Als het aan de Italiaan Gian Mario Rossignolo ligt, komt De Tomaso binnenkort weer op de markt. Ambitieuze plannen om het merk opnieuw te presenteren op de autoshow in Geneve in 2011 liggen al klaar. En ik hou m’n hart vast… Ik hou namelijk niet van het opgraven van overleden automerken om ze vervolgens te reanimeren. Daarom hou ik wel van Koenigsegg en zelfs van Pagani, maar veel minder van Bugatti en Spyker. Dood is dood, en het gebruik van een oude naam is slechts marketinggeneuzel. Niet meer dan een gekocht stuk valse geschiedenis.

Rossignolo is echter geen lichtgewicht. Hij stond al aan het roer van Lancia, Telecom Italia en Zanussi (volgens Wikipedia althans) en heeft al enige tijd de wens om zelf automobielen te bouwen. Hij zat achter een mislukte poging om in 2007 Bertone te kopen, dat uiteindelijk opgeslokt werd door Fiat. Het merk Isotta Fraschini werd door hem al bezoedeld met een afgrijselijke concept car die gebaseerd was op Audi techniek, en eerlijk gezegd nog het meest leek op een door een op hol geslagen ‘tuner’ mishandelde A4 met een Lincoln grill. Gelukkig werd het ding dan ook nooit in productie genomen.

Isotta Fraschini T8
Isotta Fraschini T8

Volgens de berichten wordt de wederopstanding van De Tomaso mogelijk gemaakt door Rossignolo’s aankoop van een Pininfarina fabriek. De overeenkomst werd onlangs bekend gemaakt en zal binnenkort beklonken worden. Het bedrijf dat moet gaan zorgen voor de ontwikkeling en productie van de De Tomaso’s heet Innovation in Auto Industry S.p.A (IAI). Wel jammer dat ze dan niet zelf een nieuwe merknaam bedenken. IAI wil drie aluminium auto’s bouwen op een kostengunstige (goedkoop zal het waarschijnlijk niet zijn) nieuwe spaceframe techniek genaamd ‘Univis’. Die techniek beperkt het aantal noodzakelijke werktuigen tot een minimum, maar is enorm flexibel waardoor ontelbare modelvarianten gemaakt kunnen worden. Als alles doorgaat zullen een luxe sedan, een sportwagen en -blasfemie!- een SUV gebouwd worden.

Nadat De Tomaso in 2004 failliet werd verklaard, werd ook de legendarische merknaam in de etalage gezet. Het lijkt er op dat Rossignolo het merk gekocht heeft. Geruchten uit Italië doen vermoeden dat alle drie bovengenoemde modelvarianten in 2011 in Geneve getoond gaan worden. Ik heb respect voor het in deze tijd opzetten van een nieuwe automobielfabriek. Maar mijn afkeer van opgewarmde merknamen haalt het slechtste in me boven: Hopelijk ondergaat tenminste de SUV het zelfde lot als de Isotta Fraschini T8…

Bron: PistonHeads

4 reacties

  1. Daar is ie:

    Megabreed ding, lekkere 351 Cleveland roffel. Binnenkort de upgrade naar 6,3 liter.


    Maar de DT Pantera blijft toch het meest trekken.

  2. Tja . . . lekker dood laten denk ik dan.

    DeTomaso heeft tm de Pantera – early 90s – gave auto’s gemaakt. En daarna tinnef.

    Blader eens door Autotrack en zoek naar Deauville: smull!

    Een maatje van me heeft deze schitterende GT:
    http://en.wikipedia.org/wiki/De_Tomaso_Longchamp

  3. ach .. til er niet zo zwaar aan ..
    het is De Tomaso maar en geen Hispano Suiza of iets van die orde ..
    zoveel heeft De Tomaso nou ook weer niet betekent hoor ..
    ze waren gewoon “mooi” en net zo als Aston Martin blinken ze nergens echt in uit behalve “mooi” zijn ..

    en de “valse” historie zal weldraa plaatsmaken voor echte solide historie ..
    als er weer wat mooie coupes op de markt verschijnen ..
    sterker nog .. ik zou heel graag een moderne interpetatie willen zien van de longchamp of de Mangusta ..
    of ik het “waardige” opvolgers ga vinden of niet .. dat laat ik in het midden ..
    liefst met een smeuig FoMoCo blok natuurlijk ..

Comments are closed.