet echt aanspreekt. Dus veel plezier ermee.

  • 28 november 2009 om 21:05
    Permalink

    Hier weet ik eens helemaal niets over te zeggen… En dat gebeurt niet vaak hoor! ๐Ÿ˜‰
    Maar ik keur het zeker niet af, alles mag van mij (zoals in die poll van een tijdje geleden ๐Ÿ˜› ).

  • 28 november 2009 om 20:39
    Permalink

    @ Lincoln:

    Elke auto is overrated! Of je nou eenRolls neemt of niet. Als je het goed bekijkt is elke auto niks anders dan een stuk metaal of kunststof met heel wat bouten en moeren eraan….
    In feite is de Lincooln Continental met de suicide doors ook net zo overrated. Tuurlijk bleven de motor en versnellingsbak het oen, maar stuurbekrachtiging begaf het vaak, en remmen kon je het niet eens noemen die erin zaten. Een anker uitgooien zorgde er sneller voor dat je stilstond….
    Toch zijn beide hele mooie auto’s. Gewoon omdat het in feite van buiten vrij simpele auto’s zijn zonder al te veel poespas. En ondanks dat stralen ze beide klasse en elegantie uit. Bovenstaande is dan misschien iets heel anders kwa uitstraling, maar toch heeft de auto mijn hart wel gestolen….

  • 28 november 2009 om 20:12
    Permalink

    @ Klassiekerrally:

    Really ๐Ÿ˜† Te grappig ๐Ÿ˜† De mijne hangt nu met keycord en al om mijn bedpost ๐Ÿ˜€ Ik had echt geen voeten meer over na die dag ๐Ÿ˜›

    @ Iedereen:

    Er volgen nog wel aardig wat van dit soort dingen. We hebben meer dan genoeg fotomateriaal geschoten. Deze en nog een andere zijn al geschreven. De overige stukken ga ik nu even mee aan de slag. Vervolgens gaan ze door naar Matthijsje, die foto’s van hem en mij erbij zal plaatsen….

  • 28 november 2009 om 18:31
    Permalink

    Overigens: Vandaag heb ik de perskaart voor Kevin thuis gekregen. Lekker op tijd! Reed de postbode op rolschaatsen van Essen naar Winterswijk? De kaart zou de 18e al verzonden zijn! :mrgreen:

  • 28 november 2009 om 17:07
    Permalink

    de Silver Shadow is altijd over-rated geweest ..
    alleen om het feit dat ie tijden lang bovenaan in de prijslijst stond ..
    werd af en toe gekocht door een rijke texaan of een sjeik ..

    europeanen (ach en wee) waren volgens mij niet echt vaste klant bij RR ..
    het sentiment wat eromheen hangt is dan ook volledig misplaatst ..
    niet meer dan “de duurste auto ooit” en “echt wortelnoten” ..
    2 dingen die niet echt bijdragen aan de te verwachten qualiteit ..

    het is de Sultan van Brunei geweest die RR in leven hield ..
    en die er nog een ontelbaar heeft staan ..

    en die Amerikaanse motor !!
    ik geloof dat het probleemlooste onderdeel van de Shadow de versnellingsbak was ..
    en heb ik nog nooit iemand moeilijk over horen doen ..

Reacties zijn gesloten.