Dankzij Weekers’ onzalige belastingplannen, worden momenteel massaal LPG-installaties uit youngtimers en klassiekers jonger dan 40 jaar verwijderd. De RDW draait overuren om de auto’s, die vanaf nu weer uitsluitend op benzine rijden, opnieuw te keuren.
Op Marktplaats staan momenteel dan ook erg veel gebruikte LPG-installaties te koop. Dat lijkt een buitenkans voor iemand met een klassieker van 40 jaar of ouder, die al overwoog deze uit te rusten met een gastank. Maar pas op: Een LPG installatie moet aan strikte voorwaarden voldoen. Zomaar een installatie op Marktplaats kopen en inbouwen is waarschijnlijk geen goed idee.
Waar moet je op letten bij de aanschaf van een LPG installatie?
Het gaat hier wat te ver om alle eisen op te noemen, want dat zijn er écht veel. Hieronder staan een klein aantal eenvoudig te controleren punten. Voor de rest adviseren wij het pdf-bestand zorgvuldig door te lezen voor je tot aankoop over gaat.
- Vrijwel alle onderdelen van het systeem moeten voorzien zijn van een ECE-keurmerk. Zie voor de complete lijst het pdf bestand van de RDW (link onder aan pagina)
- De fabricagedatum van de flexibele slangen die worden toegepast in een gedeelte waar de druk hoger is dan 0,2 bar mag niet verder terug zijn gelegen dan 1 jaar.
- Bij de LPG-tank moet een (kopie van een) R67-01 certificaat worden overlegd.
Het kopen en inbouwen van een gebruikte LPG installatie is dus wél mogelijk, maar je moet wel goed weten wat je exact nodig hebt en of de te kopen onderdelen ook aan de gestelde eisen voldoen.
En voor de mensen die roepen dat je op gas moet koken: Dat klopt. Maar een klassieker op LPG kan heel veel rijplezier opleveren, mits geschikt en goed afgesteld. En die glimlach wanneer je een volle tank afrekent is onbetaalbaar.
Bovendien werd LPG in 1955 in Nederland geïntroduceerd door Bessel en Kok (BK), dus je kan het als ‘period’ modificatie beschouwen.
Bron: RDW en mathijssenlpg.com