Zondagmorgen 15 april, 5.30 uur. Half bewusteloos druk ik nog een keer op de snooze-button. De helft die niet bewusteloos is, realiseert zich dat het bij de volgende piep echt tijd is om op te staan, want er wacht ons nog een ritje van Winterswijk naar Boxmeer.

Daar gaan we namelijk een poging doen om een route te rijden volgens het systeem van de ingetekende kaart. Wij hadden ons aangemeld voor de tourklasse. Niet de makkelijkste variant (met foto's) en ook niet de moeilijkste (ongetwijfeld met instinkers). 'Ook voor de ongeoefende rijder goed te doen' volgens de website van ASC Boxmeer (www.ascboxmeer.nl).

Na een kleine anderhalf uur rijden komen we aan op de parkeerplaats, waar we bij de eerste tien horen. Dat is dan gelijk de beste eindstand die we zullen bereiken. In Hotel Riche melden we ons aan bij Jeroen Simons en drinken een bak koffie voor we teruglopen naar de auto om het rallybordje vast te maken en de route uit te pluizen.

En dan is het zover: De start. Het gaat eigenlijk gelijk al mis, en de kronkelige lijn op de kaart in schaal 1:50000 is echt te moeilijk voor ons. Maar niet getreurd, ik sla het lastige stuk gewoon over en rij naar het eerste herkenbare stuk in de route. Kunnen we daar, vlakbij een pont over de Maas, gelijk foto's maken. Het klassement moet het maar zonder ons doen.

We volgen de route nu volgens het systeem 'volg de overige deelnemers'. Dat werkt prima. Maar omdat we vooral foto's willen van klassieke auto's moeten we soms even geduld hebben. ASC Boxmeer discrimineert namelijk niet op leeftijd, dus rijden we soms achter een Opel Astra, dan weer achter een Mercedes C klasse of Suzuki Vitara. Niet de leeftijd of de waarde van de auto staat centraal, maar het plezier dat je er in kan hebben tijdens diverse sportevenementen. Een heel verfrissend idee, dat ook nog eens bijzonder goed werkt. De sfeer is ontspannen en beregezellig, al zie je bij lastige punten toch wel eens een gefrustreerde blik in de ogen van bestuurder en navigator.

Ond

anks dat we nu toch serieus voor spek-en-bonen meereden, wilde ik de proef voor de lunchpauze wél heel graag rijden. Dat was een behendigheidsproef. Voorwaarts naar een met pionnen afgezette denkbeeldige garage, daar achterwaarts insteken, voorwaarts door de slalom en dan EXACT op 1 minuut 'à chevalle' finishen, dus met de finishlijn tussen de voor- en achterwielen. En zo slecht als we de route reden, zo goed ging dit! Slechts 1/100e van een seconde te vroeg gefinished. Toch helemaal niet onaardig voor een eerste keer!
Helaas misten we wel de deelnemer die het parcours achterwaarts heeft afgelegd. Schijnt heel spectaculair geweest te zijn, al werd de streeftijd niet gehaald…

Na de prima lunchpauze werd het verwarrend, want de verschillende klassen reden ook verschillende routes. Dus haak je aan bij de 'foto-klasse', kan je de route op je eigen kaart niet meer terugvinden. Lekker warrig, maar zo konden we dus wel wat andere auto's fotograferen.
Het startveld was namelijk echt heel divers. Een Ruska Buggy, Ferrari 458 Italia, Volkswagen Jetta, Austin Glider, Lancia Delta HF Integrale of Mercedes 200D? Allemaal aanwezig!

Ook bijzonder was de manier waarop deelnemers uit de sportklasse bochten namen, heel ruim, achteruitstekend en dan verder rijdend. Ik snapte daar niks van. Misschien kan iemand me dat dan nog even uitleggen?

Na het spoor wederom compleet bijster te zijn, reden we terug naar Boxmeer, waar de auto's voor het gemeentehuis opgesteld werden. Daar bleek pas hoeveel auto's er eigenlijk meereden en hoeveel we er onderweg niet eens gezien hadden.

Tientallen foto's, een pilsje en een boek met de CoolClassics.com Volvo op de voorzijde verder werd het tijd om naar huis te gaan. Helaas konden we de prijsuitreiking niet meemaken, maar als we in aanmerking kwamen voor de prijs voor belabberdste equipe, dan komen we 'm wellicht volgend jaar ophalen!

Veel meer foto's kan je hier bekijken.

zp8497586rq
50e Oost Brabant Rit
Getagd op:

Wim te Riet

Vanaf het allereerste begin ben ik mede-organisator van de Klassiekerrally Winterswijk. Ook ben ik oprichter, eigenaar, architect, kantinebeheerder en hoofdredacteur en klusjesman van Klassiekerrally.nl. Ik rij graag in -en sleutel graag aan- klassieke automobielen, maar poetsen is geen hobby van me. Wel neem ik graag de pen -of liever het toetsenbord- ter hand en schrijf over klassiekers. Enkele van mijn artikelen zijn ook gepubliceerd in Klassiek & Techniek.